تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 10 دقیقه

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا و آن هم به زبان انگلیسی، یکی از انتخاب‌های بسیاری از دانشجویان و محصلان از سراسر دنیا است و در این میان محصلان و دانشجویان ایرانی نیز علاقه زیادی به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر اروپایی دارند. بسیاری از متقاضیان تحصیل در اروپا می‌توانند دانشگاه‌های اروپای شرقی (رومانی، بلغارستان، مجارستان، لهستان، جمهوری چک، اسلواکی و غیره) و یا اروپای غربی (آلمان، اتریش، هلند و فرانسه) را بر اساس شهریه دانشگاه پزشکی، معیارهای پذیرش، هزینه زندگی و غیره انتخاب کنند. در این میان رشته‌هایی نیز هستند که بیشترین تقاضا را برای تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی دارند که شامل دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و غیره می‌شوند و محصلان باید از میان آنها نیز، مناسب‌ترین رشته را برای خود انتخاب کنند.

علاقه و تقاضا برای رشته‌های پزشکی و رشته‌های مرتبط به آن در اروپا به قدری بالا است که حتی برخی از دانشجویان در برخی از کشورهای اروپایی، برای دستیابی به جایگاهی در پزشکی و دندانپزشکی سراغ گزینه‌های مرتبط با پزشکی مانند زیست شناسی، علوم پزشکی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی، ژنتیک، زیست شناسی مولکولی، روانشناسی، عصب شناسی، رژیم درمانی، فیزیوتراپی و غیره می‌روند.

دانشجویان پزشکی بین المللی که در اروپا تحصیل می‌کنند، این امکان را دارند تا بهترین دانشگاه‌ها را انتخاب کنند که در آنها دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و همچنین مدرکی که آنها در پایان دوره تحصیل دریافت می‌کنند را، در هر کجای دنیا استفاده کنند.

در میان رشته‌های پزشکی در اروپا، دندانپزشکی به ویژه در اروپای شرقی، بهترین گزینه برای محصلانی است که به دنبال داشتن آینده شغلی روشن هستند. دندانپزشکی در اروپا به ویژه در شرق اروپا به یکی از بهترین انتخاب‌ها در تحصیل تبدیل شده است، که از مهم‌ترین دلایل این انتخاب می‌توان به کیفیت بالای آموزش، تحصیل به زبان انگلیسی، اعتبار مدرک دندانپزشکی در سراسر جهان، هزینه زندگی ارزان در اروپا، شهریه ارزان، پذیرش نسبتا آسان‌تر نسبت به دیگر نقاط جهان مانند آمریکا و در نهایت بازار کار خوب آن اشاره کرد.

در این مقاله می‌خواهیم به صورت کلی درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا و شرایط ورود و هزینه‌های تحصیل این رشته‌ها صحبت کنیم.

چرا تحصیل پزشکی در اروپا؟

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

در 20 سال گذشته، تحصیل پزشکی در اروپا به زبان انگلیسی در میان محصلان و دانشجویان بسیار رواج پیدا کرده است. برای برخی، دلیل این تغییر و انتخاب مهاجرت تحصیلی و تحصیل در خارج از کشور، شرایط بسیار رقابتی پذیرش دانشگاه‌های داخلی و همچنین وجود آزمونی مانند کنکور است.

اما دلیل محصلان و دانشجویان هر چیزی که باشد، تحصیل پزشکی در اروپا را نباید نادیده گرفت و یا حتی آن را به عنوان یک جایگزین در نظر گرفت تا در روز مبادا سراغ آن رفت. حقیقت این است که دانشکده‌های پزشکی در خارج از کشور از کیفیت عالی آموزش و امکانات مدرن برخوردار هستند و توسط سازمان‌های بهداشتی در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده‌اند. این بدان معناست که شما واجد شرایط کار به عنوان پزشک در هر نقطه از جهان هستید.

چرا تحصیل دندانپزشکی در اروپا به زبان انگلیسی؟

همه می‌دانیم که قبول شدن در رشته‌های پزشکی خصوصا دندانپزشکی در ایران می‌تواند کار پرچالشی باشد. در کنکور تعداد زیادی متقاضی وجود دارد و رقابت میان آنها بسیار سنگین است. به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان تحصیل دندانپزشکی یا پزشکی به زبان انگلیسی را در اروپا انتخاب می‌کنند.

بسیاری از آنها برای پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی کار سختی را پیش روی خود ندارند. همچنین اغلب اوقات نشستن سر کلاس‌های دندانپزشکی اروپا، برای برخی از محصلان مقرون به صرفه‌تر است. نه تنها این، بلکه پس از 5 یا 6 سال تحصیل، شما مدرک کارشناسی ارشد خود را در دندانپزشکی دریافت می‌کنید و می‌توانید در هر نقطه از جهان با این مدرک کار کنید!

مدرک دندانپزشکی در اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا در انگلستان، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شود.

اقامت در کشور دلخواه و داشتن زندگی در خارج از کشور یک تجربه بسیار عالی برای محصلان و دانشجویان ایرانی خواهد بود. از ملاقات با افراد جدید و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و همچنین ملاقات با دانش آموزان همفکر که از کمک به آنها بسیار خوشحال خواهند شد، سود زیادی خواهند برد. در نهایت هزینه کمتری برای اجاره و سایر ملزومات پرداخت می‌کنند و زندگی راحت‌تری بدون بدهی دانشجویی خواهند داشت.

ساختار دوره‌های پزشکی در اروپا به چه صورت است؟

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

دوره‌های پزشکی در اروپا برای فارغ التحصیلان دبیرستانی است که GCSE یا گواهی عمومی آموزش ثانوی در انگلستان، گواهی و مدرک سطح A و معادل این موارد که همان دیپلم در کشورهای دیگر جهان مانند ایران است، را داشته باشند. بسیاری از دانشگاه‌ها نیازی به گذراندن یک سال پیش نیاز ندارند و شما با داشتن شرایط عمومی پذیرش می‌توانید در دانشگاه‌های اروپایی تحصیل خود را آغاز کنید.

تحصیل پزشکی در اروپا 6 سال طول می‌کشد که شامل 3 سال تحصیل در موضوعات نظری و 3 سال تحصیل و کسب دانش و تجربه عملی می‌شود. در سه سال اول نظری موضوعاتی مانند آناتومی، آسیب شناسی و موارد دیگر تدریس می‌شود که برای سه سال بعد تحصیل که بخش عملی است، بسیار حیاتی خواهد بود؛ چرا که استفاده از دانش خود در جلسات آموزشی عملی و تعامل با بیماران در بیمارستان‌ها به شما کمک می‌کند تا بهتر با مفهوم پزشکی آشنا شوید.

بسته به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، تعداد افراد شرکت کننده در دوره‌ها معمولاً بین 50 تا 200 دانشجو متغیر است. شما معمولاً در گروه‌های کوچک ده نفره درس خواهید خواند، بنابراین فرصت بسیاری برای یادگیری و تمرین مهارت‌های خود خواهید داشت.

بعد از گذراندن مدت تحصیل، شما به عنوان دکترای پزشکی فارغ التحصیل می‌شوید و می‌توانید بلافاصله به عنوان پزشک جوان در بیمارستان‌ها شروع به کار کنید.

ساختار دوره‌های دندانپزشکی در اروپا

دوره‌های دندانپزشکی در اروپا، به طور کلی به سال‌های پیش بالینی و بالینی تقسیم می‌شوند. دو سال اول دانشجویان بیشتر بر دانش بنیادی مانند آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی تمرکز دارند و این دروس را می‌گذرانند.

در دوران بالینی، دانشجویان بیشتر بر روی کار عملی تمرکز دارند تا بتوانند دانش خود را به صورت عملی تمرین کنند. در این بخش از تحصیل دندانپزشکی در اروپا تجربه کسب می‌کنید و دانش فنی را که در طول مدت تحصیل در دانشگاه‌های دندانپزشکی اروپا آموخته‌اید را، امتحان می‌کنید. شما با بیماران تعامل خواهید داشت و می‌توانید بیماری‌ها و مشکلات مربوط به دهان و دندان آنها را حل کنید.

پس از تحصیل، می‌توانید در هر نقطه از جهان کار کنید و این یک امکان بسیار عالی برای دانشجویانی است که دوست دارند تا پس از تحصیل در رشته‌های پزشکی خصوصا دندانپزشکی، کار خود را در هر کجای دنیا آغاز کنند.

مدرک پزشکی اروپا در چه کشورهایی اعتبار دارند؟

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

تقریبا می‌توان گفت که اکثر دانشگاه‌های اروپایی توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته می‌شوند و شما می‌توانید در فهرست دانشگاه‌های معتبر در سایت سازمان جهانی به دنبال دانشگاه مورد نظر خود باشید.

مدرک پزشکی و دندانپزشکی که از دانشگاه‌های اروپایی دریافت می‌کنید، در سطح جهان اعتبار دارد. همه دانشگاه‌های اروپا به داشتن بالاترین کیفیت و استانداردهای آموزشی معروف هستند که توسط شوراها و سازمان‌های پزشکی در سراسر جهان تأیید شدند. به این ترتیب، شما پس از فارغ التحصیلی می‌توانید بلافاصله در هر کجای دنیا به عنوان پزشک شروع به کار کنید.

برای دریافت مجوز و اقامت در آمریکا، کانادا و استرالیا به عنوان فارغ التحصیل پزشکی از دانشگاه‌های اروپایی، مدارک تحصیلی شما باید از دانشگاهی باشد که در فهرست جهانی دانشکده‌های پزشکی ذکر شده است. این الزام قبلاً توسط دانشکده‌های پزشکی اروپا برآورده شده است و شما با تحصیل در این دانشگاه‌ها، واجد شرایط شرکت در آزمون جواز پزشکی ایالات متحده آمریکا (USMLE)، آزمون شورای پزشکی کانادا (MCCQE) و آزمون شورای پزشکی استرالیا (AMC) خواهید بود.

حتما بخوانید
19 دلیل هیجان انگیز برای تحصیل پزشکی در اروپا در سال 2021!

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

تعداد دانشگاه‌های پزشکی در اروپا بسیار زیاد است و خب به طبع می‌توان انتظار داشت که شرایط هر کدام با دیگری تفاوت‌های داشته باشد. اما به صورت کلی اگر بخواهیم بگوییم، متداول‌ترین شرایط پذیرش برای تحصیل پزشکی در اروپا عبارت‌اند از:

  • دیپلم دبیرستان یا گواهینامه معادل آن در سیستم دبیرستان کشور مبدا
  • داشتن نمرات قابل قبول برای دانشگاه مقصد در دروس شیمی و زیست شناسی و یا فیزیک و ریاضی
  • مهارت در زبان انگلیسی
  • امتحانات ورودی کتبی و شفاهی
  • داشتن شرط سنی مناسب که معمولا 16 تا 30 سال است. اما برخی کشورها مانند ایتالیا محدودیت سنی ندارد
  • حضور و شرکت در امتحانات ورودی زیست شناسی، شیمی و انگلیسی که به صورت آنلاین نیز برگزار می‌شود
  • حضور در یک مصاحبه ساده‌ی آنلاین برای بررسی انگیزه شما برای انتخاب پزشکی به عنوان حرفه شما
  • توصیه نامه یا انگیزه نامه (اختیاری)
  • داشتن پاسپورت
  • برگه سلامت و بهداشت
  • شرایط مالی مناسب و تمکن مالی
  • پرداخت هزینه‌های ورودی که می‌تواند بین 20 تا 200 یورو و بالاتر متغیر است
  • پرداخت هزینه ورود برای برخی از دانشگاه‌ها پس از پذیرش
طول دوره و هزینه تحصیل در دانشکده‌های پزشکی در اروپا
طول دوره تحصیل پزشکی6 سال
طول کل دوره تحصیل پزشکی6.5 تا 7 سال
هزینه کل دانشکده پزشکی60 تا 150000 دلار

از آنجایی که دانشگاه‌های اروپا به زبان انگلیسی تدریس دارند، زبان انگلیسی از مهم‌ترین الزامات آنها است، اما با این وجود ممکن است برخی دانشگاه‌ها سخت‌گیری زیادی نداشته باشند. برای برخی دانشگاه‌های اروپایی مدرک زبان انگلیسی 6 الی 6.5 آیلتس و یا نمره بالاتر از 78 تافل از مهم‌ترین الزامان تحصیلی پزشکی در اروپا است. از این رو حتما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از اقدام به پذیرش در دانشگاه‌های اروپا بر روی تقویت زبان انگلیسی خود کار کنید. دوره آیلتس تضمینی گلوکال کالج می‌تواند به شما کمک کند تا حرفه‌ای‌تر این قدم را برای خود بردارید.

این موارد در مورد تمام دانشگاه‌ها مشترک است و چه این شرایط را داشته باشید و چه نداشته باشید، ما در گلوکال کالج همیشه می‌توانیم ورود شما را به دانشگاه‌های اروپا برای تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی تضمین کنیم. با ما تماس بگیرید، به ما درباره خواسته و تقاضای خود بگویید و ما گزینه‌های متناسب با ترجیحات شما را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های اروپایی برای رشته‌های پزشکی

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

داشتن شرایط بالا تنها شرایط پذیرش شما در دانشگاه‌های اروپایی نیست و برخی دانشگاه‌ها آزمون‌هایی برای سنجش میزان دانش و مهارت‌های شما برگزار می‌کنند. تقریبا می‌توان گفت که در اکثر دانشگاه‌ها آزمونی برای سنجش مهارت شما در زبان انگلیسی برگزار می‌شود. این آزمون هم می‌تواند به صورت کتبی باشد و هم در برخی دانشگاه‌ها به صورت مصاحبه و شفاهی برگزار می‌شود. البته در زمان حال حاضر و با وجود همه گیری کرونا، این آزمون‌ها حتی به صورت آنلاین نیز برگزار شده است.

دیگر آزمون که ممکن است در تعدادی از دانشگاه‌ها برگزار شود، آزمون‌های ورودی سالانه و یا فصلی باشد. این آزمون‌ها در برخی دانشگاه‌ها یک بار در سال برگزار می‌شود و در برخی دانشگاه‌ها به صورت فصلی نیز برگزار می‌شود و دانشجویان این فرصت را دارند تا خود را برای چند آزمون آماده کنند. در این آزمون‌ها معمولا سؤالاتی از دروس علوم پایه پزشکی مانند بیولوژی سلولی و مولکولی، بیوشیمی، ژنتیک، شیمی عمومی و آلی، زبان انگلیسی عمومی و پزشکی وجود دارد که متقاضیان باید به آنها پاسخ دهند.

اما دیگر آزمون‌های ورودی برای رشته‌های پزشکی شامل موارد زیر می‌شود:

  • آزمون IMAT ایتالیا
  • آزمون YOS ترکیه
  • آزمون SAT در برخی کشورها اروپایی
  • آزمون BMAT برای پذیرش بیش از 10 دانشگاه معتبر در انگلستان

همچنین دانشگاه‌های دیگر کشورهای اروپایی نیز مانند مجارستان، جمهوری چک، لهستان، کرواسی، صربستان، روسیه، استونی و لتونی نیز برای پذیرش دانشجو، آزمون‌های مختص به خود را دارند.

در گلوکال کالج شما این امکان را دارید تا خود را برای این آزمون‌ها آماده کنید تا بتوانید قبولی در دانشگاه‌ها اروپایی را تضمین شده بدانید. دوره MFP یا پری مدیکال یا پیش پزشکی در گلوکال کالج شما را برای گذراندن دوره پیش نیاز پزشکی در برخی دانشگاه‌های اروپایی آماده می‌کند و در واقع مهارت شما برای حضور در دانشگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

همچنین دوره آمادگی آزمون IMAT ایتالیا در گلوکال کالج از معروف‌ترین و معتبرترین دوره‌های آماده سازی برای این آزمون در ایران شناخته می‌شود که می‌توانید با حضور در آن، قبولی در این آزمون را برای خود تمام شده قلمداد کنید.

هزینه تحصیل پزشکی در اروپا چقدر است؟

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

بسته به کشوری که برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور انتخاب می‌کنید، شهریه سالانه می‌تواند بین 1000 تا 35،000 یورو متغیر باشد. این قیمت‌ها صرفاً به وضعیت اقتصادی کشور انتخاب شده شما بستگی دارد. گزینه‌های گران‌تر به معنای کیفیت بهتر آموزش نیست، زیرا پزشکی در همه جا یکسان آموزش داده می‌شود و ممکن است دانشگاهی خصوصی باشد و از دولت بودجه دریافت نکند و به این خاطر هزینه بیشتری داشته باشد.

  • اوکراین و گرجستان با هزینه تحصیل از 3500 یورو در سال، در میان گزینه‌های مقرون به صرفه‌تر از نظر هزینه سالانه در اروپا به شمار می‌آیند.
  • کشورهای دارای حد متوسط هزینه سالانه شامل رومانی، بلغارستان، لهستان و سایر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی با هزینه‌های سالانه 6000 تا 15000 یورو می‌شوند.
  • ایتالیا، ترکیه، قبرس و آلمان در محدوده قیمت 20000 یورو و بالاتر در سال قرار می‌گیرند.

جدول زیر به صورت کلی هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی را در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد.

هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای اروپا
کشورهزینه (سالانه)
ایتالیا3500 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
15000 تا 20000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
ترکیه1000 تا 4000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
20000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
مجارستان6000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
12000 تا 16000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
انگلستان9000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
36000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
قبرس8000 تا 11000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
18000 تا 20000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
چک13000 تا 15000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
روسیه4000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
11000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
لهستان6000 تا 8000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
9000 تا 20000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
رومانی5000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
9000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
اوکراین3200 تا 5000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
8000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
آلمان3000 تا 4500 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
12000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
کرواسی3000 تا 7000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
12000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
صربستان7000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی
استونی1600 تا 7500 یورو برای دانشگاه‌های دولتی
12000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی

برای مقایسه کامل قیمت دانشگاه‌ها می‌توانید به وب‌سایت آنها مراجعه کنید و یا اینکه با مشاوران گلوکال کالج تماس بگیرید و از آنها درباره این موضوع مشورت بگیرید.

بورسیه برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

در سراسر اروپا 100000 بورسیه تحصیلی و طرح‌های حمایت مالی برای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در این نقطه از دنیا هستند، وجود دارد. برخی از این بورسیه‌ها بخشی از شهریه را پوشش می‌دهند، برخی دیگر تمام هزینه‌های تحصیل را به علاوه هزینه‌های زندگی را نیز پوشش می‌دهند. البته برای دریافت بورسیه باید بدانید که رقابت بسیار زیاد است و اگر بتوانید در آن موفق شوید می‌توانید بخش زیادی از هزینه تحصیلی خود را کاهش دهید.

بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا

انتخاب بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین آنها می‌تواند شامل هزینه تحصیل و زندگی، رفاه و امکانات فردی و اجتماعی، اعتبار مدرک و اعتبار دانشگاه‌ها، موقعیت جغرافیایی، کیفیت آموزش، شرایط اقامت و کار، آینده شغلی و مواردی از این دست شود. اما لیست زیر بهترین کشورها در اروپا برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی هستند:

  1. مجارستان
  2. ایتالیا
  3. انگلستان
  4. آلمان
  5. چک
  6. لهستان
  7. ترکیه
  8. استونی
  9. اوکراین
  10. کرواسی

در این لیست هیچ ترتیبی برای بهتر بودن وجود ندارد و شما می‌توانید این ده کشور را به عنوان بهترین کشورها برای رشته‌های پزشکی در نظر بگیرید.

سخن پایانی

گرفتن مدرک پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه‌های معتبر اروپایی خواسته‌ی بسیاری از دانش آموزان حال حاضر و دانشجویان آینده است. این انتخاب آنها دلایل بسیاری دارد که در واقع این دلایل ثابت می‌کنند که چرا این انتخاب، انتخاب عالی در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله سعی کردیم درباره تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اروپا و شرایط پذیرش در دانشگاه‌های این قاره صحبت کنیم. در صورتی که هدف شما نیز حضور و نشستن روی صندلی‌های دانشگاه‌های اروپایی است، می‌توانید علاوه بر خواندن این مقاله با مشاوران گلوکال کالج نیز در تماس باشید تا بیشتر درباره پذیرش، اخذ ویزا و گذراندن دوره‌های پیش نیاز در ایران اطلاعات بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *