دلایل تحصیل پزشکی در اروپا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

قبول شدن در رشته پزشکی در ایران فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و مهم‌تر از همه، محصلان با سدی به نام کنکور مواجه هستند که ممکن است رویای پزشک شدن آنها را دچار چالش کند. به همین خاطر است که علاقه‌مندان به پزشکی به فکر مهاجرت تحصیلی و پیدا کردن بهترین کشور برای تحصیل پزشکی می‌افتند. اروپا و کشورهای بزرگ و پیشرفته آن، همیشه در میان انتخاب‌های متقاضیان دیده می‌شوند، اما بسیاری نیز هستند که در مورد قاره سبز شک و تردید دارند و به دنبال دلایلی برای رد یا قبول اروپا برای تحصیل پزشکی هستند.

دلایل تحصیل پزشکی در اروپا

دلایل زیادی وجود دارد که افراد به واسطه آنها تحصیل در رشته پزشکی در اروپا را انتخاب می‌کنند. اروپا چه انتخاب اول و چه گزینه دوم شما باشد، در نهایت باید بدانید که تحصیل پزشکی در خارج از کشور یک تعهد بلندمدت و تصمیمی است که نباید آن را ساده بگیرید. به‌همین‌منظور و به دلیل افزایش تقاضا برای تحصیل در دانشگاه‌های اروپا و محبوبیت پزشکی در اروپا، تصمیم گرفتیم در این مقاله مهم‌ترین دلایل تحصیل پزشکی در اروپا را عنوان کنیم.

1- این فرصت را دارید که در دانشگاه‌های اروپا به زبان انگلیسی تحصیل کنید!

دلایل تحصیل پزشکی در اروپا

بیش از 100 دانشگاه پزشکی اروپا دروس خود را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. همچنین آنها راه را برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی باز گذاشته‌اند و پذیرای آنها هستند. یکی از مهم‌ترین نکات نیز در زمان انتخاب دانشکده پزشکی همین موضوع است و این نکته دست محصل را برای انتخاب باز می‌گذارد.

2- تحصیل پزشکی در کشورهای اروپایی امکان تمرین و کار عملی بسیار بالایی دارد

با تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی، امکان کار در بسیاری از کشورها و بیمارستان‌های دنیا را خواهید داشت و همچنین می‌توانید در کنار بهترین پزشکیان دنیا، اصول پزشکی را تمرین کنید و یاد بگیرید.

فراموش نکنید که شما قرار است در حیطه‌ای حساس و بسیار مهم کار کنید. در زمان تمرین و‌ آموزش در دانشگاه‌های اروپایی مهارت عملی خود را افزایش خواهید داد و می‌توانید از آن در آینده کاری خود استفاده کنید. به‌عنوان مثال، شما یاد می‌گیرید که چطور در زمان و شرایط کاری پراسترس خود را آرام نگه دارید، در مواقع اضطراری چه کاری باید انجام دهید، کار تیمی و همکاری با دیگر پزشکان چگونه است و بسیاری مهارت‌های دیگر که در هر شرایطی در زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود آنها را به کار خواهید بست.

3- شما این امکان را دارید تا در دانشگاه‌های معتبر با شهریه مقرون‌به‌صرفه تحصیل کنید!

شهریه تحصیل پزشکی در اروپا بسیار مناسب است، به‌خصوص اگر آن را با دانشگاه‌های کانادا و آمریکا مقایسه کنید. تحصیل در اروپا و به‌ویژه اروپای شرقی در حال حاضر بسیار مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌آید. در مقاله راهنمایی کامل برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپایی به طور کامل درباره شهریه دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف اروپا صحبت کردیم که با مراجعه به آن می‌توانید به هزینه‌ها پی ببرید.

4- هزینه پایین زندگی در اروپا

هزینه زندگی هر فردی بستگی به مکان، شهر و یا کشوری دارد که در آن زندگی می‌کند. برای اینکه بتوانیم بهتر مخارج کشورها را با هم مقایسه کنیم، جدول زیر را با استناد به آمارهای وب‌سایت Numbeo استخراج کردیم.

هزینه‌های زندگی برای دانشجویی در اروپا (ماهانه)
کشوراجارهخدماتحمل و نقلمجموع
اتریش4406550555
بلژیک3854550480
جمهوری چک3055520380
دانمارک5705560685
استونی2506025335
فنلاند4253555515
فرانسه4505055555
آلمان4707570615
یونان1905030270
مجارستان1954525265
ایسلند6053080715
ایرلند67050120840
ایتالیا3605035445
هلند5755585715
نروژ5355570660
لهستان2805020350
پرتغال3503540425
رومانی1653015210
روسیه1552520200
اسپانیا3504040430
سوئد4252580530
سوئیس8456075980
ترکیه1002020140

5- برترین روش‌های تدریس پزشکی

دلایل تحصیل پزشکی در اروپا

اروپا برخی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پزشکی جهان را در خود جای داده است. به عنوان مثال، دانشگاه بولونیا در ایتالیا در سال 1088 تأسیس شده، یا کالج پزشکی دانشگاه یاگیلونیا در لهستان تاسیس سال 1361 است. روش‌های تدریس در دانشگاه‌های اروپا در طول این مدت و در طول تاریخ، به‌روز‌ترین روش‌های تدریس بوده‌اند و با روش‌های تدریس در دانشگاه‌های آمریکا برابری می‌کند.

6- گزینه‌های ورودی برای فارغ‌التحصیلان

اگر از قبل در رشته‌های مرتبط با پزشکی و سلامت تحصیل کرده باشید، مانند علوم بهداشت یا پرستاری، این امکان را دارید که در برخی از دانشگاه‌ها برای ورود به مقاطع بالاتر اقدام کنید. دوره‌های تحصیلات تکمیلی در اروپا به شما این امکان را می‌دهند که با معادل‌سازی واحدها، چند سال اول تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی را رد کنید. بنابراین به جای 6 سال، می‌توانید 4 سال درس بخوانید و مدرک پزشکی خود را بگیرید!

حتما بخوانید
آیا ویژگی‌های لازم دانشجوی آینده پزشکی را دارید؟

7- مدرک پزشکی اروپا در سراسر جهان اعتبار دارد

اروپا تا به امروز تعداد زیادی از بهترین متخصصان را به دنیا معرفی کرده است، بنابراین طبیعی است که مدرک پزشکی اخذشده از دانشگاه‌های اروپایی در سراسر جهان معتبر شناخته شود. حتی بسیاری از سازمان‌ها در سراسر جهان خصوصا آمریکا، مدرک پزشکی اروپا را در دسته مدارک درجه یک دنیا قرار می‌دهند.

8- دسترسی رایگان به بهترین کتابخانه‌های دانشگاهی آنلاین

اکثر دانشگاه‌ها به دانشجویان خود دسترسی رایگان به بهترین منابع دانشگاهی آنلاین مانند JSTOR را می‌دهند. این بدان معناست که شما می‌توانید از ابتدای دوره پزشکی خود در دانشگاه به بهترین منابع و کتاب‌های دنیا به صورت آنلاین دسترسی داشته باشید.

9- سرعت بالا در طی کردن دوره پزشکی

کشورهای جهان در سیستم آموزشی خود تفاوت‌های بسیاری دارند. به عنوان مثال در آمریکا و کانادا، دانشجویان پزشکی قبل از ورود به دانشگاه و نشستن سر کلاس‌های پزشکی باید یک دوره پیش‌پزشکی را بگذراند و خب این دوره، طول تحصیل پزشکی در این کشورها را به 8 سال می‌رساند.

در اروپا، دانش‌آموزان پس از پایان دبیرستان، دانش‌آموزان بلافاصله وارد دانشکده پزشکی می‌شوند. اکثر دانشگاه‌ها دوره‌های 6 ساله پزشکی و 5 ساله دندانپزشکی ارائه می‌دهند که پس از فارغ‌التحصیلی از آنها، می‌توان مدرک پزشکی دریافت کرد.

10- سیستم آموزشی پیشرفته – ترکیب دانش نظری و عملی

دلایل تحصیل پزشکی در اروپا

سیستم آموزشی دانشگاه‌های پزشکی اروپا تضمین می‌کند که فارغ‌التحصیلان، متخصصانی حرفه‌ای شوند. با مطالعه موضوعات نظری مانند آناتومی انسان، آسیب‌شناسی و بیوشیمی، در 3 سال اول دانش تئوری لازم را کسب خواهید کرد. پس از آن، مهارت‌هایی را که آموخته‌اید با کمک پزشکان در بیمارستان‌ها و سایر مؤسسات بهداشتی به کار خواهید گرفت. همه اینها به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌ها و مباحث تدریس‌شده را سریع‌تر و راحت‌تر به خاطر بسپارید، آنها را بهبود دهید و همچنین در آنها متخصص شوید. بنابراین، پس از فارغ‌التحصیلی، فردی با توانایی بالا در حیطه پزشکی خواهید شد.

11- از بهترین آزمایشگاه‌های دنیا استفاده می‌کنید

دانشگاه‌های پزشکی اروپا بهترین امکانات و آزمایشگاه‌ها را برای تمرین در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند، که دانشجویان می‌توانند در آنها دانش و مهارت‌های بسیاری را بیاموزند و تمرین کنند.

12- امکان تحصیل به‌صورت آنلاین

در 3 سال اول تحصیل که موضوعات نظری را یاد می‌گیرید، می‌توانید به‌صورت آنلاین و از طریق یک برنامه ویژه که برای دانشجویان راه دور طراحی شده است، تحصیل کنید.

13- هیچ آزمون ورودی غیرضروری و پیچیده‌ای مانند آزمون IQ وجود ندارد

برخی کشورها مانند انگلستان شرایط سختی برای پذیرش نسبت به دیگر کشورها دارند و معمولا نیز آزمون‌هایی مانند UCAT را برای پذیرش در دانشکده‌های پزشکی برگزار می‌کنند. در بسیاری از کشورهای اروپا، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در یک آزمون عمومی علوم پایه ازجمله زیست‌شناسی و شیمی مانند آزمون IMAT قبول شوید و همچنین،‌ در یک مصاحبه ساده شرکت کنید تا انگیزه خود را برای ورود به رشته پزشکی بیان کنید.

14- بدون کنکور پزشکی بخوانید

در بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی، به‌عنوان مثال، در دانشگاه‌های اوکراین یا رومانی، شما می‌توانید بدون نیاز به هیچ زحمتی برای امتحان ورودی، سر کلاس‌های پزشکی بنشینید. در این دانشگاه‌ها به جای آزمون ورودی، نمرات دروس مرتبط مانند زیست‌شناسی و فیزیک در دبیرستان لحاظ می‌شود.

15- با ویزای شنگن به هر نقطه از اتحادیه اروپا سفر کنید!

دلایل تحصیل پزشکی در اروپا

اگر ویزای دانشجویی شنگن دریافت کنید، علاوه بر تحصیل در هر کجا که می‌خواهید، می‌توانید آزادانه به تمام 26 کشور حوزه شنگن سفر کنید.

اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس در حوزه شنگن قرار دارند.

و البته نزدیکی کشورهای اروپایی به ایران، نسبت به کانادا و آمریکا باعث می‌شود که برای کنار آمدن با غربت خیلی سریع سوار بر هواپیما شوید و به خانواده خود سر بزنید.

16- شغل عالی و چشم‌انداز زندگی بعد از فارغ‌التحصیلی

یکی از دلایل تحصیل پزشکی در اروپا این است که، اکثر دانشجویان موفق می‌شوند شغل مربوط به رشته خود را پیدا و مسیر شغلی خود را تنها در 6 ماه پس از فارغ‌التحصیلی آغاز کنند. با گذشت زمان، با پیشرفت و تجربه بیشتر، حقوق آنها نیز افزایش می‌یابد.

17- انتقال به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی

اگر از دانشگاه فعلی خود راضی نیستید، می‌توانید به‌راحتی به دانشگاه دیگری در هر نقطه از اروپا نقل مکان کنید. می‌توانید بدون نیاز به گذراندن یک سال کامل، به ترم بعدی پزشکی در دانشگاه دیگری منتقل شوید. (البته این موضوع ممکن است در مورد تمام دانشگاه‌ها صدق نکند و نیاز به تحقیق و بررسی از سمت شما دارد.)

18- تحصیل در برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان

دانشگاه‌های اروپا از قدیم به‌عنوان یکی از اولین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آمدند و در حال حاضر نیز به دلیل امکانات، شرایط پذیرش آسان، هزینه پایین و همچنین روش‌های تدریس مدرن و بسیار پیشرفته، به‌عنوان بهترین انتخاب‌ها برای محصلان به شمار می‌آیند.

19- ما به شما در اخذ پذیرش تضمینی کمک خواهیم کرد

دلایل تحصیل پزشکی در اروپا

یکی از مهم‌ترین دلایل تحصیل پزشکی در اروپا این است که به‌راحتی بتوانید پذیرش را از دانشگاه‌های معتبر اروپا انجام دهید. در گلوکال کالج ما به شما کمک می‌کنیم که دانشگاه مناسب خود را پیدا کنید، برای قبولی در دانشگاه آماده شوید و مراحل اداری دریافت پذیرش و ویزا را به‌راحتی انجام دهید.

از مشاوران ما در گلوکال کالج بخواهید شما را در رابطه با تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی در اروپا راهنمایی کنند تا بهترین دانشگاه را برای شروع سفر پزشکی خود انتخاب کنید. همچنین خود را آماده حضور در این دانشگاه‌ها کنید!

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن‌های ضروری برای دانشجویان خارج از کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *