گرفتن پزشکی در انگلستان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 9 دقیقه

پزشکی و تحصیل در رشته پزشکی تنها یک انتخاب برای ورود به دانشگاه نیست؛ بلکه باید عنوان کنیم که پزشکی یک انتخاب مادام‌العمر است که به راحتی به سبک زندگی شما تبدیل می‌شود. در نظر ما پزشکان افرادی هستند که در مواقع سخت و بیماری مانند سوپرمن به کمک ما می‌آیند و بسیاری از مشکلات جسمی و روحی ما را درمان می‌کنند.

به همین خاطر، تحصیل در رشته پزشکی یک انتخاب بسیار هیجان انگیز و در عین حال وسوسه انگیز است؛ به خصوص اگر مقصد و هدف شما گرفتن پزشکی در انگلستان باشد. زمانی که تصمیم خود را برای تحصیل پزشکی در اروپا می‌گیرید، مطمئنا در میان اولین انتخاب‌های شما دانشگاه‌های معتبر و مطرح انگلستان، از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در اروپا، نیز وجود دارند.

دانشگاه های پزشکی انگلیس تحقیقات با کیفیت، برنامه‌های شناخته شده‌ی بین الملل و محیط مطالعه‌ی دلپذیر و چند فرهنگی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. در انگلستان، دانشکده‌های پزشکی و همچنین مؤسساتی برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی نیز وجود دارد. در واقع دانشگاه های پزشکی انگلیس هدفی بسیار عالی و جذاب برای علاقه‌مندان به پزشکی و گرفتن مدرک پزشکی از اروپا هستند.

تحصیل پزشکی در انگلیس

پزشکی یکی از معدود رشته‌هایی است که تحصیل در آن در انگلستان همراه با به دست آوردن موقعیت کار بسیار عالی است. برای تحصیل پزشکی در انگلستان، شما نیاز به مهارت بالا و همچنین نمرات بالا در دروس مرتبط در دبیرستان دارید، چرا که رقابت در دانشگاه‌های آن بالا است.

پزشکی در انگلستان یک دوره پنج تا شش ساله است و سپس بعد از گذراندن این 6 سال، یک دوره دو ساله را باید بگذرانید که زیر نظر نهاد حاکم بریتانیا و شورای پزشکی عمومی است. اگر هم دوست داشته باشید تا تخصص خود را دریافت کنید، که این زمان برای شما طولانی‌تر می‌شود.

شرایط تحصیل پزشکی در انگلیس

گرفتن پزشکی در انگلستان

از جمله شرایط مهاجرت پزشکی به کشور انگلیس ارائه مدرک آیلتس است. اما قبل از ارائه هر مدرکی شما باید برنامه تحصیلی خود را انتخاب کنید. گرفتن پزشکی در انگلستان شامل برنامه‌های زیر می‌شود:

  • مدرک دو ساله در آموزش پیش بالینی
  • مدرک سه ساله در دانشکده‌های تخصصی یا بیمارستان آموزشی
  • مدرک شش ساله، در صورت انتخاب رشته تحصیلی و تکمیل دو دوره بالا

پذیرش در دانشکده‌های پزشکی در انگلستان بین متقاضیان بسیار رقابتی است. به همین خاطر شما باید تمام الزامات را برآورده کنید، مصاحبه‌های کتبی و شفاهی را پشت سر بگذارید و همچنین بسته به دانشگاهی که قصد تحصیل در آن دارید، در یکی از مهم‌ترین آزمون های بین المللی پزشکی زیر شرکت کنید:

  • آزمون استعداد بالینی دانشگاه (UCAT)
  • آزمون پذیرش بیومدیکال (BMAT)

معمولاً برای گرفتن پزشکی در انگلستان 21،000 متقاضی وجود دارد که برای 8000 دانشکده پزشکی در سراسر انگلستان رقابت می‌کنند و میزان موفقیت آنها حدود 40 درصد است. آمار نشان می‌دهد که حدود ده سال طول می‌کشد تا فردی در رشته خود به تخصص برسد.

بدیهی است که پزشک شدن، به ویژه در انگلستان آسان نیست. به همین دلیل است که تحصیل در یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی انگلستان برای بسیاری به کعبه آمال تبدیل شده است و دوست دارند تا مدرک خود را از دانشگاه های این کشور دریافت کنند. در زیر، ما برترین دانشگاه‌های ارائه دهنده مدرک پزشکی در بریتانیا را با توجه به رتبه بندی Times Higher Education ، TopUniversities و The Telegraph نام خواهیم برد.

دانشگاه‌های پزشکی انگلیس

مهاجرت پزشکی به اروپا مستلزم پیدا کردن بهترین دانشگاه‌ها است تا هم سطح دانش خود را در بالاترین میزان نگه دارید و هم اینکه مدرکی که دریافت می‌کنید، از اعتبار بالایی برخوردار باشد.

با توجه به THE، دانشگاه‌های زیر بهترین دانشگاه‌هایی هستند که می‌توانید در انگلستان در آنها به تحصیل پزشکی بپردازید:

  • دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)
  • دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)
  • کالج امپریال لندن (Imperial College London)
  • کالج دانشگاه لندن (UCL)
  • دانشگاه ادینبرگ (University of Edinburgh)
  • کالج کینگ لندن (King’s College London)
  • دانشگاه منچستر (The University of Manchester)
  • دانشگاه وارویک (University of Warwick)
  • دانشگاه بریستول (University of Bristol)
  • دانشگاه گلاسکو (University of Glasgow)

بر اساس داده‌هایی که توسط TopUniversities ارائه شده است، دانشگاه‌های زیر بهترین دانشگاه‌هایی هستند که می‌توانید در بریتانیا در آنها در رشته پزشکی تحصیل کنید:

  • دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)
  • دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)
  • کالج دانشگاه لندن (UCL)
  • کالج امپریال لندن (Imperial College London)
  • کالج کینگ لندن (King’s College London)
  • دانشگاه ادینبرگ (University of Edinburgh)
  • دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن (London School of Hygiene & Tropical Medicine)
  • دانشگاه منچستر (The University of Manchester)
  • دانشگاه گلاسکو (University of Glasgow)
  • دانشگاه کوئین مری لندن (Queen Mary University of London)

وب‌سایت Complete University Guide از معیارهایی مانند آینده شغلی فارغ‌التحصیلان، شرایط پذیرش و ورود، کیفیت تحقیقات و رضایت دانشجویان برای رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های پزشکی در انگلستان استفاده کرده است. این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشگاه داندی (University of Dundee)
  • دانشگاه گلاسکو (University of Glasgow)
  • دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)
  • دانشگاه آبردین (University of Aberdeen)
  • دانشگاه ادینبرگ (University of Edinburgh)
  • دانشگاه کوئین مری لندن (Queen Mary University of London)
  • دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)
  • دانشگاه سنت اندروز (University of St Andrews)
  • کالج امپریال لندن (Imperial College London)
  • دانشگاه سوانسی (Swansea University)

دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)

گرفتن پزشکی در انگلستان

آکسفورد به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاهِ انگلیسی زبان در جهان به شمار می‌آید. تاریخ مشخصی برای تأسیس این دانشگاه وجود ندارد، اما تدریس در آکسفورد به نوعی در 1096 آغاز شده است و از سال 1167 نیز به سرعت رشد و توسعه خود را آغاز کرد. این در حالی بود که درست در همان زمان، هنری دوم حضور دانشجویان انگلیسی در دانشگاه پاریس را ممنوع کرد.

آکسفورد بیش از 350 برنامه مختلف تحصیلات تکمیلی به متقاضیان و دانشجویان ارائه می‌دهد و دانشجویان در آن از تحصیل در رشته‌های پزشکی در یک موسسه بزرگ و دارای شهرت جهانی بهره‌مند می‌شوند.

دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)

دانشگاه کمبریج تکه‌ای از تاریخ است و کالج‌ها و ساختمان‌های معروف این دانشگاه، علاوه بر جذب دانشجویان از سراسر جهان باعث جذب بازدیدکنندگان و توریست‌ها نیز می‌شود. موزه‌ها، گنجینه‌های تاریخی و همچنین افتخارات این دانشگاه، بیانگر تاریخ غنی و همچنین سابقه طولانی آن در تربیت فارغ‌التحصیلان حرفه‌ای و با سطح علمی بالا است.

کمبریج با بیش از 18000 دانشجو از اقشار مختلف و از گوشه و کنار جهان، نزدیک به 9000 کارمند، 31 کالج و 150 گروه، دانشکده، کالج و سایر مؤسسات، در میان بزرگترین دانشگاه‌های دنیا قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که هیچ دو روزی در دانشگاه کمبریج یکسان نیست و دانشجویان فعالیت‌های مختلفی برای انجام دارند.

کالج امپریال لندن (Imperial College London)

کالج امپریال با توجه به حضوری قوی‌ای که در صنعت، تجارت و مراقبت‌های بهداشتی دارد، بورسیه، آموزش و تحقیقات در زمینه علوم، مهندسی و پزشکی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد.

فارغ‌التحصیلان کالج امپریال لندن در سراسر جهان اعتبار بالایی دارند، چرا که این دانشگاه یکی از 10 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی بسیاری از وب‌سایت‌های مطرح در این حوزه و همچنین رتبه سوم در دانشگاه‌های انگلستان را دارد.

حتما بخوانید
با بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا در سال ۲۰۲۱ بیشتر آشنا شوید

کالج دانشگاه لندن (UCL)

کالج دانشگاه لندن در سال 1826 تأسیس شد تا امکان آموزش برای افرادی که از آن محروم شده بودند را، دوباره فراهم کند. این دانشگاه اولین دانشگاه در انگلستان بود که از دانشجویان با هر مذهب و سوابق اجتماعی استقبال کرد و همچنین از حضور زنان برای تحصیلات دانشگاهی نیز استقبال کرد.

UCL دانشگاهی عالی و معتبر در جهان است. تحقیقاتی که این دانشگاه تا به امروز ارائه داده باعث تغییر در جهان شده است و همچنین رویکرد کمال‌گرایی که دارد، باعث شده از بقیه دانشگاه‌ها متفاوت باشد. در UCL، دانشجویان تحصیلات تکمیلی را همراه با کار و تمرین یاد می‌گیرند و دنیای اطراف خود را با رویکردی عملی شکل می‌دهند.

دانشگاه ادینبرگ (University of Edinburgh)

گرفتن پزشکی در انگلستان

دانشگاه ادینبرگ یکی از برترین دانشگاه‌های جهان است که به طور مداوم در بین 50 دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده و در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی در QS و در سال 2020 در رتبه 16 قرار گرفت. فرهنگ کارآفرینی باعث جذب بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان به این دانشگاه شده است و همین موضوع باعث به وجود آمدن تجربه‌ای منحصر به فرد در ادینبرگ شده است.

این دانشگاه 19 جایزه نوبل را تا به امروز در ویترین خود داشته است، که توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه یا اعضای هیات علمی آن به دست آمده است.

دانشگاه منچستر (The University of Manchester)

دانشگاه منچستر در سال 2008 با هدف افزایش تحقیقات و بینش در مورد یکی از مهم‌ترین چالش‌های جهان، یعنی تغییر آب و هوا تأسیس شد و تا به امروز به رشد خود ادامه داده است.

منچستر تنها دانشگاه در بریتانیا است که مسئولیت اجتماعی را به عنوان هدف اصلی خود در نظر گرفته است. در واقع هدف اصلی این دانشگاه آموزش دانشجویان برای ایجاد تغییر در دنیا است.

کالج کینگ لندن (King’s College London)

کالج کینگ لندن در بین سال‌های 9-1828 توسط گروهی از سیاستمداران برجسته، فعالان کلیسا و دیگر افراد تأسیس شد. کالج کینگ لندن در میان پنج دانشگاه برتر در پایتخت انگلستان قرار دارد. دانشکده‌ها، مؤسسات و مدارس این دانشگاه تا به امروز تحقیقات برجسته‌ای به جهان ارائه داده است و همیشه در میان پیشگامان در اکتشافات جدید بوده است.

دانشگاه وارویک (University of Warwick)

دانشگاه وارویک در سال 1961 توسط دولت انگلستان تأسیس شد و منشور تأسیس سلطنتی آن در سال 1965 دریافت شد. هدف اصلی تأسیس این دانشگاه توسط دولت، آموزش پزشکان بیشتر در بریتانیا بوده است و تا به امروز نیز با جذب دانشجویان بومی و بین‌الملل توانسته به این مهم دست پیدا کند.

دانشگاه بریستول (University of Bristol)

کالج دانشگاهی بریستول در سال 1876 تأسیس شد و در سال 1909 به دانشگاه بریستول تبدیل شد. کالج دانشگاهی بریستول، اولین مؤسسه آموزش عالی در بریتانیا بود که مردان و زنان را به طور برابر پذیرش می‌کرد. سیزده برنده جایزه نوبل از این دانشگاه بوده‌اند، از جمله وینستون چرچیل و پل نرس، متخصص ژنتیک و مدیر موسسه فرانسیس کریک.

دانشگاه بریستول در رتبه بندی QS World University  در سال 2022 در رتبه 62 جهان قرار گرفت. بریستول در جهان به دلیل آموزش و تحقیقات با کیفیت بالا، شهرت بسیار بالایی دارد و از پذیرش دانشجویان از 150 کشور جهان استقبال می‌کند.

دانشگاه گلاسکو (University of Glasgow)

دانشگاه گلاسکو تقریبا 5 قرن است که در حوزه آموزش فعال است. این دانشگاه خاستگاه برندگان 5 جایزه نوبل، دو نخست وزیر و اولین وزیر اسکاتلند بوده است. این دانشگاه میزبان آلبرت انیشتین برای سخنرانی در مورد ریشه‌های نظریه نسبیت نیز بوده است.

بورسیه پزشکی انگلستان

گرفتن پزشکی در انگلستان

شکی نیست که تحصیل پزشکی گران است و دوره استاندارد آن پنج سال است. بنابراین هرگونه کمک هزینه‌ای که برای این مدت بتوانید پیدا کنید، می‌تواند به شما کمک کند که در هزینه تحصیل صرفه جویی کنید و از دانشگاه های پزشکی انگلیس مدرک پزشکی خود را دریافت کنید.

اولین جایی که باید در آن به دنبال بورسیه باشید، خود دانشگاهی است که در آن تحصیل می‌کنید. برخی از دانشگاه‌ها به دانشجویان پزشکی خود بورسیه ارائه می‌دهند، بنابراین ارزش دارد تا وب‌سایت دانشگاه مقصد خود را برای بورسیه بررسی کنید.

همچنین بورسیه‌هایی برای دانشجویان وجود دارد که خارج از دانشگاه ارائه می‌شود. این بورسیه‌ها توسط شرکت‌ها، مؤسسات خیریه یا انجمن‌های حرفه‌ای به دانشجویان اعطا می‌شود. این لیست جامع نیست، اما نمونه‌هایی از آنچه در دسترس است به شما ارائه می‌دهد.

  • کمک پزشکی Medicspot
  • بورسیه پزشکی Akindole
  • بورسیه خدمات پزشکی ارتش
  • بورسیه پزشکی ولز
  • برنامه بورسیه تحصیلی Tocris

اما مهم‌ترین مکان برای دریافت بورسیه خود دانشگاه‌ها هستند، که تقریبا تمام دانشگاه‌های انگلستان بورسیه دارند.

هزینه تحصیل پزشکی در انگلستان

برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه متوسط مدرک پزشکی بسته به دانشکده پزشکی می‌تواند متفاوت باشد. اما همان‌طور که در مقاله راهنمای کامل تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپایی گفتیم در انگلستان هزینه سالانه تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های دولتی 9000 یورو و برای دانشگاه‌های خصوصی 36000 یورو خواهد بود.

اگر مایل به تحصیل در دانشکده پزشکی در انگلستان هستید، باید از تمام هزینه‌های مربوطه آگاهی کامل داشته باشید و بر این اساس بودجه بندی کنید. در کنار هزینه‌های مربوط به دوره تحصیل، از جمله شهریه، کتاب‌های درسی و تجهیزات، همچنین باید هزینه‌های زندگی مانند اقامت، غذا و حمل و نقل را نیز در نظر بگیرید.

چگونه می‌توان برای تحصیل پزشکی در انگلستان اقدام کرد؟

گرفتن پزشکی در انگلستان

برای مشاهده کلی شرایط پذیرش دانشگاه‌ها می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه های پزشکی انگلیس سر بزنید، تا در آنجا با صفر تا صد الزامات آشنا شوید. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، اکثر دانشگاه‌های انگلستان نیاز به سوابق علمی قوی در شیمی و زیست شناسی دارند.

حضور در دانشگاه های پزشکی انگلیس برای دریافت مدرک نیاز به گذر از آزمون UCAS، سیستم پذیرش مرکزی انگلستان، دارد. شما پس از این مرحله، مجاز به انتخاب چهار دانشگاه برای پذیرش هستید، اما UCAS این امکان را به شما می‌دهد تا یک شماره پنجی نیز در لیست انتخابی خود داشته باشید.

برای دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل پزشکی در مقطع کارشناسی و گرفتن پزشکی در انگلستان هستند، داشتن نمره آیلتس حداقل 6.5 و حداکثر 7.0 در هر چهار دسته خواندن، نوشتن، مکالمه و گوش دادن ضروری است.

همچنین متقاضی باید در سطح A یا IB 38 یا معادل آن (دیپلم) و دارای انگیزه نامه باشد و در مصاحبه موفق عمل کند و مسلط باشد.

سخن پایانی

تحصیل و گرفتن پزشکی در انگلستان یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که بسیاری از محصلان به دنبال آن هستند. اعتبار و ارزشی که مدرک به دست آمده از دانشگاه های پزشکی انگلستان دارد، در تمام دنیا یکسان است و پزشکان فارغ‌التحصیل شده از این دانشگاه‌ها می‌توانند در هر کجای جهان به کار مشغول شوند.

گلوکال کالج اینجاست تا به شما کمک کند تا بتوانید به دانشگاه‌های انگلستان راه پیدا کنید. گلوکال کالج با برگزاری دوره‌های پیش نیاز پزشکی مانند دوره MFP شما را برای گذر از مرحله آزمون و نشستن سر کلاس دانشگاه‌ها آماده می‌کند. با مشاوران ما در ارتباط باشید تا شما را برای حضور در دوره‌ها و تضمین قبولی در دانشگاه‌های انگلستان راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *