درباره تحصیل در رشته داروسازی در لهستان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

اگر درباره کوه‌های زیبای تاترا یا زیبایی‌های منطقه دریاچه ماسوریان شنیده‌اید، احتمالاً دوست دارید تا آنها را از نزدیک نیز ببینید و بودن در لهستان را تجربه کنید. همچنین اگر دوست دارید تا سفر شما به لهستان از نوع مهاجرت تحصیلی باشد، باید بدانید که لهستان دارای قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است.

بیش از 400 دانشگاه و کالج در لهستان وجود دارد که سالانه از 1.5 میلیون دانشجو استقبال می‌کنند. لهستان به دلیل هزینه مقرون به صرفه‌ای که برای تحصیل خارجیان دارد، با سابقه‌ای غنی در تحصیل پزشکی، مدرک معتبری که دانشگاه‌های آن ارائه می‌دهند و همچنین تدریس به زبان انگلیسی که برای محصلان بین الملل لحاظ کرده است، می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد که دوست دارند تا در یکی از رشته‌های پزشکی تحصیلات آکادمیک داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با صفر تا صد تحصیل داروسازی در لهستان در سال ۲۰۲۱ آشنا کنیم و نکاتی را ارائه دهیم تا به شما کمک کنیم تا در انتخاب این کشور برای تحصیل داروسازی در اروپا به تصمیم گیری مطلوب برسید.

درباره لهستان

لهستان در اروپای مرکزی واقع شده است و با چندین کشور از جمله آلمان، جمهوری چک و اوکراین هم مرز است. سواحل شنی و چشم اندازهای کوهستانی با انواع ورزش‌ها و فعالیت‌ها، گردشگران را به خود جذب می‌کند. ورشو، پایتخت لهستان، یکی از پویاترین و پیشرفته‌ترین شهرهای اروپای شرقی است.

سایر شهرهای لهستان، از جمله کراکوف، برسلاو، الشتین، گدانسک و پوزنان مکان‌های جذابی برای تحصیل دانشجویان بین المللی هستند. تحصیل برای مردم لهستان بسیار مهم است، زیرا 90 درصد شهروندان آن دوره متوسطه و یا همان دیپلم را گذرانده‌اند. یکی از نکات مثبت در مورد لهستان این است که زبان انگلیسی در این کشور و در شهرهای آن بسیار بیشتر از دیگر نقاط اروپا صحبت می‌شود و رواج دارد. این امر باعث می‌شود که دانشجویان و محصلان بسیاری در زمان تصمیم گیری در مورد تحصیل پزشکی در اروپا و در رشته‌های مختلف لهستان را انتخاب کنند.

چرا تحصیل پزشکی و داروسازی در لهستان؟

درباره تحصیل در رشته داروسازی در لهستان

در لیست بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیلات در رشته‌های پزشکی نام لهستان نیز به چشم می‌خورد. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که لهستان در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد محبوب دانشجویان بین الملل برای تحصیل در رشته‌های مختلف پزشکی و آن هم به زبان انگلیسی است. لهستان یکی از کشورها آکادمیک و با تاریخ غنی در ارائه دروس پزشکی است و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان در این کشور قرار دارد. آکادمی کراکو، که امروزه به عنوان دانشگاه یاگیلونیا (Jagiellonian University) شناخته می‌شود، توسط پادشاه کازیمیر بزرگ در سال 1364 تأسیس شد.

لهستان با داشتن سابقه تقریبا 65 ساله در آموزش پزشکی توانسته که تعدادی از تأثیرگذارترین پزشکان، داروسازان و دنداپزشکان را تربیت کند، که زیر نظر بهترین اساتید، علم روز دنیا در حیطه پزشکی را یاد گرفته‌اند. از مشهورترین این افراد ماری کوری است که نه تنها جایزه نوبل فیزیک را به دلیل مشارکت خود در کشف اثر رادیواکتیو در پزشکی دریافت کرد، بلکه جایزه نوبل شیمی را نیز دریافت کرده است. او یکی از چهار نفری است که در طول تاریخ توانسته جایزه نوبل را دو بار دریافت کند.

از دیگر شگفتی‌های علمی قابل توجه در پزشکی در لهستان می‌توان به تیم جراحی لهستانی اشاره کرد که در سال 2013 خبر مربوط به پیوند کامل صورت روی بیمار توسط آنها& تمام دنیا را شگفت زده کرد.

اعتبار مدرک پزشکی کشور لهستان

باید عنوان کنیم که لهستان مقصد مورد علاقه بسیاری برای تحصیل در رشته‌های پزشکی خصوصا رشته داروسازی است و این کشور بعد از انگلستان، فرانسه و آلمان در رتبه چهارم کشورهای اروپایی محصل پذیر قرار دارد. جای تعجب ندارد که این کشور با زیرساخت‌های مدرن و استاندارد آموزشی بالا، به سرعت یکی از بهترین مکان‌ها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور تبدیل شود.

شما با دریافت مدرک پزشکی خود از یکی از دانشگاه‌های معتبر لهستان می‌توانید مطمئن باشید که در کشورهای دیگر نیز فضا برای کار داشته باشید چه این کشور انگلستان باشد، و چه آمریکا و کانادا.

دانشگاه‌های لهستان نه تنها دانشجویان را با فرهنگ جدید خود آشنا می‌کنند، بلکه به آنها در پیشرفت تحصیلی و شغلی کمک می‌کنند. روند و پروسه تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی لهستان با بسیاری از کشورهای بزرگ جهان  و دانشگاه‌های معتبر همخوانی دارد و به عبارت دیگر، دانشگاه‌های لهستان مطابق با قوانین زیر هستند.

  • استانداردهای آموزش لهستانی و اتحادیه اروپا
  • وزارت آموزش آمریکا
  • هیئت پزشکی در آمریکا

این بدان معناست که دانشجویان می‌توانند برای اقامت و ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها درخواست بدهند و خود را برای کار در بهترین بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دنیا آماده بکنند.

شرایط ورود و تحصیل در رشته داروسازی و دیگر رشته‌های پزشکی در لهستان

درباره تحصیل در رشته داروسازی در لهستان

برای ورود به رشته‌های داروسازی و دیگر رشته‌های پزشکی در لهستان و برای یک دوره 6 ساله، نیاز به دیپلم دبیرستان دارید. همچنین داشتن سطح A+ در دروسی مانند فیزیک، زیست شناسی، شیمی و ریاضیات نیز برای حضور سر کلاس‌های پزشکی و داروسازی در لهستان لازم و ضروری است. برخی از دانشگاه‌های لهستان دارای آزمون ورودی خاص خود هستند که باید در آن نیز شرکت کنید. همچنین شاید لازم باشد تا یکی از مهم‌ترین آزمون های بین المللی پزشکی را نیز انجام دهید.

حتما بخوانید
راهنمایی برای تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا ۲۰۲۱

برخی از دانشگاه ها مانند MUL و دانشگاه Jagiellonian نیز یک برنامه پزشکی 4 ساله ارائه می‌دهند. این برای افراد خارجی است که از آمریکای شمالی یا تایوان می‌آیند و قبلاً مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر مایل به تحصیل پزشکی در لهستان هستند.

متقاضیان همچنین باید یک آزمون ورودی را پشت سر بگذارند، اگرچه MUL برای کسانی که آزمون‌های زیر را گذرانده‌اند و نمرات زیر را کسب کرده‌اند، معافیت در آزمون مد نظر خود را در نظر می‌گیرد:

  • آزمون MCAT – حداقل نمره 504
  • آزمون GAMSAT – حداقل نمره 59
  • آزمون UKCAT – حداقل نمره 2600

اما در مورد دانشگاه Jagiellonian، گرفتن نمره قبولی در آزمون MCAT یا GAMSAT برای همه متقاضیان دوره 4 ساله ضروری است. حداقل نمرات مورد نیاز به ترتیب 498 و 56 است. متقاضیان همچنین باید مصاحبه‌ای را نیز پشت سر بگذارند که این مصاحبه می‌تواند به صورت آنلاین نیز باشد.

در دانشگاه پزشکی پومرانیا، هیچ مصاحبه یا آزمون پذیرش برای متقاضیان صورت نمی‌پذیرد. فقط مدارک اولیه که در ابتدای این بخش عنوان را کردیم را از متقاضی می‌خواهند.

همه دانشگاه‌هایی که برنامه‌های آنها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، تسلط به زبان انگلیسی را نیز در نیازهای خود دارند. این تسلط می‌تواند با دریافت نمره قابل قبول در آزمون‌های IELTS ، TOEFL ، CPE یا CAE به دست آید. برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلیسی زبان لهستان، حداقل رتبه و نمره B2 مورد نیاز است.

مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی در لهستان

لهستان برای تمام رشته‌های پزشکی تحصیل به زبان انگلیسی را برای تمام محصلان خارجی فراهم کرده است، که طول تحصیل در این رشته‌ها خصوصا داروسازی در لهستان 6 سال و حتی برخی دانشگاه‌ها 5.5 سال است.

هزینه تحصیل در رشته داروسازی در لهستان

درباره تحصیل در رشته داروسازی در لهستان

شهریه دانشگاه‌های پزشکی لهستان بسته به محل تحصیل شما معمولاً بین 7000 تا 13000 یورو است. همچنین تخصصی که بعد از آن مشغول به کار هستید در تعیین هزینه دقیق نقش بسیار مهمی دارد. به عنوان مثال، تحصیل دندانپزشکی و داروسازی در لهستان گران‌ترین هستند. معمولا به ندرت پیش خواهد آمد که هزینه تحصیل دانشجویان خارجی برای رشته‌های داروسازی در لهستان به کمتر از 10000 یورو برسد. اگر داروسازی همان چیزی است که برای آینده خود در نظر گرفتید، باید بدانید که هزینه سالانه شما برای تحصیل از 10000 یورو تجاوز نخواهد کرد.

هزینه زندگی دانشجویی در لهستان

لهستان یک کشور مقرون به صرفه اروپایی با اقتصاد نسبتاً پایدار است. هزینه زندگی برای دانشجویان بین المللی بین 350 تا 550 یورو در ماه متغیر است. شما می‌توانید بودجه خود را بسته به شهر یا ناحیه‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید تنظیم کنید. شهرهای بزرگتر مانند کراکوف یا ورشو بین 500 تا 850 یورو در ماه نیاز دارند.

سایر هزینه‌های مربوط به اقامت دانشجویان در لهستان
برق، گرمایش، آب و زباله155 یورو در ماه برای یک آپارتمان 85 متر مربع
غذا100 تا 150 یورو در ماه
حمل و نقل عمومی50 یورو برای هر ترم تحصیلی
بنزین1 یورو برای هر لیتر
اجاره یک آپارتمان یک خوابه در کراکوفحدود 300 تا 465 یورو در ماه
اجاره یک آپارتمان یک خوابه در ورشوحدود 350 تا 650 یورو در ماه
اقامتگاه‌های دانشجویی60 تا 150 یورو در ماه
اجاره در یک آپارتمان مشترک80 تا 150 یورو در ماه.

در طول دوره تحصیلی خود، باید کتاب، مجلات تحقیقاتی و سایر مطالب آموزشی خریداری کنید. اینها در بیشتر موارد ضروری هستند و حتی می‌توان آنها را از برخی دانشگاه‌ها خریداری کرد. با این حال، به شما توصیه می کنیم که آنها را از فروشگاه‌های دست دوم خریداری کنید تا در هزینه خود صرفه جویی کنید.

بورسیه‌های دانشجویی در لهستان

در لهستان، می‌توانید از طریق بورسیه تحصیلی و برنامه‌های حمایتی، حمایت مالی دریافت کنید. موارد زیر لیست بورسیه‌هایی است که می‌توانید دریافت کنید:

  • بورسیه‌های ارائه شده توسط آژانس ملی لهستان برای تبادل علمی (NAWA)
  • برنامه‌های اراسموس+ (Erasmus+)
  • بورسیه تحصیلی در Scholarshipportal.com

همچنین می‌توانید بورسیه Studyportals را بررسی کنید تا در تامین مالی تحصیلات خود در لهستان کمک بگیرید.

لیست دانشگاه های پزشکی کشور لهستان

لهستان با داشتن سیستم آموزشی که رتبه 10 را در جهان دارد، به یک مقصد برتر تحصیل برای بسیاری از دانش آموزان از سراسر کره زمین تبدیل شده است. دانشگاه‌های پزشکی لهستان که رشته‌های پزشکی و خصوصا داروسازی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند به شرح زیر هستند.

  • دانشگاه جاگیلونیا (Jagiellonian)
  • دانشگاه پزشکی لودز (Lodz)
  • دانشگاه پزشکی ورشو (Warsaw)
  • دانشگاه نیکولاس کوپرنیک در تورون (Torun)
  • دانشگاه پزشکی وروتسلاو (Wroclaw)
  • دانشگاه گدانسک (Gdansk)

دانشگاه های مورد تأييد وزارت بهداشت

درباره تحصیل در رشته داروسازی در لهستان

تمام دانشگاه‌هایی که در بالا عنوان کردیم در میان دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت هستند و شما می‌توانید با تحصیل در دانشگاه‌ها و دریافت مدرک از آنها، به کار در ایران نیز فکر کنید.

برای تحصیل در رشته داروسازی در کشور لهستان آسان‌ترین راه کدام است؟

برای اینکه در لهستان به تحصیل داروسازی بپردازید، می‌توانید با مشاوران گلوکال کالج در ارتباط باشید و از آنها راهنمایی بخواهید. همچنین این امکان برای شما فراهم است تا با شرکت در دوره MFP دوره پیش نیاز پزشکی در کشورهای اروپایی، مهارت و دانش خود را برای حضور در دانشگاه‌های معتبر اروپایی افزایش دهید و در واقع نشستن سر کلاس‌های داروسازی را تضمین شده بدانید.

دوره‌های پیش نیاز داروسازی گلوکال کالج به محصلان و دانشجویان کمک می‌کنند تا خود را برای آزمون ورودی این دانشگاه‌ها، مانند آزمون IMAT نیز آماده کنند. با حضور در کلاس‌های آموزشی گلوکال کالج به روش‌های نوین برای آزمون‌ها آموزش داده می‌شوید و همچنین در آزمون‌های شبیه سازی شده نیز شرکت می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *