آیا پزشکی برای من خوب است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

همه می‌دانیم که پزشک شدن به‌هیچ‌عنوان کار آسانی نیست. برای اینکه خود را برای تحصیل پزشکی محک بزنید، باید از خود بپرسید که آیا پزشکی برای من مناسب است؟ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشم تا دانشجوی پزشکی موفقی شوم؟ بسیاری از جوانان رویای پزشک شدن و تحصیل پزشکی در اروپا را دارند. اگر شما هم جزو آنها هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را بخوانید و ببینید که آیا اصلا برای پزشکی مناسب هستید و ویژگی‌ها و خصوصیات مورد نیاز دانشجوی پزشکی آینده را در خود می‌بینید یا خیر.

آیا پزشکی برای من خوب است؟

هدف کوتاه‌مدت شما از تحصیل پزشکی ممکن است مهاجرت تحصیلی باشد، اما شما باید به صورت بلندمدت به این موضوع نگاه کنید و ببینید که برای این رشته آمادگی دارید یا خیر. از این گذشته، هدف شما نباید تنها دانشجوی پزشکی شدن باشد و باید به پزشک موفق شدن فکر کنید. به‌همین‌خاطر، قبل از هر اقدامی باید به دنبال این بروید که درباره حرفه پزشکی مطالعه کنید و بیشتر درباره این شغل و خصوصیات پزشکان بدانید. در‌صورتی‌که خصوصیات زیر را در خود می‌بینید، می‌توانید خود را در بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا و پشت میزهای تحصیل تصور کنید.

نوع دوستی

نوع دوستی یعنی میل به کمک به دیگران و این ویژگی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک پزشک برای به وجود آوردن اعتماد است. از خود گذشتی و ایثار مقوله‌ای دیگر است و نباید آن را با نوع دوستی اشتباه گرفت. نوع دوستی باعث ایجاد تعادل در زندگی پزشکان می‌شود و در نهایت نیز منجر به درمان بیماران و مراقبت از آنها در طول دوره درمان می‌شود.

شفقت و همدلی

آیا پزشکی برای من خوب است؟

یکی از بزرگترین ویژگی‌های پزشکان این است که در مورد بیماران خود حساس و نگران هستند و تشخیص و درمان بیماری برای آنها بسیار اهمیت دارد. چیزی که باید برای آنها مهم باشد این است که هم بیمار را درمان کنند و هم وضعیت روحی و روانی او را درک کنند.

همدلی در پزشکان به این معنا است که خود را جای بیماران قرار دهند و شرایط را از دید آنها ببینند. وجود شفقت و همدلی در پزشکان باعث می‌شود که تمام بیماران با انواع سبک زندگی، باورها، ویژگی‌های خاص و شرایط بیماری متفاوت، احترام یکسان داشته باشند و زمان و انرژی‌ای که پزشک برای برای تمام افراد می‌گذارد، به یک اندازه باشد.

مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن

پزشکان در قبال بیماران خود و در قبال حرفه خود مسئولیت دارند و باید به اصول اخلاقی پزشکی و جامعه و رسیدگی به نیازهای بهداشتی عمومی پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند. پزشکان همچنین باید در قبال همکاران خود و پرستاران نیز مسئولیت‌پذیر و در مورد کارهای خود پاسخگو باشند.

کمال‌گرایی

تعالی و کمال‌گرایی در پزشکی مستلزم تلاش بسیار در طول دوره آموزش پزشکی است. یکی از مواردی که در زمان انتخاب دانشگاه پزشکی به آن بسیار دقت می‌کنیم، بورسیه تحصیلی است. برای گرفتن بورسیه تحصیلی و کمک هزینه تحصیل باید پشتکار و حس کنجکاوی و انگیزه برای یادگیری داشته باشید. پزشکی یکی از رشته‌هایی است که به تلاش مستمر برای یادگیری نیاز دارد و تسلیم شدن در پزشکی، یکی از بزرگترین نقطه ضعف‌ها به شمار می‌آید.

وظایف و خدمات

آیا پزشکی برای من خوب است؟

وظایف و خدمات پزشکان شامل کمک به بیماران و تعهد به درمان آنها می‌شود؛ حتی زمانی که باورها و اعتقادات شخصی پزشک با باورها و اعتقادات بیمار تفاوت داشته باشد. برای پزشک شدن نیاز است که از تمام وظایف این شغل باخبر شوید و در مورد تمام خدماتی که ارائه می‌شود و مسئولیت نسبت به بیماران نهایت وسواس را داشته باشید. در واقع مهم‌ترین وظیفه پزشکان استفاده از دانش خود در درمان همه بیماران است.

مسئولیت اجتماعی

پزشکان آینده باید عدالت در سیستم مراقب‌های بهداشتی از جمله توزیع عادلانه منابع را ترویج دهند و خود بانی این فرهنگ باشند. آنها باید تمام تلاش خود را برای از بین بردن تبعیض در سیستم بهداشتی جامعه و همچنین موانع پیش روی سیستم سلامت به کار گیرند و همچنین سعی کنند تا مراقبت‌های بهداشتی را در دسترس عموم مردم قرار دهند. پزشکان آینده باید نسبت به مشکلات اجتماعی که سلامت اعضای جامعه را به خطر می‌اندازند، توجه نشان دهند و منفعل نباشند. از آنجایی که کار پزشکان با سلامت انسان گره خورده است، همچنین باید در مورد محیط زندگی و سلامت محیط زیست نیز فعال باشند.

حتما بخوانید
19 دلیل هیجان انگیز برای تحصیل پزشکی در اروپا در سال 2021!

شرافت و صداقت

شرافت و صداقت، از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتار انسان است که در پزشکان بیشتر نمود دارد. شرافت و صداقت شامل راست‌گویی، انصاف، وظیفه‌شناسی و وفاداری به تعهدات و وظایف می‌شود.

احترام

احترام در پزشکان شامل توجه و ارزش دادن به تمام افراد، احساسات، نیازها، افکار، ایده‌ها، خواسته‌ها و ترجیحات آنها می‌شود. تمام افراد جامعه شامل بیماران، افراد نزدیک به آنها، خانواده آنها و همکاران می‌شوند.

صلاحیت فرهنگی

آیا پزشکی برای من خوب است؟

صلاحیت فرهنگی به توانایی تعامل مؤثر پزشک با افراد با پیشینه‌های اجتماعی یا فرهنگی مختلف، عقاید یا ارزش‌های مختلف، نژادهای مختلف، مذاهب، قومیت، جنسیت، گرایش جنسی، و ناتوانی و وضعیت جسمانی متفاوت اشاره دارد. این امر مستلزم آگاهی و شناخت از نگرش‌ها و سنت‌های فرهنگی متفاوت و کنجکاوی برای درک ارزش‌ها و سنت‌های فرهنگی دیگران است. با داشتن این ویژگی، پزشکان قادر به درک، احترام، برقراری ارتباط با افراد دیگر و تعامل موثر با آنها هستند.

پشتکار و انعطاف‌پذیری

تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی می‌تواند فوق‌العاده خسته‌کننده و دشوار باشد. به همین دلیل است که بسیاری از دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکا برای پذیرش دانشجوی پزشکی درباره هدف و انگیزه آنها می‌پرسند تا بدانند که چه میزان برای ادامه این راه توانایی دارند و خسته نمی‌شوند.

قدرت قضاوت و تصمیم‌گیری عالی

به عنوان یک پزشک، باید قدرت استدلال منطقی و قضاوت خوبی داشته باشید، به خصوص زمانی که تحت فشار هستید. دانشکده‌های پزشکی همیشه به دنبال دانشجویانی هستند که می‌توانند در کلاس و همچنین در زمان طبابت، قضاوت و تصمیم‌گیری درستی از شرایط انجام دهند.

مهارت بالا در برقراری ارتباط

این یک ویژگی کلیدی است که باید در مورد آن بسیار فکر کنید. در واقع مهم‌ترین نقطه برای ارزیابی این مهارت زمانی است که شما برای مصاحبه‌های دانشگاه دعوت می‌شوید و در آن زمان است که باید این ویژگی خود را به خوبی بروز دهید. این مهارت هم در امتحان کتبی و هم در امتحان و مصاحبه شفاهی بررسی می‌شود.

مهارت گوش دادن

آیا پزشکی برای من خوب است؟

تحصیل در تمام رشته‌های پزشکی از جمله تحصیل دندانپزشکی در اروپا نسبت به دیگر رشته‌ها سخت‌تر است و شما باید شنونده خوبی باشید تا بتوانید تمام دروس را درک کنید و در پایان به یک پزشک موفق تبدیل شوید. شما باید در مواقعی مانند سمینارها، سر کلاس و مقابل استاد و همچنین در مقابل بیمار این ویژگی و مهارت را داشته باشید تا بتوانید به درک درستی از مفاهیم برسید.

رهبری

به‌عنوان یک پزشک، شما مسئولیت رهبری تیم‌های حرفه‌ای پزشکی را بر عهده خواهید داشت. شما باید بتوانید میان هم‌تیمی‌های خود احترام داشته باشید، روی آنها تاثیر بگذارید و به خوبی وظایف را در تیم پزشکی به افراد محول کنید.

کار تیمی

شما به‌عنوان یک پزشک، همچنین باید توانایی انجام صحیح نقش‌ها و وظایف در کار گروهی را داشته باشید. چه وظیفه شما در تیم رهبری باشد و چه به‌عنوان یکی از اعضا در کنار دیگر افراد باشید، خوب است بدانید که انجام دقیق کارها می‌تواند باعث به وجود آمدن چهره‌ای حرفه‌ای و مثبت از شما در کار پزشکی شود.

اعتماد به نفس

داشتن اعتماد به نفس از اصلی‌ترین ویژگی‌های پزشک شدن است. اشتباه نکنید، منظور ما از اعتماد به نفس، تکبر نیست. اعتماد به نفس نوع رفتار صحیح شما در برابر بیمار است که او بتواند به شما اعتماد کند و بداند که خود را به فردی مطمئن سپرده است. خبر خوب در مورد این ویژگی این است که، اعتماد به نفس با گذشت زمان و تجربه در دوران تحصیل پزشکی و رزیدنتی می‌تواند به وجود آید. بنابراین، شما این فرصت را دارید تا روی این بخش از پزشک بودن کار کنید و مدام خود را قوی کنید.

آیا پزشکی برای من خوب است؟

سخن پایانی

فکر می‌کنید چند مورد از این ویژگی‌ها را دارید؟ به نظر شما آیا برای پزشک شدن نیاز به تمام این ویژگی‌ها و مهارت‌ها وجود دارد؟ فراموش نکنید که برای مهاجرت و تحصیل پزشکی باید هزینه تحصیل پزشکی در اروپا را پرداخت کنید، بنابراین قبل از هر اقدامی باید به‌خوبی به این علم نتیجه که پزشکی برای شما مناسب است. آیا توانایی تحمل سختی تحصیل و وظایف یک پزشک را دارید؟ با بررسی این موارد در خودتان و همچنین پاسخ به این سؤالات، می‌توانید به انتخاب درستی از تحصیل و شغل آینده برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *