درباره تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ایتالیا در سال‌های اخیر به یکی از نام‌های شناخته شده در عرصه تحصیل به زبان انگلیسی تبدیل شده است و از این رو، محصلان و دانشجویان بسیاری این کشور را به عنوان مقصد نهایی برای دریافت مدرک تحصیلی خود انتخاب می‌کنند. حال این شهرت جهانی در رشته‌های پزشکی نیز دو چندان است و این کشور با دانشگاه‌های معتبر و شناخته شده‌ی خود، به عنوان یکی از مراکز اصلی تجمع دانشجویان پزشکی اروپا به شمار می‌آید.

بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا دارای سطح آموزشی بسیار بالا و در سطح دانشگاه‌های انگلیسی زبان دنیا هستند. دانشگاه سیه‌نا (Siena) تنها گزینه برای دانشجویانی است که می‌خواهند در ایتالیا رشته دندان پزشکی را به زبان انگلیسی بخوانند.

در مقالات قبل وبلاگ درباره تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های مجارستان صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با صفر تا صد تحصیل دندان پزشکی در ایتالیا در سال ۲۰۲۱ آشنا کنیم و نکاتی را ارائه دهیم تا به شما کمک کنیم تا در تصمیم گیری در مورد انتخاب این کشور برای تحصیل دندان پزشکی درست عمل کنید.

درباره ایتالیا

ایتالیا در جنوب اروپا در شبه جزیره آپنین واقع شده است. شکل متمایز آن که شبیه چکمه است، تشخیص آن را بر روی نقشه‌ها یا حتی از فضا آسان می‌کند. ایتالیا دارای مرزهای بین المللی با اتریش، فرانسه، شهر واتیکان، سان مارینو، اسلوونی و سوئیس است. این کشور همچنین دارای مرزهای دریایی با آلبانی، الجزایر، کرواسی، یونان، لیبی، مالت، مونته نگرو، اسپانیا و تونس است.

ایتالیا کشور تاریخ و تمدن و همچنین خوراکی‌های خوشمزه، همیشه یکی از زیباترین مقاصد برای گردشگری و صنعت توریست به شمار می‌آید. اما این سال‌ها این کشور در میان  بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیلات در رشته‌های پزشکی قرار گرفته است و در حال حاضر، به یکی از قطب‌های تحصیل دندان پزشکی در اروپا تبدیل شده است و بسیاری از محصلان از سراسر جهان این کشور و به خصوص دانشگاه سیه‌نا را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب می‌کنند.

چرا تحصیل دندان پزشکی در ایتالیا؟

درباره تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا

ایتالیا، کشوری است که فرهنگ و تاریخ اروپا که بسیاری از دانشجویان از سراسر دنیا به دنبال آن هستند را در خود جای داده است و همچنین بالاترین سطح آموزش پزشکی را در اروپا دارد. اینکه بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای دانشجویان بین‌الملل فراهم کرده‌اند، می‌تواند یک مزیت فوق‌العاده باشد و همین مزیت می‌تواند باعث جذب متقاضیان بسیاری از سراسر جهان شود. در سال‌های اخیر نیز، بسیاری از محصلان از سراسر جهان، کشور ایتالیا را در رشته‌هایی مانند پزشکی و دندان پزشکی به کشورهای دیگر در این اروپا ترجیح داده‌اند. اما به صورت مختصر قصد داریم تا بخشی از مهم‌ترین دلایل انتخاب تحصیل دندان پزشکی در ایتالیا را با هم مرور کنیم:

  • در ایتالیا می‌توانید دندان پزشکی را به طور کامل به زبان انگلیسی بخوانید. به این ترتیب، شما انگلیسی را در سطح زبان مادری خود یاد خواهید گرفت. همچنین، این فرصت را خواهید داشت که در دوران کارآموزی و زندگی روزمره خود در دانشگاه و در ایتالیا، زبان ایتالیایی را نیز یاد بگیرید.
  • پس از تحصیل، مدرکی خواهید داشت که برای کل کشورهای اروپایی معتبر است. به این ترتیب، هنگام کار می‌توانید بدون هیچ گونه مانع اداری کار کنید.
  • پس از فارغ‌التحصیلی نیز، مدرک شما به راحتی توسط سایر کشورها به لطف رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها در ایتالیا پذیرفته می‌شود.
  • برای تحصیل دندان پزشکی در دانشگاه سیه‌نا، باید در آزمون IMAT که یکی از مهم‌ترین آزمون های بین المللی پزشکی است، شرکت کنید.
  • انجام این آزمون توسط دانشگاه باعث می‌شود که تعداد افرادی که در نهایت قبول می‌شوند در سطح دانشی بسیار بالایی باشند و در واقع، می‌توان این آزمون را فیلتری برای پذیرش دانشجویان نخبه دانست.

با این حال، قبولی در آزمون IMAT مانند کنکور پزشکی در ایران سخت و سنگین نیست. بنابراین، شما شانس بالایی برای پذیرش دندان پزشکی در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا و همچنین اروپا را دارید.

اعتبار مدرک دندان پزشکی کشور ایتالیا

دانشگاه سیه‌نا در هشت قرن سابقه خود طیف وسیعی از مطالعات را در زمینه‌های مختلف فرهنگی و علمی ارائه کرده است. در طول سال‌ها، دانشگاه سیه‌نا با هدف تقویت روابط دانشگاهی بین‌المللی خود و جذب دانشجویان و محققان از نقاط مختلف جهان، استراتژی خود را مدام تغییر داده است تا به بهترین ایده‌ها برسد.

موافقت‌نامه‌ها و پروژه‌های همکاری بین‌المللی جدید  و به صورت سالانه در این دانشگاه شکل می‌گیرد، تعداد مدارک و دوره‌های ارائه شده به زبان انگلیسی در این دانشگاه مدام در حال افزایش است و این دانشگاه و مدرک دندان پزشکی آن،‌ در رتبه بندی ملی و بین‌المللی موقعیت خوبی دارد. اینها برخی از نقاط قوت دانشگاه سیه‌نا و اعتباری است که این دانشگاه در جامعه بین‌الملل دارد. مدرک اخذ شده از این دانشگاه و از کشور ایتالیا نیز در تمام کشورهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا و کانادا و دیگر کشورهای حوزه اتحادیه اروپا اعتبار دارد.

شرایط ورود و تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا

درباره تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل دندان پزشکی در ایتالیا باید چند مرحله و کار را انجام دهید و شرایطی را دارا باشید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • داشتن حداقل 12 سال سابقه تحصیلی.
  • گذراندن امتحانات پایان دوره تحصیل در کشوری که آخرین مدرک تحصیلی را از آن گرفتید.
  • قبولی در آزمون IMAT و گرفتن سهمیه از طریق این آزمون.
  • از آنجایی که آزمون IMAT همچنین تسلط شما به زبان انگلیسی را اثبات می‌کند، نیازی به اخذ گواهینامه زبان انگلیسی ندارید. اما با این حال، به دلیل افزایش تقاضا در هر سال، مدارک زبان بین‌المللی و معتبر مانند TOEFL / IELTS ممکن از شما درخواست شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم این مدارک را تهیه کنید.
حتما بخوانید
همه چیز درباره تحصیل پزشکی در مجارستان در سال 2021

مدت زمان تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا

همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم، دانشگاه سیه‌نا تنها دانشگاه در ایتالیا است که رشته دندان پزشکی در آن به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

برنامه آموزشی این دانشگاه در رشته دندان پزشکی 6 سال به طول می‌انجامد. برنامه تحصیلی دندان پزشکی در دانشگاه سی‌نا، بر روی مباحث و برنامه‌هایی در زمینه علوم بیولوژیکی، علوم بالینی و عمل دندان پزشکی تمرکز دارد. در مورد محتوای دوره تحصیلی دندان پزشکی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دانشجویان در دو سال اول با دروس زیست شناسی و با اجزای ضروری و بیماری‌های بدن انسان آشنا می‌شوند.
  • دروس عملی از سال دوم به بعد شروع می‌شود. بنابراین، دانشجویان با استفاده از آموزش‌های نظری، کارهای عملی را به صورت فردی و گروهی انجام می‌دهند تا تجربه کسب کنند.
  • سال سوم و چهارم بر روی تمرین بیشتر و کسب تجربه تمرکز دارد. هدف آن کسب تخصص لازم در تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و ارتباط با بیماران است. بنابراین، با فارغ‌التحصیلی، بلافاصله به عنوان دندان پزشک کاربلد می‌توانید کار خود را آغاز کنید.
  • سال پنجم نیز به کارآموزی می‌گذرد و در سال ششم، جمع بندی و برگزاری امتحانات صورت می‌پذیرد.

هزینه تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا

درباره تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا

هزینه آموزش سالانه برای تحصیل دندان پزشکی در ایتالیا بین 500 تا 3000 یورو متغیر است. دانشجویان می‌توانند هر سال وب‌سایت دانشگاه را برای شهریه به روز شده بررسی کنند، اما با این حال شهریه استاندارد برای دوره دندان پزشکی به زبان انگلیسی حداکثر 5000 یورو در سال برای دانشجویان بدون ملاحظات مالی است، اما می‌تواند تا 156 یورو نیز کمتر شود. با این حال، مانند هر دانشگاه دولتی ایتالیا، میزان هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه بستگی به وضعیت مالی شما دارد؛ بنابراین اگر بتوانید مدارکی دال بر درآمد خود یا خانواده خود ارائه دهید، سیستم دریافت شهریه در دانشگاه‌های ایتالیا معمولاً بسیار سخاوتمند با شما برخورد خواهد کرد.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

هزینه زندگی در این کشور و خصوصا در شهر سیه‌نا تقریباً متوسط است؛ شما در این شهر، هم می‌توانید رستوران‌ها شیک و مدرن را پیدا کنید و هم اینکه حق انتخاب رستوران‌های خیابانی را دارید؛ بنابراین، هزینه زندگی شما در این شهر و کشور ایتالیا کاملا بستگی به انتخاب سبک زندگی شما دارد. اگر بخواهیم سیه‌نا را با دیگر شهرهای ایتالیا مقایسه کنیم، باید بگوییم که این شهر تقریباً مشابه رم است، بنابراین یک وعده غذایی در این شهر بین 10 تا 25 یورو و بسته به نوع رستوران هزینه دارد.

سایر هزینه‌های مربوط به اقامت دانشجویان در ایتالیا
وعده غذایی کامل در رستوران4.50 یورو
صبحانه در بار2.00 یورو (قهوه + کورنتو)
ویزیت پزشک متخصص36.00 یورو
سینما8.00 یورو
روزنامه و مجله1.20 یورو

هزینه‌های دیگر نیز در میان هزینه‌های روزانه دانشجویان قرار می‌گیرد که می‌توانند در آنها صرفه جویی انجام دهند. مانند خرید کتاب که این امکان فراهم است که بتوانند آنها را از فروشگاه‌های دست دوم بخرند.

بورسیه‌های دانشجویی در ایتالیا

شهریه تحصیلی بر اساس درآمد خانواده دانشجو (همان‌طور که در ISEE نشان داده شده است) و بر اساس شایستگی تحصیلی محاسبه می‌شود و همان‌طور که دانشگاه سیه‌نا یک دانشگاه دولتی است، بنابراین به طور کلی مزایا، کمک‌های مالی و فرصت‌های مبتنی بر شایستگی دانشجویان نیز مانند دیگر دانشگاه‌های ایتالیا ارائه می‌شود.

به این ترتیب، دانشجویانی که در رشته دندان پزشکی تحصیل می‌کنند می‌توانند از فرصت‌های بورسیه تحصیلی بهره‌مند شوند. آنها می‌توانند بورسیه تحصیلی بین 2000 تا 5200 یورو در سال دریافت کنند که این مبلغ بعضا شهریه آنها را به صفر می‌رساند.

لیست دانشگاه‌های دندان پزشکی کشور ایتالیا

درباره تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا، در حال حاضر تنها دانشگاه سیه‌نا این رشته را به زبان انگلیسی و برای دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌دهد. بنابراین انتخاب دیگری برای رشته دندان پزشکی در ایتالیا غیر از این دانشگاه وجود ندارد.

دانشگاه‌های مورد تأييد وزارت بهداشت

دانشگاه سیه‌نا (University Of Siena) که در این مقاله نام آن را عنوان کردیم، در میان دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت است و شما می‌توانید با تحصیل در این دانشگاه و دریافت مدرک دندان پزشکی از آن، به کار در ایران نیز فکر کنید.

برای تحصیل در رشته دندان پزشکی در کشور ایتالیا آسان‌ترین راه کدام است؟

راه ساده برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و حضور در کلاس‌های دندان پزشکی در دانشگاه سیه‌نا در این کشور، مشورت و راهنمایی گرفتن از افراد ماهر این حوزه است. مشاوران گلوکال کالج شما را در مسیر گرفتن پذیرش و حضور در کلاس‌های دندان پزشکی در دانشگاه سیه‌نا ایتالیا راهنمایی خواهند کرد.

همچنین این امکان برای شما فراهم است تا با شرکت در دوره MFP دوره پیش نیاز پزشکی در کشورهای اروپایی، مهارت و دانش خود را برای تحصیل پزشکی در اروپا افزایش دهید و نشستن سر کلاس‌های پزشکی در اروپا را قطعی بدانید.

دوره آماده سازی آزمون IMAT نیز می‌تواند شما را بابت قبولی در این آزمون و پذیرش دانشگاه مطمئن کند. با حضور در کلاس‌های آموزشی گلوکال کالج به روش‌های نوین برای آزمون‌ها آموزش داده می‌شوید و همچنین در آزمون‌های شبیه سازی شده نیز شرکت می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *