آزمون های بین المللی پزشکی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 11 دقیقه

محبوبیت تحصیل در خارج از کشور روز به روز در حال افزایش است. قرار گرفتن در شرایط عالی تحصیلی، تسلط بر دروس ارائه شده و فرصت‌های شغلی، از جمله دلایلی هستند که دانشجویان تحصیل در اروپا را انتخاب می‌کنند. محصلان و دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌های اروپایی لازم است تا آزمون‌هایی را پشت سر بگذارند و این آزمون‌ها دانشگاه به دانشگاه متفاوت خواهد بود. برخی از معروف‌ترین و مهم‌ترین این آزمون‌های بین المللی پزشکی شامل SAT ، UCAT ، A-LEVEL ، IMAT ، YOS ، MFP و TOLCE-F می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهان برای پذیرش دانشجو این آزمون‌ها را برگزار می‌کنند. حتی برخی دانشگاه‌ها هستند که این آزمون‌ها را به صورت ترکیبی نیز انجام می‌دهند و تنها به یک آزمون اکتفا نمی‌کنند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با این آزمون‌های بین المللی پزشکی آشنا کنیم تا بتوانید برای مهاجرت تحصیلی و اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی راحت‌تر و با اطلاعات کامل اقدام کنید. فراموش نکنید که در گلوکال کالج این فرصت را دارید تا برای برخی از این آزمون‌ها مانند آزمون IMAT خود را آماده کنید، تا قبولی خود در دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا برای تحصیل پزشکی و تحصیل دندانپزشکی در اروپا را تضمین شده بدانید.

آزمون UCAT

آزمون های بین المللی پزشکی

آزمون استعداد بالینی دانشگاهی (UCAT) یکی از آزمون‌های ورودی رشته پزشکی و دندانپزشکی در کشور انگلستان و همچنین کشورهای مرتبط با آن مانند استرالیا، نیوزیلند و ایرلند است. این آزمون از سری آزمون‌های بین المللی پزشکی معمولا به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود و زمان آن نیز دو ساعت است.

آزمون UCAT برای کمک به دانشکده‌‌های پزشکی طراحی شده است که بتوانند بسنجند که آیا داوطلبان رشته‌های پزشکی دارای نگرش، توانایی ذهنی و حرفه‌ای مورد نیاز برای پیشرفت در دوره پزشکی یا دندانپزشکی هستند یا خیر. بسیاری از دانشگاه‌های انگلستان از این آزمون در کنار شرط معدل و نمرات بالا، مصاحبه، عملکرد در امتحانات، سوابق تحصیلی و انگیزه نامه استفاده می‌کنند و حتی در بسیاری از دانشگاه‌ها، UCAT شرط اصلی در پذیرش و ورود متقاضیان محسوب می‌شود.

در واقع بسیاری از دانشگاه‌ها در انگلیس بسیار به آزمون UCAT اهمیت می‌دهند، زیرا می‌تواند تنها چیزی باشد که متقاضی را از سایر داوطلبان متمایز کند.

بخش‌های مختلف آزمون UCAT

بخش‌های مختلف این آزمون شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مهارت کلامی
  2. مهارت تصمیم گیری
  3. مهارت محاسباتی
  4. مهارت استدلال
  5. مهارت قضاوت

حداقل امتیاز قابل قبول در آزمون UCAT

البته که میزان نمره به کشور و مقصد مد نظر شما بستگی دارد و به همین خاطر نمی‌توان برای حداقل امتیاز قابل قبول در آزمون برای تمام کشورها یک نسخه را پیچید.

اما می‌توان یک قانون کلی برای آن مشخص کرد. برای روشن شدن این موضوع به میانگین نمرات هر بخش آزمون UCAT در سال 2020 نگاهی بیندازید:

امتیازدهی در آزمون UKCAT
مهارت کلامی570
مهارت تصمیم گیری625
مهارت محاسباتی664
مهارت استدلال653
میانگین نمره کل2511

به عنوان مثال، همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید در بخش مهارت استدلال میانگین نمره 653 بوده است. اگر متقاضی در این بخش به نمره 670 و یا 700 دست پیدا کنید، می‌تواند بیشتر از باقی افراد برای قبولی شانس داشته باشد.

ثبت نام و زمان برگزاری آزمون UCAT

وب‌سایت رسمی UCAT بهترین مرجع برای شما و برای آگاهی از تمام بایدها و نبایدهای این آزمون است و می‌توانید از طریق این سایت از محل برگزاری آزمون و همچنین تاریخ آن باخبر شوید. اما در جدول زیر می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به تاریخ انجام مراحل آزمون در سال 2021 را مشاهده کنید.

تاریخ ثبت نام2 ژوئن – 22 سپتامبر 2021
تاریخ رزرو آزمون26 ژوئیه – 29 سپتامبر 2021
تاریخ برگزاری آزمون26 ژوئن
تاریخ اعلام نتایجاوایل نوامبر

نکته: شرکت در آزمون UCAT تنها یک بار در سال امکان پذیر است. به این ترتیب، در صورت عدم قبولی در آزمون و دانشگاه مورد نظر خود باید یک سال دیگر صبر کنید تا در آزمون سال بعد شرکت کنید.

آزمون A-LEVEL

آزمون های بین المللی پزشکی

درست مانند دانش آموزان ایرانی که برای حضور در دانشگاه و کنکور نیاز به گذراندن دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی را دارند و باید حتما دیپلم خود را دریافت کرده باشند، آزمون A-level نیز برای دانش آموزان انگلستان و حتی دیگر کشورهای جهان همان حکم را دارد و در واقع کلید ورود آنها به دانشگاه است. در این آزمون متقاضیان باید دروس و موضوعات مرتبط با رشته دانشگاهی انتخابی خود را برگزینند، چرا که نمره این دروس هستند که باعث ورود آنها به دانشگاه می‌شوند.

این آزمون برای دانش آموزان 16 سال به بالا در انگلستان به شمار می‌آید که باعث می‌شود که فرد برای پذیرش در دانشگاه، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، آموزش یا کار واجد شرایط شود. فرد متقاضی برای شرکت در این آزمون باید دو سال را برای دریافت این مدرک بگذراند تا برای ورود به مؤسسات آموزش عالی در انگلستان و مؤسسات دیگر در سراسر جهان آمادگی و صلاحیت داشته باشد. با اینکه بسیاری مدرک به دست آمده از این آزمون را برای دانشگاه‌های انگلستان مناسب می‌دانند، اما باید عنوان کنیم که بسیاری از دانشگاه‌های جهان در حال حاضر از این آزمون برای تعیین صلاحیت متقاضیان استفاده می‌کنند و وجود آن را به عنوان یک باید در نظر می‌گیرند.

تقسیم بندی دوره‌های A-Levels

آزمون A-level به دو دوره یک ساله تقسیم می‌شود. دوره اول یا AS دوره‌ای است که دانش آموزان باید در آن انتخاب موضوع را انجام دهند و از میان موضوعات مختلف 4 موضوع را که به رشته دانشگاهی آنها مرتبط است را انتخاب کند. مطمئنا کسی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارد باید سراغ موضوعاتی مانند زیست، فیزیک، ریاضیات و زبان انگلیسی برود.

در دوره دوم که A2 نامیده می‌شود نیز، متقاضی باید همین دروس را ادامه دهد و تنها فرق آن این است که سطح دروس پیشرفته‌تر می‌شود و بالاتر می‌رود. در پایان دوره‌ها نیز امتحان گرفته می‌شود که نمره نهایی دانش آموز در دروس به دست می‌آید.

نکته: متقاضیان پس از قبولی در دوره اول، تنها ۱۳ ماه فرصت دارند تا در آزمون دوره دوم یا همان A2 شرکت کنند. در واقع اعتبار آزمون دوره اول تنها 13 ماه است، ولی آزمون دوم و اعتبار آن همیشگی است.

بخش‌های مختلف آزمون A-Levels

هیچ درس اجباری در این آزمون وجود ندارد. در عوض، دانش آموزان در انتخاب موضوعاتی که بیشترین علاقه را به آنها دارد یا احساس می‌کنند برای شغل آینده آنها مفیدتر خواهد بود، آزادند. دانش آموزان به طور معمول سراغ موضوعاتی خاص می‌روند و موضوعات شامل زبان و ادبیات انگلیسی، فرانسوی، ریاضیات، زیست شناسی، فیزیک، شیمی، تاریخ، جغرافیا، روانشناسی، اقتصاد، هنر، فناوری اطلاعات و زبان‌های خارجی مدرن مانند فرانسه، آلمانی و اسپانیایی می‌شود.

برای گذراندن آزمون A-levels چه نمره‌هایی نیاز است؟

معمولا سیستم نمره‌دهی آزمون‌های A Level از سطح A* تا E است. در هر سال دانش آموزان ملزم هستند که سه موضوع را برای تحصیل انتخاب کنند و که نمره نهایی آن از E تا A* رده‌بندی می‌شود، ولی در نهایت نمره نهایی آن نمره‌ای که در پایان دو سال به دست می‌آید. برای متقاضیان ورود به دانشگاه، حداقل نمره B باید به دست آید. در جدول زیر معادل عددی سطح A تا E آورده شده است:

سطح نمره در ASمعادل نمره عددی در ASسطح نمره در A Levelمعادل نمره عددی در A Level
A100-80A*100-90
B79-70A89-80
C69-60B79-70
D59-50C69-60
E49-40D59-50
 – –E49-40

ثبت نام و زمان برگزاری آزمون A-levels

برای شرکت در این آزمون باید ابتدا به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و از طریق آن وب‌سایت از این تاریخ‌ها مطلع شوید. اما به طور کلی این امتحان هر ساله بین 13 می تا 26 ژوئن برگزار می‌گردد. در سال 2021 اعلام شده است که آزمون و دوره در ماه‌های آوریل و ژوئن برگزار می‌شود.

تاریخ اعلام نتایج نیز باز بسته به دانشگاه متفاوت است، اما معمولاً بین 15 تا 31 آگوست از طریق سایت دانشگاه اعلام می‌شود.

نکته: متقاضیان و شرکت کنندگان در این آزمون تنها 5 روز زمان دارند تا پس از اعلام نتایج در دانشگاه ثبت نام کنند.

آزمون IMAT

آزمون های بین المللی پزشکی

آزمون IMAT که مخفف International Medical Admissions Test است، برای آن دسته از علاقه‌مندان به تحصیل پزشکی در اروپا و اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه‌های ایتالیا و به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و در میان مهم‌ترین آزمون‌های بین المللی پزشکی قرار دارد. این آزمون تحت نظارت وزارت تحقیقات و آموزش کشور ایتالیا و با همکاری مرکز آزمون ارزشیابی پذیرش کمبریج انگلستان برگزار می‌شود.

حتما بخوانید
راهنمایی برای تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا ۲۰۲۱

نکته: شرکت در آزمون IMAT محدودیت ندارد و داوطلبان می‌توانند هر سال در این آزمون شرکت کنند و شانس خود را امتحان کنند.

بخش‌های مختلف آزمون IMAT

آزمون IMAT چهار بخش دارد که در کل متقاضی باید به 60 سؤال مربوط به این چهار بخش پاسخ دهد. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • استدلال منطقی و اطلاعات عمومی
  • زیست شناسی
  • شیمی
  • ریاضی و فیزیک

در هر کدام از این بخش‌ها میزان دانش متقاضی و توانایی او در به‌کارگیری دانش ارزیابی می‌شود.

نمره دهی در آزمون IMAT

تمام سؤالات آزمون IMAT پنج گزینه‌ای است. هر پاسخ صحیح 1.5 نمره، هر پاسخ غلط 0.4 نمره منفی و پاسخ ندادن به سؤالات، نه نمره مثبت دارد و نه نمره منفی.

نمره به دست آمده در هر بخش محاسبه می‌شود و در نهایت نمره نهایی از نمرات هر بخش به دست می‌آید. اما نکته‌ای که در محاسبه نمره نهایی بسیار مهم است، اولویت بخش‌های این آزمون است. در قسمت قبل درباره بخش‌های آزمون گفتیم؛ این بخش‌ها دقیقا بر اساس اولویت آورده شده‌اند و اگر دو متقاضی نمره نهایی مشابهی به دست آورند، نمره بالاتر در بخش اول که استدلال منطقی و اطلاعات عمومی است در نظر گرفته می‌شود.

نمره‌ی قبولی در آزمون IMAT برای متقاضیان بومی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا 20 از 90 است. بنابراین متقاضیان حوزه اروپا باید بالای 20 نمره داشتند، اما این برای دانشجویان خارجی کمی منعطف‌تر خواهد بود.

زمان ثبت نام و شرکت در آزمون IMAT

جدول زیر نشان می‌دهد که زمان ثبت نام و شرکت در آزمون IMAT چه تاریخی است که در صورت تمایل بدانید در چه زمانی از سال باید برای آن اقدام کنید:

تاریخ ثبت نام30 ژوئن
تاریخ بسته شدن زمان ثبت نام22 جولای
تاریخ شرکت در آزمون9 سپتامبر

این تاریخ‌ها برای سال 2021 است و ممکن است سال بعد تاریخ جدیدی برای این آزمون اعلام کنند. برای اینکه از تاریخ جدید آزمون باخبر شوید، می‌توانید با مشاوران گلوکال کالج در تماس باشید.

آزمون YOS

آزمون های بین المللی پزشکی

آزمون YOS آزمون ورودی دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ترکیه است. این آزمون به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا در دروسی مانند پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری و موارد دیگر در ترکیه تحصیل کنند.

در بیشتر موارد، آزمون YOS شامل 80 سؤال است. 45 سوال در امتحان به اصطلاح سؤالات IQ (سؤالات اطلاعات عمومی و هوش) است. 35 سؤال باقی مانده نیز مربوط به سؤالات ریاضی می‌شود.

چه دروسی بیشتر در این آزمون تقاضا داشته است؟

بیشتر متقاضیان تحصیل در ترکیه با کمک این آزمون متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی بودند. اما مباحثی که بیشترین تقاضا را در میان متقاضیان داشتند عبارت‌اند از:

  • پزشکی انسانی (به زبان ترکی)
  • پزشکی انسانی ( به زبان انگلیسی)
  • دندانپزشکی
  • مدیریت کسب و کار
  • حقوق
  • اقتصاد
  • الکتروانسفالوگرافی
  • روانشناسی
  • معماری
  • دامپزشکی

نمره قبولی در آزمون YOS

حداقل نمره قبولی در آزمون یوس 50 است و خب مسلما با به دست نیاوردن این نمره قادر به انتخاب رشته نخواهید بود؛ نمره قبولی برای رشته‌های پزشکی کمی فرق دارد و متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها مانند داروسازی و دندانپزشکی باید نمره 90 به دست آورند.

زمان ثبت نام در آزمون YOS

از آنجایی که این آزمون به صورت جداگانه توسط هر دانشگاه انجام می‌شود، به همین خاطر زمان و تاریخ مشخصی برای ثبت نام همگانی در این آزمون وجود ندارد و شما باید به سایت دانشگاه مورد نظر خود سر بزنید و از زمان آن باخبر شوید.

آزمون SAT

آزمون های بین المللی پزشکی

SAT مخفف کلمه Scholastic Aptitude Test است که معنای آن آزمون استعداد تحصیلی است. هدف از برگزاری این آزمون سنجش محصلان و دانش آموزانی است که دوره تحصیلی خود در مدارس را به پایان رسانده‌اند و آماده ورود به دانشگاه‌های جهان هستند.

SAT و همچنین SAT Subject دو مدل آزمون SAT هستند که متقاضیان پذیرش در دانشگاه‌ها، هم می‌توانند در هر دو آزمون و هم در یکی از آزمون‌ها شرکت کنند. اما برخی دانشگاه‌ها ممکن است هر دو آزمون را بخواهند و یا حتی روی یکی از‌ آنها تمرکز دارند. به همین خاطر، حتما قبل از شرکت در آزمون باید شرایط دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید.

قسمت‌های مختلف آزمون SAT

سؤالات آزمون SAT در 4 بخش خلاصه می‌شود و متقاضی برای کسب امتیاز کافی باید به سؤالات بخش‌های مختلف SAT پاسخ دهد. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • خواندن
  • نوشتن و زبان
  • ریاضیات
  • مقاله

نحوه نمره دهی در آزمون SAT

نمره دهی در آزمون SAT از 400 تا 1600 متغیر است. میزان نمره مورد نیاز در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و هر چه نمره بالاتری کسب کنید، این امکان را خواهید داشت تا برای رشته‌های مختلف اقدام کنید و همچنین در هزینه دانشگاه نیز اثر خواهد داشت.

زمان ثبت نام  و برگزاری آزمون SAT

این آزمون مانند دیگر آزمون‌ها محدود به یک بار در سال نمی‌شود و تقریبا 7 بار در سال برگزار می‌شود. ماه‌های برگزاری این آزمون مارس، می، ژوئن، آگوست، اکتبر، نوامبر و دسامبر است، اما باز هم امکان دارد در برخی کشورها این ماه‌ها و تاریخ برگزاری آزمون تفاوت داشته باشد.

جدول زیر زمان ثبت نام و شرکت در آزمون در سال 2021 و 2022 را نشان می‌دهد:

تاریخ آزمونآخرین مهلت ثبت نام
۲۸ آگوست ۲۰۲۱۳۰ جولای ۲۰۲۱
۲ اکتبر ۲۰۲۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱
۴ دسامبر ۲۰۲۱۴ نوامبر ۲۰۲۱
۱۲ مارس ۲۰۲۲۱۱ فوریه ۲۰۲۲
۷ می ۲۰۲۲۸ آوریل ۲۰۲۲

از آنجایی که آزمون SAT را کالج بورد برگزار می‌کند، نتایج آن نیز بر روی وب‌سایت این کالج قابل مشاهده خواهد بود.

آزمون TOLC-F

آزمون های بین المللی پزشکی

TOLC-F آزمون ورودی رشته داروسازی به زبان ایتالیایی در کشور ایتالیا می‌باشد که معمولا به صورت سالانه در بازه زمانی بین مرداد ماه تا مهر ماه انجام می‌شود. این آزمون تا همین چند سال گذشته کاملا به صورت حضوری برگزار می‌شد، اما به دلیل شرایط پیش آمده از بیماری کرونا، امکان برگزاری آزمون به صورت آنلاین نیز برای برخی متقاضیان فراهم شده است. این آزمون از نظر بخش‌هاییی که دارد، شباهت کوچکی به آزمون IMAT دارد و دروس موجود در این آزمون در آزمون IMAT نیز وجود دارد.

بخش‌های مختلف آزمون TOLC-F

آزمون TOLC-F به پنج بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • زیست شناسی
  • شیمی
  • فیزیک
  • ریاضی
  • استدلال و منطق

از 50 سوال آزمون 6 سؤال مربوط به استدلال و منطق، 7 سؤال مربوط به ریاضی، 7 سؤال مربوط به فیزیک، 15 سوال مربوط به شیمی و 15 سؤال مربوط به زیست شناسی می‌شود.

نمره دهی در آزمون TOLC-F

در آزمون TOLC-F هر پاسخ درست 1 نمره مثبت و هر پاسخ اشتباه 0.25 نمره منفی دارد. پاسخ ندادن به سؤالات نیز، نه نمره منفی دارد و نه نمره مثبت؛ بنابراین، بالاترین امتیاز قابل کسب در این آزمون نمره 50 است. پس از دریافت نمره خود در آزمون می‌توانید با توجه به نمره، جهت ثبت نام در رشته و انتخاب گرایش خود اقدام کنید.

زمان ثبت نام و شرکت در آزمون TOLC-F

در صورت علاقه به تحصیل داروسازی در اروپا و در دانشگاه‌های معتبر، برای ثبت نام و شرکت در آزمون TOLC-F خوب است بدانید که این آزمون چندین بار در سال برگزار می‌شود. برای ثبت نام باید به وب سایت CISIA مراجعه کنید و در آنجا کارهای ثبت مشخصات خود و همچنین انتخاب رشته داروسازی را انجام دهید. در این وب‌سایت همچنین اطلاعات مربوط به زمان برگزاری و تاریخ آن در دسترس است و شما می‌توانید بازه زمانی مد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین نتیجه آزمون را نیز می‌توانید در این وب‌سایت مشاهده کنید.

آزمون MFP

آزمون های بین المللی پزشکی

آزمون MFP که مخفف (Medical Foundation Program) است، از آزمون‌های بین المللی پزشکی است که در پایان دوره‌های پیش نیاز دانشگاه‌های اروپا و انگلستان برگزار می‌شود که در آن مهارت متقاضیان و محصلان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آزمون ورودی دانشگاه های اروپا معمولا شامل دروسی مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیولوژی، آناتومی، فیزیک، ریاضی و غیره می‌شود که در پایان دوره‌های پری مدیکال برگزار می‌شود.

آزمون‌های MFP

در دوره‌های پری مدیکال آزمون‌های زیر به صورت مداوم برگزار می‌شود که با کمک آنها متقاضی برای آزمون ورودی دانشگاه‌ها آمادگی کامل را داشته باشد. این آزمون‌ها عبارت‌اند از:

  • آزمون‌های پیشرفت تحصیلی هفتگی
  • آزمون‌های میان دوره
  • آزمون پایان دوره

اهداف حضور در دوره‌های MFP برای موفقیت در آزمون

هر دانشگاهی برای پذیرش دانشجو آزمونی خاص برگزار می‌کند، اما در اروپا این آزمون‌ها به صورت خاص بر روی مهارت‌های خاصی از متقاضیان تمرکز دارند و این مهارت‌ها همگی در دوره MFP یا پری مدیکال و برای آزمون MFP تقویت می‌شوند. مزیت حضور در دوره‌ها عبارت‌اند از:

  • آمادگی برای آزمون‌های کتبی و مصاحبه‌های دانشگاه‌های پزشکی
  • یادگیری و تقویت مهارت در علوم پایه پزشکی جهت موفقیت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های پزشکی اروپا
  • یادگیری زبان انگلیسی عمومی و تخصصی پزشکی

سخن پایانی

برای حضور در دانشگاه‌های معتبر جهان نیاز است تا از سد آزمون‌های متفاوت عبور کنید. این آزمون‌ها در دانشگاه‌ها و در کشورهای مختلف متفاوت هستند و هر کدام از دانشگاه‌ها مطابق سیاست‌هایی که دارند، اقدام به برگزاری آزمون‌های متفاوت می‌کنند. این آزمون‌ها مهم‌ترین آزمون‌های بین المللی پزشکی است که شما به عنوان شخصی که سودای پزشک شدن در خارج از کشور را در سر دارد، باید با آنها آشنایی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *