درباره تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

طی سال‌ها به دلیل کیفیت برنامه‌های علوم پزشکی ارائه شده توسط دانشگاه‌های مجارستان، این کشور به عنوان مقصد بسیاری در تحصیل پزشکی به شمار می‌آید و مدارک ارائه شده توسط دانشگاه‌های این کشور از سوی سازمان بهداشت جهانی و سایر شوراهای پزشکی معتبر هستند. دانشجویان بین المللی می‌توانند از بین چهار دانشگاه مجارستان برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی، یکی از رشته‌های مهم پزشکی مانند دندانپزشکی و داروسازی را برای مهاجرت تحصیلی به این کشور انتخاب کنند. همچنین می‌توانند مطمئن باشند که مدارک دانشگاهی اخذ شده از تمام دانشگاه‌های پزشکی مجارستان در سراسر اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته می‌شود.

در مقاله قبل به طور کامل درباره تحصیل در رشته داروسازی در لهستان صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با صفر تا صد تحصیل پزشکی در مجارستان در سال ۲۰۲۱ آشنا کنیم و نکاتی را ارائه دهیم تا به شما کمک کنیم تا در تصمیم گیری در مورد انتخاب این کشور برای تحصیل پزشکی در اروپا عالی عمل کنید.

درباره مجارستان

مجارستان و پایتخت آن بوداپست در اروپای مرکزی واقع شده است و با کشورهای لهستان، اتریش، اوکراین، رومانی، صربستان، کرواسی، اسلوونی و اسلواکی هم مرز است.

برای دانشجویان، این کشور بسیار جذاب، با هزینه مناسب برای تحصیل و زندگی است و همچنین برای دانشجویان بالاترین کیفیت زندگی را ارائه می‌دهد. مجارستان که بخاطر معماری فوق العاده‌اش معروف است، علاوه بر اینکه بهترین نقطه از دنیا برای تحصیل پزشکی در اروپا است، همچنین به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط توریستی نیز شناخته می‌شود.

از سال 2004، این کشور عضو اتحادیه اروپا بوده و یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در شرق اروپای مرکزی است که در زمینه تحصیل و دانشگاه‌های پزشکی پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.

چرا تحصیل پزشکی در مجارستان؟

درباره تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان

همان‌طور که در مقاله بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیلات در رشته‌های پزشکی گفتیم، مجارستان نیز در میان کشورهای بسیار شاخص در پزشکی و دیگر شاخه‌های آن است.

طی چند سال گذشته، دانشکده‌های پزشکی مجارستان به عنوان یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده‌اند و یکی از مهم‌ترین دلایل آن نیز حضور در قلب اروپا و تحصیل به روش‌های نوین به شمار می‌آید.

تمام دانشگاه‌های به نامِ مجارستان، از جدیدترین فناوری‌ها و تکنیک‌های تعاملی استفاده می‌کنند تا تحصیل را برای دانشجویان جالب‌تر و مفیدتر کنند. نه تنها این، بلکه هزینه تحصیل در مجارستان در مقایسه با دانشگاه‌های نقاط دیگر جهان بسیار به صرفه‌تر است و دانشجویان نیاز ندارند تا هزینه‌ی بسیاری را برای دریافت مدرک پزشکی خود صرف کنند. هزینه زندگی هر دانشجو به صورت روزانه نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

در حال حاضر، مجارستان دارای 4 دانشگاه است که برنامه‌های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. مجارستان همچنین به عنوان خاستگاه بسیاری از افراد بزرگ در حوزه پزشکی بوده است. یکی از مشهورترین شخصیت‌های مجارستانی، ایگناز سملویس است که به عنوان “نجات دهنده مادران” شناخته می‌شود.

او در کشف خود به این نتیجه رسید که ضد عفونی کردن دستان در زمان زایمان می‌تواند از بروز تب‌های زایمان جلوگیری کند. اگرچه کشف او مرگ و میر را کاهش داد، اما به دلیل نداشتن شواهد علمی رد شد. سال‌ها بعد، لویی پاستور سرانجام توانست نظریه میکروب ایگناز را اثبات و تأیید کند.

در هر حال حاضر نیز مجارستان آغوش خود را برای پذیرش دانشجویان بین المللی و پرورش بهترین پزشکان دنیا باز گذاشته است. هر ساله، 4 دانشگاهی که تدریس به زبان انگلیسی را دارند بیش از 850 دانشجوی جدید را در رشته‌های پزشکی خود می‌پذیرند.

به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا و منطقه شنگن، این کشور به راحتی قابل دسترس است و شما نیز اگر زمانی به عنوان دانشجو در یکی از دانشگاه‌های مجارستان مشغول به تحصیل شوید، می‌توانید خیلی سریع و راحت به ایران رفت و آمد داشته باشید.

اعتبار مدرک پزشکی کشور مجارستان

پزشکان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های پزشکی مجارستان می‌توانند برای کار و کسب درآمد در بیمارستان‌های سراسر جهان درخواست دهند.

اتحادیه اروپا: فارغ التحصیلان در رشته‌های پزشکی در مجارستان می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که با مدرک خود در هر کشوری در اتحادیه اروپا برای کار و اقامت اقدام کنند.

آمریکا: فارغ التحصیلان پزشکی در مجارستان می‌توانند با گذراندن امتحانات مجوز پزشکی ایالات متحده (USMLE) واجد شرایط اقامت و کار در این کشور شوند.

کانادا: فارغ التحصیلان پزشکی در مجارستان می‌توانند قبل از درخواست اقامت، در آزمون ارزیابی شورای پزشکی کانادا (MCCEE) و آزمون واجد شرایط شورای پزشکی کانادا (MCCQE) شرکت کنند و در صورت قبولی در این آزمون‌ها، کار خود را در این کشور شروع کنند.

شرایط ورود و تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان

درباره تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان

مانند هر کشور دیگری که دانشجویان بین المللی را در دانشگاه خود می‌پذیرند، دانشگاه‌های پزشکی مجارستان به مدارکی نیاز دارند که باید توسط متقاضیان از طریق روش‌های آنلاین ارائه شود. همراه با فرم درخواست آنلاین که باید تکمیل شود، مدارک معمول که هویت و صلاحیت شما را برای تحصیل در پزشکی اثبات می‌کند را باید ارسال کنید.

  • گذرنامه یا شناسنامه
  • گواهی از موسسه قبلی خود که تحصیلات لازم را به پایان رسانده‌اید (مانند دیپلم)
  • یک رزومه کوتاه یا cv
  • گواهی پزشکی
  • حضور در آزمون و اثبات مهارت انگلیسی مانند نمرات IELTS یا TOEFL برای کسانی است که زبان اصلی آنها انگلیسی نیست
حتما بخوانید
همه چیز درباره گرفتن مدرک پزشکی در انگلستان

اما موارد دیگری نیز بسته به دانشگاه ممکن است از شما درخواست شود که این موارد عبارت‌اند از:

  • آزمون ورودی شامل سوالات چند گزینه‌ای در موضوعات مختلف مانند شیمی، انگلیسی، زیست شناسی و انگلیسی است.
  • مصاحبه‌ای که توسط دانشگاه انجام می‌شود.
  • هنگامی که صحبت از ویزای تحصیلی به میان می‌آید، شما به ویزای دانشجویی D-5 نیاز دارید که می‌توانید در سفارت مجارستان درخواست دهید. این پروسه معمولا حدود 60 روز زمان می‌برد.

مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان

به طور معمول تحصیل پزشکی در مجارستان 6 سال به طول خواهد انجامید، اما این احتمال وجود دارد که این میزان با توجه به رشته‌های مختلف پزشکی کمتر نیز بشود.

  • پزشکی عمومی: 4 سال برای (فوق لیسانس) و 6 ساله برای دکترا
  • دامپزشکی: 6 ساله
  • دندانپزشکی: 5 تا 6 ساله
  • داروسازی: 5 تا 6 ساله
  • پرستاری: 3 تا 4 ساله
  • فیزیوتراپی: 3 تا 4 ساله
  • تخصص پزشکی: 3 تا 6 ساله

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه‌های تحصیل در مجارستان بسیار پایین است. متوسط هزینه رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی سالانه حدود 15000 یورو است.

در مورد رشته داروسازی نیز به صورت سالانه از 11000 یورو بالاتر نمی‌رود. هزینه دوره‌های مقدماتی در مجارستان حدود 6000 یورو است.

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان

میانگین هزینه‌های زندگی در مجارستان بسته به عادات هزینه و نوع اقامت شما بین 375 تا 700 یورو متغیر است. واحد پول رسمی مجارستان فورینت (HUF) است. در زمان نگارش این مقاله، 364 فورینت معادل 1 یورو است.

سایر هزینه‌های مربوط به اقامت دانشجویان در مجارستان
کارت ماهانه حمل و نقل عمومی10 تا 15 یورو، با تخفیف برای دانشجویان
تاکسیشروع هزینه 1.95 یورو؛ حدود 0.85 یورو در هر کیلومتر
سیستم اشتراک دوچرخه (فقط در بوداپست)22 یورو/هر ترم
اجاره آپارتمان خصوصی275 تا 635 یورو در ماه بر اساس شهر و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید
خوابگاه دانشگاهزیر 100 یورو در ماه
خوابگاه خصوصیکمتر از 200 یورو در ماه
1  قرص نان0.65 یورو
1 لیتر شیر0.65 یورو
12  عدد تخم مرغ0.90 یورو
1  کیلو سیب1.15 یورو
1  کیلوگرم موز1.20 یورو
1 وعده غذا در رستوران‌های مقرون به صرفه5.25 یورو
سرگرمی (به عنوان مثال سینما، کنسرت و تئاتر)20 تا 35 یورو در ماه
بیمه درمانی خصوصیمعمولاً برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا مورد نیاز است. هزینه ماهانه بسته به مدت اقامت شما و نوع خدمات پزشکی که شامل می‌شود متفاوت است.

هزینه‌های دیگر نیز در میان هزینه‌های روزانه دانشجویان قرار می‌گیرد که می‌توانند در آنها صرفه جویی انجام دهند. مانند خرید کتاب و مجلات که این امکان فراهم است که بتوانند آنها را از فروشگاه‌های دست دوم بخرند.

بورسیه‌های دانشجویی در مجارستان

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می‌توانید هزینه‌های تحصیل خود را با درخواست یکی از بورسیه‌های تحصیلی مجارستان کاهش دهید. این بورسیه‌ها عبارت‌اند از:

  • Stipendium Hungaricum
  • Bilateral State Scholarships
  • Erasmus+
  • CEEPUS
  • EEA

همچنین می‌توانید برای بورسیه‌های دیگر نیز جستجو کنید تا بتوانید هزینه تحصیل خود در اروپا را کمتر کنید.

لیست دانشگاه‌های پزشکی کشور مجارستان

درباره تحصیل در رشته پزشکی در مجارستان

مجارستان دارای چهار دانشگاه پزشکی با برنامه‌های معتبر و بسیار حرفه‌ای است که تدریس به زبان انگلیسی را به دانشجویان بین الملل خود ارائه می‌دهند. این دانشگاه‌ها با استانداردهای اروپایی مطابقت دارند و به همین دلیل، دانشجویان این دانشگاه این اجازه را دارند تا در هر کجای این کره خاکی با مدرک خود به کار مشغول شوند. در ادامه این دانشگاه‌ها بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهان در QS آمده است:

  • Semmelweis University Budapest
  • University Debrecen
  • University of Pecs
  • University Szeged

با اینکه این دانشگاه‌ها بر اساس رتبه در اینجا آورده شده‌اند، اما می‌توان عنوان کرد که تمام آنها در میان بهترین‌های جهان قرار دارند و سطح مدرک به دست آمده در این دانشگاه‌ها بسیار بالا است.

دانشگاه‌های مورد تأييد وزارت بهداشت

تمام دانشگاه‌هایی که در بالا عنوان کردیم در میان دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت هستند و شما می‌توانید با تحصیل در دانشگاه‌ها و دریافت مدرک از آنها، به کار در ایران نیز فکر کنید.

برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور مجارستان آسان‌ترین راه کدام است؟

راه ساده برای مهاجرت تحصیلی به مجارستان و حضور در کلاس‌های پزشکی در این کشور مشورت با افراد کاربلد و متخصص در این حوزه است. مشاوران گلوکال کالج بهترین راه را برای حضور در دانشگاه‌های مجارستان به شما معرفی خواهند کرد.

همچنین این امکان برای شما فراهم است تا با شرکت در دوره MFP دوره پیش نیاز پزشکی در کشورهای اروپایی، مهارت و دانش خود را برای حضور در دانشگاه‌های معتبر اروپایی افزایش دهید و نشستن سر کلاس‌های پزشکی در اروپا را قطعی بدانید.

دوره‌های پیش نیاز داروسازی گلوکال کالج به محصلان و دانشجویان کمک می‌کنند تا خود را برای آزمون ورودی این دانشگاه‌ها، مانند آزمون IMAT نیز آماده کنند. با حضور در کلاس‌های آموزشی گلوکال کالج به روش‌های نوین برای آزمون‌ها آموزش داده می‌شوید و همچنین در آزمون‌های شبیه سازی شده نیز شرکت می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *