اهمیت رتبه بندی دانشگاه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

انتخاب دانشگاه برای هر دانشجویی و خانواده او گامی بزرگ است. تحصیلات عالی نیاز به فداکاری و زمان دارد. برای بسیاری از خانواده‌ها بسیار مهم است که بدانند دانشگاهی که فرزند آنها به عنوان دانشجوی پزشکی قرار است در آن تحصیل کند، واقعاً خوب باشد.

به هر حال آینده شما کاملا بستگی به دانش و تحصیلات شما دارد و در این میان، هستند افرادی که تنها عامل در انتخاب دانشگاه در زمان مهاجرت تحصیلی را رتبه بندی دانشگاه می‌دانند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا درباره اهمیت رتبه بندی دانشگاه صحبت کنیم و بگوییم که آیا این رتبه بندی می‌تواند تنها عامل در تصمیم گیری افراد باشد.

اهمیت رتبه بندی در دانشگاه‌ها

متأسفانه، حقیقت این است که رتبه بندی دانشگاه‌ها از آنجایی که بودجه هنگفتی برای بازاریابی، تحقیق و روابط عمومی در نظر می‌گیرند، تعصب به وجود می‌آورد. بودجه‌ای که دانشگاه‌ها دریافت می‌کنند معمولاً از دولت تأمین می‌شود. این در حالی است که، این رتبه بندی شامل برخی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب دانشگاه نمی‌شود. این عوامل که می‌تواند برتری دانشگاه را مشخص کند شامل موارد زیر می‌شود:

  • آنچه شما فراتر از کسب نمره در دانشگاه یاد خواهید گرفت؛
  • تنوع قومیت و فرهنگ در دانشگاه؛
  • فعالیت‌های مختلف ارائه شده توسط دانشگاه (ورزشی، مسابقات و غیره)؛
  • این که آیا شهری که در آن تحصیل می‌کنید را دوست دارید؛
  • فرهنگ کشور و شهری که قرار است در آن زندگی کنید چیست؟
  • ویژگی‌ها و دانش استادان دانشگاه؛
  • لذت بردن از تمام سال‌های تحصیل در دانشگاه.

اینها عوامل مهمی هستند که هیچ آماری نمی‌تواند آنها را اندازه گیری کند. در نهایت، این موارد عواملی هستند که دوران جوانی و تجربیات شما هنگام تحصیل پزشکی را شکل می‌دهند.

علاوه بر این، مطالعات متعددی در مورد اهمیت توانایی شخصی، انگیزه، بلندپروازی و اشتیاق نیز در افراد انجام شده است. گرفتن مدرک از دانشگاه سرآغازی برای موفقیت آینده است و علاوه بر خود دانشگاه عوامل بالا نیز در موفقیت افراد اثر دارند و نمی‌توان اهمیت آنها را نادیده گرفت.

چرا رتبه بندی وجود دارد؟

اهمیت رتبه بندی دانشگاه

همه می‌دانیم که اروپا و آمریکا به داشتن دانشگاه‌های درجه یک معروف هستند. برای اکثر خانواده‌ها، آموزش عالی برای فرزندانشان امری ضروری و مهم است. با این حال، این را نیز می‌دانند که تحصیل و دانشگاه هزینه نیز دارد. به همین دلیل است که بیشتر والدین به دنبال بهترین دانشگاه های اروپا برای پزشکی هستند و همین موضوع، باعث به وجود آمدن رتبه بندی برای دانشگاه‌ها می‌شود. اما باید دانست که برتری دانشگاهی نسبت به دانشگاه دیگر در این رتبه بندی‌ها بر اثر عوامل خاص و مغرضانه است و این یک طرح بازاریابی بیش نیست.

خواست بیشتر والدین و محصلان این است که بخشی از سیستم آموزشی عالی و حرفه‌ای باشند و برای آن هزینه نیز می‌کنند. به همین دلیل، این افسانه‌ها به وجود می‌آیند که به عنوان مثال، آموزش در اروپا نسبت به دانشگاه‌های آمریکا سطح پایین‌تری دارد. همین موضوع باعث به وجود آمدن اهمیت رتبه بندی دانشگاه برای برخی والدین می‌شود.

در واقع، بسیاری از دانشگاه‌های اروپا به ویژه در مورد پزشکی و دندان پزشکی سطح آموزش یکسانی نسبت به دانشگاه‌های آمریکا و کانادا دارند. آنها ماشین‌ها و ابزارهای مشابه را از منابع مشابه خریداری می‌کنند. در واقع مهم هم نیست که کدام کشور می‌روید، چرا که تمام کشورهای اروپایی در حال حاضر بهترین آموزش‌ها را در زمینه پزشکی و رشته‌های مرتبط ارائه می‌دهند.

ناسازگاری رتبه سایت‌ها

مشهورترین وب‌سایت‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • Time Higher Education (THE)
  • University Impact Ranking
  • QS World University Ranking
  • Center for World University Ranking (CWUR)

نکته قابل تأمل در مورد رتبه‌های ارائه شده در این سایت‌ها نشان می‌دهد که هر کدام رتبه خاصی در مورد دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند. گاهی اوقات این رتبه‌ها تفاوت بسیار زیادی نیز دارند، به طوری که ممکن است یک دانشگاه در وب‌سایت‌های مختلف در سطوح کاملاً متفاوت قرار گیرد.

به عنوان مثال، رتبه دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن در سطح جهانی و بر اساس وب‌سایت THE عدد 27، بر اساس وب‌سایت QS عدد 49 و بر اساس CWUR رتبه 274 است!

تفاوت بین رتبه 27 و 274 چیست؟ آیا تفاوت 247 میان این دو رتبه چیزی است که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد؟ در صورتی که این دانشگاه کیفیت تدریس یکسانی دارد و این کیفیت به هیچ عنوان تغییر هم نکرده است.

چرا دانشگاه‌های رتبه برتر در این وب‌سایت‌ها متعلق به آمریکا هستند؟

اهمیت رتبه بندی دانشگاه

با معیارهای فعلی، بودجه بازاریابی نقش به‌سزایی در رتبه بندی دانشگاه‌ها دارد. در واقع می‌توان همه چیز را در این دید که دانشگاه چقدر می‌تواند برای روابط عمومی خود هزینه کند. هزینه روابط عمومی شامل تبلیغات در مجلات، تلویزیون، وب‌سایت‌ها و غیره می‌شود.

در واقع رتبه گرفتن در سایت‌ها شبیه به مسابقه شده است که بسیاری از دانشگاه‌ها قادر به حضور در این مسابقه نیستند و یا تمایلی به حضور در آن ندارند؛ اما، این به کیفیت آموزش آنها ارتباطی ندارد و به عنوان مثال نمی‌توان بهترین دانشگاه های اروپا برای دندان پزشکی را تنها بر اساس این رتبه انتخاب کرد و باید به عوامل دیگر نیز توجه کرد. به عنوان مثال، برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

کمک‌های مالی ارائه شده به دانشجویان (بورسیه‌ها و کمک هزینه‌ها)

بورسیه تحصیلی یکی از عواملی است که باعث انتخاب دانشگاه می‌شود. به عنوان مثال رشته پزشکی و دندان پزشکی هزینه تحصیل بالایی نسبت به دیگر رشته‌ها دارند. از این رو برای انتخاب بهترین دانشگاه های انگلیس برای پزشکی می‌توانید سراغ تحقیق و بررسی در مورد بورسیه و کمک مالی دانشگاه‌ها بروید. این بورسیه‌ها لزوما از سمت خود دانشگاه‌ها نیست و نمی‌توان انتخاب را بر اساس پولدارتر بودن دانشگاه‌ها گذاشت؛ چرا که بسیاری از این بورسیه‌ها توسط دولت‌ها اعطا می‌شود.

تحقیقات و مقالات چاپ شده

با توجه به جا افتادن اهمیت رتبه بندی دانشگاه‌ها میان والدین و محصلان، این مورد ضرورت بسیار بالایی در انتخاب خواهد داشت. اما نمی‌توان تنها عامل را این مقالات دانست. بسیاری از دانشجویان نخبه دانشگاه‌ها می‌توانند در زمان تحصیل خود، مقالات و تحقیقات بسیار جامعی ارائه دهند، اما با این حال هدف اصلی دانشجویان پزشکی این است که به فردی متخصص و یک پزشک تحصیل‌کرده تبدیل شوند و زمان برای ارائه مقاله و تحقیق حتی بعد از دانشگاه نیز وجود دارد.

حتما بخوانید
همه چیز درباره تحصیل داروسازی در لهستان در سال 2021

باز هم در زمان تحقیقات خود باید به این نکته دقت کنید که تحقیقات و مقالات ارائه شده دانشگاه‌ها توسط خود دانشجویان آن ارائه شده باشد.

شهرت علمی

هر دانشگاه بر اساس میزان شهرت علمی و سنی خود استوار است.

نسبت دانشجو به اساتید

این معیاری است که در آن دانشگاه‌های کوچکتر پزشکی در اروپا، واقعا می‌درخشند. این امر به این دلیل است که معمولاً در دانشگاه‌های اروپایی جمعیت زیاد دانشجو را مشاهده نمی‌کنید و به همین خاطر، تعداد استادان تقریباً برابر است با تعداد دانشجویان و این می‌تواند سطح آموزش را بالا ببرد.

برندگان جایزه

رتبه بندی بر اساس برندگان جایزه خوب است، اما به خاطر داشته باشید که دانشگاهی با 10000 دانشجو شانس بیشتری برای داشتن جایزه نسبت به دانشگاهی با 1000 دانشجو دارد.

امیدوارم به همه سؤالات شما در مورد اهمیت رتبه بندی دانشگاه‌ها و دلیل بی ربط بودن آنها پاسخ داده باشیم و باز هم باید بگوییم که این رتبه بندی‌ها لزوما کیفیت آموزش دانشگاه‌ها را نشان نمی‌دهند.

رتبه بندی دانشگاه‌ها باعث می‌شوند چه چیزهایی را از دست بدهیم؟

اهمیت رتبه بندی دانشگاه

رتبه بندی عمدتا بر مواردی مانند موفقیت تحصیلی، نمرات، مقالات منتشر شده، میزان اشتغال، متوسط ​​حقوق پس از فارغ‌التحصیلی، نظرات فارغ‌التحصیلان، کارکنان و کارشناسان حوزه و غیره متمرکز است.

با این حال، از آنجایی که مردم نظرات دیگران را در زمان مهاجرت پزشکی به اروپا می‌پرسند، طبیعی است که برخی دانشگاه‌های معتبر را با توجه به شهرتی که دارند انتخاب کنند.

این امر باعث می‌شود دانشگاه‌های دیگر معمولاً حتی در لیست رتبه بندی ظاهر نشوند، حتی اگر روش‌های آموزشی آنها در بسیاری از موارد از دانشگاه‌های شناخته شده و مشهور دنیا بهتر باشد.

علاوه بر این رتبه بندی، بر شهری که در آن زندگی خواهید کرد، میزان اشتیاق اساتید (که بسیار مهم است)، طعم غذاهای محلی، افرادی که ملاقات می‌کنید و غیره تمرکز نمی‌کند. اغلب اوقات، شما با استادان بسیار با استعداد و پرشور در دانشگاه‌های کوچک ملاقات خواهید کرد.

اگر تحصیل در رشته پزشکی را دوست دارید، قطعاً با مدرسین ارتباط برقرار خواهید کرد! شما در طول تحصیل اشتیاق و علاقه بسیار خود را نشان خواهید داد و آنها تجربه زیادی را در اختیار شما خواهند گذاشت.

همچنین، ضروری است بدانید دقیقاً کجا می‌خواهید زندگی کنید و اینکه، چند دانشجوی بین‌الملل دیگر در دانشگاه شما خواهند بود.

یادگیری زبان مادری کشوری که در آن تحصیل خواهید کرد چقدر سخت خواهد بود؟ فرهنگ آن کشور چگونه است؟ و در نهایت اینکه، آن شهر چقدر زیبا است و چه سرگرمی‌هایی برای دوران تحصیل شما دارد؟

مزایای تحصیل پزشکی در اروپا و در دانشگاه‌هایی که ممکن است در رتبه بندی‌ها دیده نشوند

مطمئنا دلیلی وجود دارد که اروپا را مهد تمدن می‌نامند. هر کشوری، هر شهری در اروپا دارای فرهنگ غنی با زیبایی‌های خاص خود است.

اروپا میزبان برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی جهان مانند دانشگاه بولونیا در ایتالیا که سال تأسیس آن 1088 است و یا، کالج پزشکی دانشگاه یاگیلونیا (Jagiellonian) در لهستان است که در سال 1361 تأسیس شده است. تمام این دانشگاه‌ها در میان دانشگاه‌های عالی برای تحصیل پزشکی هستند و بسیاری از متقاضیان این رشته‌ها بدون در نظر گرفتن اهمیت رتبه بندی دانشگاه‌ها، آنها را انتخاب می‌کنند.

همچنین، در اروپا فرصت‌های زیادی برای هر دانشجو وجود دارد! اگر ویزای شنگن داشته باشید، می‌توانید آزادانه به کشورهای مختلف سفر کنید. هزینه تحصیل نیز، به ویژه در قسمت شرقی اروپا، بسیار مقرون به صرفه است.

آیا دوست ندارید جوانی خود را در دوران دانشجویی به بهترین شکل بگذرانید؟ تحصیل در دانشگاه‌های بزرگ پزشکی در اروپا، تجربه یادگیری زبان‌های مختلف، فرهنگ‌ها و موارد دیگر را به شما می‌دهد و در عین حال نیز شما را فردی کاربلد در آن رشته می‌کند.

اثر دارونما روی دانشگاه‌های برتر

اهمیت رتبه بندی دانشگاه

با پا گذاشتن به دوران تحصیل پزشکی، مطمئنا با عبارت و اصطلاح “اثر دارونما” آشنا خواهید شد. اثر دارونما پدیده جالبی است. به عنوان مثال، یک قرص ساختگی و تقریبا بی اثر می‌تواند اثر یک قرص واقعی را در بیمار داشته باشد. در واقع اثر این پدیده، اثر تلقین است. در واقع بیمار خود را متقاعد می‌کند که با مصرف آن دارونما بهتر خواهد شد. ذهن ناخودآگاه آنها برای بهبود وضعیت شروع به فعالیت می‌کند، زیرا آنها هنوز معتقدند که از قرص‌های درمانی و واقعی کمک می‌گیرند. در حقیقت، در این حالت بدن شما به خود کمک می‌کند تا درمان شود. این اثر به قدری در درمان‌ها خود را نشان داده است که دانشمندان هنوز در حال بررسی آن هستند.

بسیاری معتقدند، وقتی به یک دانشگاه لقب “رتبه برتر” داده می‌شود، همین تأثیر را دارد. بدون شک، اگر از یک دانشگاه پزشکی درجه یک فارغ‌التحصیل شوید، می‌توانید با افتخار بگویید “من در یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان دوران تحصیل خود را به پایان رساندم”.

با داشتن این طرز تفکر، مطمئنا به این فکر خواهید کرد که پس از فارغ‌التحصیلی در بهترین و معتبرترین شرکت‌ها کار پیدا خواهید کرد. اما در واقع باید عنوان کنیم که این همان اثر دارونما است که روی ذهن افراد خود را نشان می‌دهد. رسیدن به موفقیت و تحصیل عالی به عزت نفس و انتخاب روش رسیدن به موفقیت ربط دارد. نوع نگاه شما به خودتان ممکن است تحت تأثیر اعتبار دانشگاه باشد. بنابراین، اهمیت رتبه بندی دانشگاه همان چیزی است که در ذهن هر فرد شکل گرفته است.

نتیجه گیری

اهمیت رتبه بندی دانشگاه‌ها در ذهن همگان جا افتاده است و ممکن است به این زودی‌ها نیز از بین نرود. به همین دلیل است که ما باید برای انتخاب سراغ تحقیق و بررسی‌های بیشتر برویم و به این رتبه‌ها بسنده نکنیم.

موارد زیادی وجود دارد که در رتبه بندی‌های دانشکده پزشکی وجود ندارند که در نهایت، این عوامل هستند که می‌توانند در انتخاب دانشگاه پزشکی اثر بگذارند.

سرمایه گذاری در تحصیل پزشکی و دندان پزشکی، یک سرمایه گذاری بزرگ است. به همین خاطر است که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به دانشگاه‌ها فراتر از رتبه بندی نگاه کنید و به دنبال ویژگی‌های خاصی در آنها باشید.

علاوه بر این، شما همیشه می‌توانید روی راهنمایی و مشاوره تیم متخصص گلوکال کالج حساب کنید و ما به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم خوبی در مورد آینده خود بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *