کنار آمدن با غربت

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

کنار آمدن با غربت در جریان مهاجرت یکی از ضروری‌ترین مهارت‌هایی است که هر فردی باید داشته باشد. داستان وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که پای مهاجرت تحصیلی در میان باشد. در مهاجرت خانوادگی به هر حال شما اعضای درجه یک خانواده‌تان را در کنار خود دارید و این مسئله نقش کلیدی در کاهش بار سنگین غربت روی دوش شما دارد. اما در مهاجرت تحصیلی عمدتا فرد به تنهایی بار سفر می‌بندد و وارد یک زندگی جدید در کشوری با مردمان و فرهنگ جدید می‌شود. طبیعی است که مدیریت شرایط از نظر روحی در چنین شرایطی، کار دشوارتری باشد. در ادامه قصد داریم تا به راهکارهای مفیدی که برای کنار آمدن با غربت می‌توان مورد استفاده قرار داد، اشاره کنیم.

نگاهی به غم غربت از زاویه‌ای دیگر

احتمالا در دوره کودکی و نوجوانی اردوهای چند روزه مدرسه را تجربه کرده‌اید که در شهرهای دیگر برگزار می‌شدند. در چنین اردوهایی نیز معمولا احساس اضطراب، غم و پریشانی همراه فرد نوجوان بود. حال که این نوجوان بزرگ‌تر شده است و قصد تحصیل دندان پزشکی در اروپا یا هر رشته دیگری در یک گوشه‌ای از این کره خاکی دارد، باز هم همان حس و حال به سراغش می‌آید. البته شاید این‌بار شدت آن احساسات بیشتر باشد. اولا باید بدانید که این احساس کاملا طبیعی است و در تمام افراد دیگری که شرایط مشابهی با شما دارند، احساس غربت در سطوح مختلف بروز می‌کند.

در کنار این مسئله عواملی نیز این حس را در فرد تشدید می‌کنند:‌

  • تسلط نداشتن بر زبان کشور مقصد
  • وابستگی بیش از حد به اعضای خانواده
  • شوک فرهنگی به واسطه تفاوت‌های زیاد فرهنگ‌ها
  • مواجهه با رخداد‌های غیر مترقبه در کشور مقصد

نکته دومی که باید در این زمینه مورد توجه قرار دهید این است که حس غربت مانند یک سرماخوردگی ساده نیست که با یک قرص و کمی استراحت برطرف شود. باید بدانید که کنار آمدن با غربت یک فرآیند زمان‌بر است. توجه به این نکته کلید حل مشکلات مرتبط با غربت است. پس اگر به فکر انتخاب تحصیل پزشکی در اروپا یا هر رشته دیگری هستید، با مطالعه راهکارهایی که در ادامه اشاره می‌کنیم، خود را برای شرایط پیش رو آماده کنید.

12 راهکار طلایی برای کنار آمدن با غربت

کنار آمدن با غربت

هم‌زمان با اینکه در حال آماده کردن مقدمات مهاجرت تحصیلی هستید، سعی کنید راهکارهای زیر را نیز با تمرین در خود نهادینه کنید تا بتوانید با غم غربت به‌خوبی کنار بیایید.

1. فرض کنید قرار است به‌عنوان توریست وارد کشور مقصد شوید

طبیعتا سخت‌ترین روزهای مهاجرت همان روزهای ابتدایی است. برای کاستن از سختی‌های این روزها یک پیشنهاد فوق‌العاده برایتان داریم. قبل از سفر یک لیست از بهترین تفریحات و مکان‌های گردشگری در کشور مقصد پیدا کنید. برنامه‌ریزی کنید که در روزهای ابتدایی حضور خود در آن کشور، هر چند روز یکبار تعدادی از مکان‌های گردشگری را بازدید کنید. حضور در مکان‌های گردشگری چند مزیت دارد که عبارت‌اند از:

  • ذات تفریح غم را از دل شما دور می‌کند.
  • زمینه برای آشنایی بیشتر با مردم آن کشور و فرهنگ آن‌ها فراهم می‌شود.
  • با شرایط آن کشور بیشتر آشنا می‌شوید.
  • مکان‌های تفریحی خوب را برای گردش در زمان اقامت خود در آن کشور شناسایی می‌کنید.

2. وارد اجتماعات شلوغ در آن کشور شوید

همان ابتدا عزم خود را برای کنار آمدن با غربت جزم کنید و به دل شلوغ‌ترین مکان‌ها در آن کشور بروید. بازارها و مراکز خرید یکی از بهترین گزینه‌ها برای این منظور هستند. حضور در این‌گونه مکان‌ها زمینه را برای مواجهه با مردم آن کشور برای شما مهیا می‌کند و این مسئله اصطلاحا در آب شدن یخ شما تأثیر بسزایی دارد.

3. به سراغ علاقه‌مندی‌های خود بروید

هر کدام از ما در زندگی روزمره شخصی خود از انجام دادن کارهایی لذت می‌بریم و آن‌ها را با جان و دل می‌پسندیم. فرقی نمی‌کند که این علاقه‌مندی‌ها در چه حوزه‌ای باشد؛ شنا کردن، کتاب خواندن، کافه و رستوران گردی و غیره. حتما سعی کنید طبق روال عادی در شهر محل زندگی خود به دنبال علاقه‌مندی‌های خود باشید و اجازه ندهید که میان شما و آن‌ها فاصله بیفتد.

4. غذاهای جدید را امتحان کنید

کنار آمدن با غربت

تجربه‌های جدید برای کنار آمدن با غربت حتما تأثیرگذار هستند. یکی از این تجربه‌ها غذا است. سعی کنید به دنبال غذاهای جدیدی که در کشور مقصد مهاجرت وجود دارد، باشید. تصور کنید که یک خارجی که به تازگی وارد ایران شده است را مستقیم دیزی‌سرا ببرید. در آنجا آب‌گوشت با مخلفات کامل را با آداب و رسوم ایرانی برای او سرو کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا این کار در تطبیق پیدا کردن او با فضای کشور ما بسیار اثرگذار است. دقیقا همین داستان درباره شمایی که به یک کشور خارجی به‌عنوان مهاجر سفر می‌کنید، وجود دارد.

5. به محل زندگی خود برسید

فرقی نمی‌کند که در منزل مسکونی شخصی سکونت دارید یا در خوابگاه زندگی می‌کنید. سعی کنید حتما نسبت به رسیدگی به محیط مسکونی خود حساس باشید. خانه و زندگی نامرتب باعث می‌شود که پریشانی و درهم‌ریختگی ذهنی در شما شدت پیدا کند. با هر راهی که می‌توانید به دنبال آباد کردن محل زندگی خود باشید. بهترین کار برای کنار آمدن با غربت، این است که سعی کنید محیط زندگی خود را شبیه به محیط زندگی‌تان در خانه خودتان کنید. به این ترتیب با فضای آشناتری مواجه می‌شوید و این به سازگاری بیشتر شما کمک می‌کند.

حتما بخوانید
19 دلیل هیجان انگیز برای تحصیل پزشکی در اروپا در سال 2021!

6. با غذاهای ایرانی از خودتان پذیرایی کنید

مگر می‌شود که طعم لذیذ و بی‌نظیر قورمه‌سبزی از یاد یک ایرانی برود؟ پیشنهاد ما این است که سعی کنید تعدادی از برترین غذاهای ایرانی را که مطمئن هستید در کشور مقصد نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، در ایران زیر نظر مادرتان یاد بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا هر وقت دلتان برای غذای ایرانی تنگ شد، دست و بالتان بسته نباشد و بتوانید به‌راحتی آن را برای خود بپزید و میل کنید. فراموش نکنید که با غذاهای ایرانی می‌توانید بسیاری از دوستان خارجی خود را نیز شگفت‌زده کنید و آن‌ها را شیفته خود نمایید.

7. قرار نیست هر آن چیزی که بودید را فراموش کنید یا دور بریزید

شما ایرانی هستید و قرار نیست با انتخاب دانشکده پزشکی برای تحصیل در یک کشور اروپایی به‌طور کامل هر آن چیزی که بودید را فراموش کنید و به دنبال هویت جدیدی بگردید. گاهی اوقات برخی از مهاجران هستند که تلاش می‌کنند درون فرهنگ کشور مقصد به کلی ذوب شوند. این تلاش شاید در کوتاه‌مدت برایشان جذاب باشد؛ اما شک نکنید که در نهایت باعث ایجاد نوعی حس دوگانگی در شما می‌شود. در هر کشوری که هستید حتما ایرانیان بسیاری حضور دارند که در طول سال به بهانه‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند. سعی کنید در جمع آن‌ها حاضر شوید و به یاد ایام حضورتان در ایران خرده فرهنگ‌های ایرانی را مرور کنید و زنده نگه دارید. کنار آمدن با غربت منافاتی با حفظ فرهنگ و هویت ایرانی‌تان ندارد.

8. از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

کنار آمدن با غربت

حضور در شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های ناب حضور در اجتماعات انسانی را از شما سلب می‌کند. سعی کنید گرفتار شبکه‌های اجتماعی نشوید؛ چراکه تنهایی شما را عمیق‌تر می‌کند. در همان روزهای ابتدایی باید بر اوضاع مسلط شوید. پس سعی کنید به جای وقت گذراندن در شبکه‌های اجتماعی به سراغ تجربه‌های جدیدی که در محیط واقعی پیرامون انتظار شما را می‌کشند، بروید.

9. به دنبال دوستی با آدم‌های جدید باشید

داشتن تعدادی رفیق می‌تواند شما را از تنهایی دربیاورد. سعی کنید در محیط دانشگاهی که حضور دارید، دوستان تازه‌ای برای خود دست و پا کنید. البته خیلی خوش شانس خواهید بود که اگر این دوستان هم‌وطن شما یعنی ایرانی باشند. پیدا کردن چند دوست ایرانی در کشور غریب به شما کمک می‌کند که خیلی زودتر با محیط کنار بیایید. چه دوست داشته باشید و چه نخواهید، روزهای سختی در کشور غریب انتظار شما را می‌کشد. حضور یک یا چند دوست ایرانی برای گذر از این شرایط سخت خیلی به شما کمک خواهد کرد.

10. برای زندگی روزانه خود برنامه‌ریزی کنید

بی‌برنامگی آفت زندگی هر انسانی است و باعث می‌شود که سرگردانی به سراغ او بیاید. بهتر است که برنامه منظمی برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی و همچنین تفریح در نظر بگیرید. سعی کنید به برنامه خود پایبند باشید. نظم داشتن در زندگی مانع از آشفتگی و پریشانی می‌شود و در نتیجه زمینه را برای کنار آمدن با غربت برای شما آماده‌تر می‌نماید.

11. روی مشکلات سرپوش نگذارید

حس غم و اندوهی که در ابتدای مهاجرت به سراغ شما می‌آید، مانند زباله‌هایی نیست که بتوانید آن‌ها را زیر فرش پنهان کنید. بنابراین به هیچ وجه سعی نکنید که روی این احساس خود سرپوش بگذارید. بهترین راه برای شما این است که زمانی را در هفته با خود خلوت کنید و شرایط روحی خود را ارزیابی کنید. هر هفته این کار را تکرار کنید تا متوجه شوید که کدام‌یک از مشکلات را برطرف کرده‌اید و کدام‌یک هنوز پابرجا هستند. در این شرایط بهتر می‌توانید برای کنار آمدن با غربت برنامه‌ریزی کنید.

12. خود را غرق کار کردن نکنید

کنار آمدن با غربت

طبیعی است که شما با مهاجرت تحصیلی باید تلاش و فعالیت مضاعفی داشته باشید تا بتوانید ضمن دستیابی به موفقیت، امورات خود را نیز به‌خوبی مدیریت کنید. اما فراموش نکنید که داستان مهاجرت تحصیلی به هیچ وجه شبیه مسابقه دوی صد متر نیست که ظرف مدت زمان کوتاهی به پایان برسد. بنابراین نباید تمام توان خود را در همان ابتدای کار صرف کنید. بلکه مانند یک دونده باتجربه ماراتن باید توان خود را به‌خوبی مدیریت کنید تا بتوانید در بلندمدت شرایط روحی و جسمی مطلوبی داشته باشید. این کار از گرفتار شدن به دام ناامیدی و خستگی در بلندمدت شما را مصون می‌دارد. خطری که امکان دارد باز هم باعث سنگینی کردن غم غربت روی دوش شما شود.

کلام پایانی

مهم نیست که دلایل تحصیل پزشکی در اروپا یا هر رشته دیگری در هر کجای دیگر از دنیا چیست. وقتی تصمیم به مهاجرت تحصیلی می‌گیرید، باید خود را برای مواجهه با چالش‌های جدید آماده کنید. دوری از خانواده و فضای محل زندگی قطعا می‌تواند حس و حال دل‌تنگی را به دنبال داشته باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند مانع از بروز این احساسات شود. مهم توانایی افراد برای کنار آمدن با غربت است. افراد نباید اجازه دهند که شرایط روحی ابتدای حضورشان در کشور دیگر راندمان کاری آن‌ها را کاهش دهد. با استفاده از 12 راهکاری که در این مطلب اشاره کردیم، مدیریت و کنار آمدن با غربت برای شما آسان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *