آزمون آیلتس

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس با بیش از 1.7 میلیون آزمون در سال محبوب ترین آزمون زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل در بخش آموزش عالی و مهاجرت جهانی است. آزمون آیلتس یا IELTS، آزمون بین المللی زبان انگلیسی (International English Language Test) برای تعیین میزان دانش انگلیسی افرادی که متقاضی کار، تحصیل یا زندگی در کشورهای انگلیسی زبان هستند، طراحی شده است. عمده این کشورها عبارتند از استرالیا، انگلستان، آمریکا، کانادا و زلاندنو.
در این آزمون، مهارت شرکت کنندگان در گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این آزمون مشترکا توسط شورای فرهنگی بریتانیا و سازمان توسعه بین‌‎المللی استرالیا (International Development Program) برگزار می‌شود و در حال حاضر رایج‌ترین آزمون ارزیابی زبان انگلیسی در جهان می‌باشد.

در ادامه مقاله به سوالات رایج در مورد برگزاری آزمون آیلتس پاسخ خواهیم داد. از قبیل:

  1. ساختار آزمون آیلتس چگونه است؟
  2. ساختار نمره در آزمون IELTS به چه صورت است؟
  3. آزمون آیلتس چند ساعت است؟
  4. آیا شرکت در آزمون آیلتس شرایط خاصی دارد؟
  5. چگونه شانس قبولی آزمون آیلتس را بالا ببریم؟
  6. هزینه شرکت در آزمون آیلتس چقدر است؟
  7. زمان اعتبار آزمون آیلتس چقدر است؟
  8. آیا آزمون آیلتس در ایران برگزار می شود؟
برگزاری آزمون آیلتس

انواع و تقسیم بندی آزمون آیلتس

آزمون IELTS دو نوع دارد: آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال. نوع اول عمدتا برای تحصیل در دانشگاه ‎ها مورد نیاز است، در حالیکه آیلتس عمومی یا جنرال برای مهاجرت تحصیلی در سطوح پایین تر مانند کالج و مدرسه یا مهاجرت برای کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای مهاجرت به کشورهای انگلستان، استرالیا، کانادا و نیوزیلند داشتن مدرک آیلتس جنرال اجباری است.

هر دو نوع آیلتس بخش Listening و Speaking مشترکی دارند، اما بخش‌های Reading و Writing آنها متفاوت است.

ساختار آزمون آیلتس چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم ساختار آزمون آیلتس از 4 بخش تشکیل شده است: شنیداری (Listening)، مکالمه (Speaking)، روخوانی و درک مطلب (Reading) و نوشتاری (Writing). همه بخش‎ های این آزمون به جز بخش Speaking که ممکن است یک هفته قبل یا بعد از تاریخ آزمون برگزار شود، به صورت همزمان برگزار می‌شود.

بخش خواندن و درک مطلب آزمون آیلتس: Reading

در این قسمت توانایی شرکت کنندگان در درک مطالب در حوزه‌های مختلف ارزیابی می‌شود. همچنین شرکت کننده برای کسب نمره خوب باید قادر باشد پیام و چکیده مطلب را بفهمد، جزییات مطلب را تشخیص دهد و نظر شخصی و ایده نویسنده را از خلال مطلبی که نوشته دریابد.

سوالات آیلتس آکادمیک در بخش درک مطلب مجموعا از سه متن مختلف که از منابعی مانند روزنامه‌ها، کتاب‎ها و مجلات استخراج شده‌‎اند، طرح می‌شوند. این متن‌ها تخصصی نیستند اما به نحوی انتخاب می‌شوند که با حوزه معلومات افرادی که می‌خواهند وارد کلاس‌های دانشگاهی شوند متناسب باشد.

زمان این بخش از آزمون 60 دقیقه است و از 40 سوال تشریحی که هرکدام یک نمره دارد، تشکیل شده است.

سوالات این بخش تشریحی هستند و شرکت کنندگان باید در مدت معین پاسخ خود را در کاغذ پاکنویس نهایی وارد کرده و تحویل دهند. بدیهی است که اشتباهات گرامری سبب کاهش نمره آنها خواهد شد.

بخش شنیداری آزمون آیلتس: Listening

در این قسمت شما باید به چهار فایل صوتی جداگانه که توسط گویندگان انگلیسی زبان (native) بیان می‌شود، گوش دهید و سپس به سوالاتی که به شما داده شده، پاسخ دهید. در این قسمت مهارت شما در درک شنیداری سخنان افراد و استنباط مفهوم و منظور این سخنان ارزیابی می‌‎شود.

  • فایل اول شامل گفتگوی دو نفر و در محدوده مسائل روزمره است.
  • فایل دوم مطلبی است که توسط یک نفر بیان می‎‌شود و درباره مسائل معمول روزانه مانند تسهیلات و خدمات محل زندگی است.
  • فایل سوم شامل گفتگویی است بین دو، سه یا چهار نفر که درباره موضوعی مرتبط با آموزش و تحصیلات صحبت می‌‎کنند. مثلا ممکن است یک استاد و یک دانشجو درباره تکالیف درسی دانشگاه با یکدیگر صحبت کنند.
  • فایل چهارم مطلبی است که توسط یک نفر و درباره موضوعات دانشگاهی بیان می‌شود. مثلا این مطلب می‎‌تواند یک کنفرانس درسی دانشگاهی باشد.

تقریبا 30 دقیقه جهت گوش دادن به فایل‌ها به علاوه 10 دقیقه فرصت برای انتقال پاسخ‌ها به برگه اصلی برای 40 سوال (شامل چند گزینه ای- جاخالی- تشریحی و…) خواهید داشت و هر سوال 1 نمره دارد.

بخش نوشتاری آزمون آیلتس: Writing

مطالب این بخش نیز متناسب با اطلاعات و شرایط افرادی که متقاضی ورود به محیط‌های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا و تخصص هستند، انتخاب می‌شوند. این قسمت شامل سنجش دو مهارت است.

  • مهارت 1: در این قسمت یک جدول یا نمودار به شما ارائه می‌شود و از شما خواسته می‌شود داده‌های موجود در آن را جمع‎بندی کنید، با نوشتن متنی داده‌های موجود در متن را استخراج کنید، مراحل مختلف یک پروسه را توضیح دهید یا واقعه‌ای را شرح دهید.
  • مهارت 2: از شما خواسته خواهد شد تا مقاله‌ای در پاسخ به یک دیدگاه، یک استدلال یا مساله مطرح شده بنویسید.

نکات مهم: پاسخ‌های شما به هر دو مهارت باید به شکلی رسمی و صحیح نوشته شود. پاسخ‌های ناقص، کوتاه و لیست مانند و پاسخ‌هایی که خارج از برگه پاکنویس نهایی (مثلا روی برگه سوالات نوشته شده باشند) مورد قبول نخواهند بود. همچنین شما حتما باید به هر دو سوال پاسخ بدهید.

این بخش در 60 دقیق برگزار می‎‌شود و شامل 2 سوال است.

بخش صحبت کردن آزمون آیلتس: Speaking 

این قسمت شامل سه بخش است و برای ارزیابی مهارت شما در به کارگیری زبان انگلیسی در گفتگوها طراحی شده است. تمام مکالمات شما با آزمونگر ضبط خواهد شد.

  • بخش اول: آزمونگر از شما سوالاتی در باره مسائل مربوط به زندگی شخصی شما می‌پرسد، مثلا درباره خانواده، خانه، کار و درس. این قسمت بین 4 تا 5 دقیقه طول می‌کشد.
  • بخش دوم: به شما کارتی داده خواهد شد که موضوعی برای صحبت کردن روی آن نوشته شده است. شما یک دقیقه فرصت دارید که درباره این موضوع فکر کنید و سپس می‌بایست حدود 2 دقیقه درباره آن صحبت نمایید. پس از آن آزمونگر نیز یک یا دو سوال درباره همان موضوع از شما می‌پرسد.
  • بخش سوم: آزمونگر سوالات بیشتری درباره موضوع طرح شده در بخش دوم از شما می‌پرسد و شما فرصت خواهید داشت تا درباره این موضوع بیشتر توضیح داده و ایده‌های خود را بیان نمایید. این بخش نیز بین 4 تا 5 دقیقه طول می‌کشد. نمره این بخش با توجه به عواملی مثل روان صحبت کردن، رعایت قوانین گرامری و تلفظ صحیح به شما داده خواهد شد.
حتما بخوانید
دانشگاه امپریال کالج لندن | معرفی و شرایط پذیرش 2021

زمان آزمون بخش Speaking بین 11 تا 14 دقیقه است.

شرایط ثبت نام در آزمون آیلتس

اولین قدم برای شرکت در آزمون آیلتس ثبت نام آنلاین است. مراحل آنچه شما برای ثیت نام در آزمون آیلتس به آن نیاز خواهید داشت، به این ترتیب است:

  1. مکان و تاریخ آزمون آیلتس را انتخاب کنید.
  2. یک تصویر از گذرنامه یا شناسنامه خود را بارگذاری کنید.
  3. فرم ثبت نام را به صورت دقیق و کامل پر کنید.
  4. هزینه آزمون را بصورت آنلاین یا از طریق حواله بانکی پرداخت کنید.

ساختار نمره در آزمون آیلتس

نمره کلی آزمون آیلتس بین 0 تا 9 است و هر نمره تعیین کننده سطح خاصی از معلومات انگلیسی شرکت کنندگان است. نمره 9 به کاربر ماهر در زبان انگلیسی داده می‌شود. نمره 1 به پایین‌ترین سطح معلومات انگلیسی و نمره 0 به کسی که در جلسه امتحان شرکت نکرده تعلق می‌گیرد.

آزمون آیلتس چند ساعت است؟

آزمون آیلتس متشکل از 4 بخش است که در کمتر از سه ساعت، تمام مهارت های انگلیسی را برای اهداف تحصیلی، کاری یا زندگی در خارج از کشور ارزیابی می کند.

کل زمان آزمون آیلتس 2 ساعت و 45 دقیقه است.

زمانی که به هریک از بخش ها اختصاص داده می شود، به این ترتیب است:

  • گوش دادن (Listening): 30 دقیقه
  • نوشتن (Writing): 60 دقیقه
  • خواندن و درک مطلب (Reading): 60 دقیقه
  • صحبت کردن (Speaking): بین 11 تا 14 دقیقه
ساختار آزمون آیلتس

آیا آزمون آیلتس محدودیت سنی یا شرایط خاصی برای ثبت نام دارد؟

این آزمون شرایط خاصی برای پذیرش ندارد و همه علاقمندان می‎توانند برای شرکت در آن ثبت نام نمایند.

همچنین مدرک زبان خاصی برای شرکت در این آزمون مورد نیاز نیست اما طبیعتا معلومات زبان انگلیسی و تسلط شما در همه جنبه‌‎های زبان انگلیسی، نقش تعیین کننده‎‌ای در نمره آیلتس شما دارد.

چگونه برای موفقیت در آزمون آیلتس آماده شویم؟

راهکارهای زیر می‌توانند برای قبولی شما در آزمون آیلتس کمک موثری باشند.

  • لازم است ابتدا با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود مشخص کنید که برای قبولی در رشته دلخواه ‎تان نیاز به چه نمره‎ ای در حوزه زبان انگلیسی دارید و سپس برای رسیدن به این نمره تلاش کنید.
  • در مرحله بعد می‎توانید با مراجعه به سایت بین ‎المللی آیلتس، از نمونه سوالات آیلتس سال‎ های گذشته جهت افزایش تسلط و آشنایی با شرایط آزمون استفاده کنید.

همچنین مشاوران ما در بخش زبان گلوکال کالج برای انتخاب دوره‌ مناسب می توانند شرایط شما از طریق فرم ارزیابی بررسی و اطلاعات لازم و مفید را در اختیارتان بگذارند.

هزینه شرکت در آزمون آیلتس چقدر است؟

این هزینه برای سال جاری 6.151.040 تومان می‌باشد. در بعضی مراکز امکان برگزاری آزمون آنلاین آیلتس به وسیله کامپیوتر هم وجود دارد.

توجه داشته باشید که هزینه آزمون کتبی با آزمون آنلاین و کامپیوتری آیلتس یکسان است و تفاوتی در هزینه های این دو شیوه‌ی برگزاری آزمون مشاهده نمی‌شود.

آزمون آیلتس چقدر و تا چند سال اعتبار دارد؟

مدرکی که داوطلب بعد از شرکت در آزمون آیلتس و در قالب کارنامه و نمره آزمون دریافت می‌کند تا 2 سال اعتبار دارد. در نتیجه باید به این نکته توجه داشته باشید اگر میخواهید برای تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان اقدام نمایید، یا با کارفرمایی که به نیروی کار انگلیسی زبان نیاز دارد، قرارداد ببندید، باید از زمان اعتبار مدرک آیلتس شما نگذشته باشد و مدرک معتبر به دانشگاه یا کارفرمای مورد نظر ارائه شود.

زمان و محل برگزاری آزمون آیلتس در ایران

نوع آزمون آیلتسزمان آزمون آیلتسمحل برگزاری آزمون آیلتس
Academic Exam1400/01/28 (17-Apr-2021)تهران، خیابان فرمانیه
General Exam1400/01/28 (17-Apr-2021)تهران، خیابان فرمانیه
Academic Exam1400/01/28 (17-Apr-2021)شیراز، هتل هما
General Exam1400/01/28 (17-Apr-2021)شیراز، هتل هما
Academic Exam1400/02/04 (24-Apr-2021)اصفهان، هتل آسمان
General Exam1400/02/04 (24-Apr-2021)اصفهان، هتل آسمان
Academic Exam1400/02/04 (24-Apr-2021)تهران، خیابان فرمانیه
General Exam1400/02/04 (24-Apr-2021)تهران، خیابان فرمانیه
Academic Exam1400/02/09 (29-Apr-2021)تهران، خیابان فرمانیه
General Exam1400/02/09 (29-Apr-2021)تهران، خیابان فرمانیه
Academic Exam1400/02/09 (29-Apr-2021)زنجان، جاده شهرک
General Exam1400/02/09 (29-Apr-2021)زنجان، جاده شهرک
Academic Exam1400/02/18 (08-May-2021)تهران، خیابان فرمانیه
Academic Exam1400/02/30 (20-May-2021)تهران، خیابان فرمانیه
General Exam1400/02/30 (20-May-2021)تهران، خیابان فرمانیه
Academic Exam1400/02/30 (20-May-2021)شیراز، هتل هما
General Exam1400/02/30 (20-May-2021)شیراز، هتل هما
Academic Exam1400/02/30 (20-May-2021)کرج، خیابان بهار
General Exam1400/02/30 (20-May-2021)کرج، خیابان بهار
Academic Exam1400/03/01 (22-May-2021)تهران، خیابان فرمانیه
Academic Exam1400/03/08 (29-May-2021)اصفهان، هتل آسمان
General Exam1400/03/08 (29-May-2021)اصفهان، هتل آسمان
Academic Exam1400/03/08 (29-May-2021)تهران، خیابان فرمانیه
General Exam1400/03/08 (29-May-2021)تهران، خیابان فرمانیه
Academic Exam1400/03/08 (29-May-2021)زنجان، جاده شهرک
General Exam1400/03/08 (29-May-2021)زنجان، جاده شهرک
Academic Exam1400/03/22 (12-Jun-2021)تهران، خیابان فرمانیه
General Exam1400/03/22 (12-Jun-2021)تهران، خیابان فرمانیه
Academic Exam1400/03/22 (12-Jun-2021)شیراز، هتل هما
General Exam1400/03/22 (12-Jun-2021)شیراز، هتل هما
Academic Exam1400/03/27 (17-Jun-2021)تهران، خیابان فرمانیه
Academic Exam1400/03/27 (17-Jun-2021)زنجان، جاده شهرک
Academic Exam1400/03/27 (17-Jun-2021)کرج، خیابان بهار
Academic Exam1400/03/29 (19-Jun-2021)اصفهان، هتل آسمان
General Exam1400/03/29 (19-Jun-2021)اصفهان، هتل آسمان
Academic Exam1400/03/29 (19-Jun-2021)تهران، خیابان فرمانیه
General Exam1400/03/29 (19-Jun-2021)تهران، خیابان فرمانیه

آیا آزمون آیلتس در ایران برگزار می شود؟

خوشبختانه آزمون آیلتس یکی از معدود آزمون‌هایی است که در ایران نیز برگزار می‌شود و در شهرهای مختلف کشورمان نیز می‌توان به شعبات آن مراجعه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر لیست زیر را ملاحظه کنید:

مراکز برگزاری آزمون IELTS در ایران

مراکز برگزاری آزمون آیلتس در تهران

  • ایرسافام
  • آیلتس تهران
  • دانشگاه آزاد
  • آکادمی زبان پروشات
  • عصر دین و دانش

مراکز برگزاری آزمون IELTS در اصفهان

  • دانشگاه آزاد اصفهان
  • آیلتس ایرسافام اصفهان
  • آیلتس تهران- اصفهان

مراکز برگزاری آزمون آیلتس در تبریز

  • آیلتس ایرسافام تبریز

مراکز برگزاری آزمون IELTS در ساری

  • آیلتس ایرسافام ساری
  • عصر دین و دانش ساری

مرکز برگزاری آزمون IELTS در دزفول

  • دانشگاه آزاد دزفول

مرکز برگزاری آزمون IELTS در اهواز

  • آیلتس ایرسافام اهواز

مراکز برگزاری آزمون IELTS در کرمانشاه

  • دانشگاه آزاد کرمانشاه

مراکز برگزاری آزمون IELTS در شیراز

  • آیلتس ایرسافام شیراز
  • دانشگاه آزاد شیراز
  • آیلتس تهران- شیراز

مراکز برگزاری آزمون آیلتس در کیش

  • آیلتس تهران- کیش
  • آیلتس ایرسافام کیش

مراکز برگزاری آزمون IELTS در کرمان

  • آیلتس ایرسافام کرمان

مراکز برگزاری آزمون IELTS در مشهد

  • آیلتس ایرسافام مشهد

مراکز برگزاری آزمون IELTS در رشت

  • دانشگاه آزاد رشت
  • آیلتس ایرسافام رشت

مراکز برگزاری آزمون IELTS در همدان

  • دانشگاه آزاد همدان

مراکز برگزاری آزمون IELTS در کرج

  • آموزشگاه آیلتس رهام کرج
آمادگی آزمون آیلتس

سوالات متداول درباره آزمون آیلتس

ساختار نمره در آزمون آیلتس چگونه است؟

نمره کلی آزمون آیلتس بین 0 تا 9 است و هر نمره تعیین کننده سطح خاصی از معلومات انگلیسی شرکت کنندگان است.

آزمون آیلتس چند ساعت است؟

کل زمان آزمون آیلتس برای برگزاری 4 بخش این آزمون شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن، 2 ساعت و 45 دقیقه است.

هزینه شرکت در آزمون آیلتس چقدر است؟

هزینه شرکت در آزمون آیلتس برای سال جاری 6.151.040 تومان می‌باشد.

مدرک آیلتس تا چند سال اعتبار دارد؟

مدرکی که داوطلب بعد از شرکت در آزمون آیلتس و در قالب کارنامه و نمره آزمون دریافت می‌کند تا 2 سال اعتبار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *