فاند تحصیلی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هزینه تحصیلی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب دانشگاه و همچنین محل تحصیل است. هزینه‌های تحصیل و آموزش بسته به سطح تحصیل و همچنین دانشگاه خاصی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند مهم باشد و این شما هستید که در زمان مهاجرت تحصیلی باید درباره این موضوع تحقیق کنید. این نکته در مورد تحصیل پزشکی در اروپا کمی پیچیده‌تر می‌شود، چرا که رشته پزشکی به صورت پیش فرض از رشته‌های پرهزینه به شمار می‌آید و بسیاری از افراد هستند که به دلیل هزینه آن، از مهاجرت صرف نظر می‌کنند. اما صرف نظر از تحصیل در بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا نباید انتخاب نهایی شما باشد و مطمئنا راه‌حل‌هایی برای کاهش هزینه‌های شما در اروپا و دانشگاه مقصد وجود دارد. یکی از این راه‌حل‌ها فاند تحصیلی است که در این مقاله قصد داریم درباره آن صحبت کنیم.

فاند تحصیلی به چه معنا است؟

فاند در لغت به معنای کنار گذاشتن و جمع‌آوری مبلغی برای هدفی خاص می‌باشد. این اصطلاح وقتی به تحصیل و دانشگاه‌ها و مؤسسات ارتباط پیدا می‌کند، در واقع به مبلغی اشاره دارد که بسیاری از دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و همچنین دولت‌ها برای تحصیل دانشجویان کنار گذاشته می‌شود و به عنوان کمک هزینه تحصیل به آنها اعطا می‌شود.

در واقع می‌توان فاند را هم‌معنی با وام دانست که تحت شرایطی به افراد داده می‌شود. در مورد دریافت فاند، یکی از مهم‌ترین شرایط و ضوابط این است که فرد دانشجو در مورد هزینه‌های زندگی و دانشجویی توان کافی را نداشته باشد و همچنین تمکن مالی خانواده‌ی او نیز این مورد را تصدیق کند. این دانشجویان می‌توانند با اثبات میزان پایین تمکن مالی، به دست آوردن نمرات خوب و مورد قبول دانشگاه در زمان تحصیل و همچنین دارا بودن استانداردهای دانشگاه برای بورسیه شدن، این کمک هزینه یا همان فاند تحصیلی را دریافت کنند و هزینه تحصیل پزشکی در اروپا را کاهش دهند.

انواع فاند تحصیلی

فاند تحصیلی

سه نوع فاند تحصیلی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند برای دریافت هر کدام از آنها اقدام کنند تا هزینه تحصیلی خود را کاهش دهند. انواع فاند شامل موارد زیر می‌شود:

بورسیه تحصیلی

بورسیه تحصیلی یک حمایت مالی دانشگاهی است که به دانشجوی شایسته از نظر وضعیت تحصیلی اعطا می‌شود که شامل شرایط و معیارهایی است که متقاضی دریافت باید آنها را رعایت کند. حمایت مالی اعطا شده به واسطه بورسیه، حداقل بخشی از شهریه دانشجو را پوشش می‌دهد، اما در مورد برخی دانشگاه‌ها و میزان تمکن دانشجویان ممکن است به رایگان شدن تحصیل نیز منجر شود. ویژگی خوب بورسیه تحصیلی این است که دانشجو مجبور نیست پولی را پس بدهد. در بیشتر موارد، دانشجو باید به سطح مورد نظر دانشگاه برای نمرات دست پیدا کند و در دیگر دروس و نیز بسیار خوب عمل کند.

کمک هزینه تحصیلی

بسیاری از دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه‌های دولتی نیاز به کمک سازمان‌ها دارند و به همین خاطر، بخشی از مخارج خود را با مبلغی که از این سازمان‌ها دریافت می‌کنند، پوشش می‌دهند. این مبلغ نیز در برخی مواقع توسط دانشگاه‌ها طبق شرایطی خاص به دانشجویان اعطا می‌شود و به عنوان کمک هزینه تحصیلی آنها به شمار می‌آید. کمک هزینه تحصیلی، حتی در برخی دانشگاه‌ها به برخی از دانشجویان از کشورهای خاص اعطا می‌شود. البته باید عنوان کرد که مردود شدن دانشجو در ترم‌های دانشگاهی او را از گرفتن این کمک هزینه منع می‌کند.

وام دانشجویی یا تحصیلی

فاند تحصیلی

وام تحصیلی به پولی اطلاق می‌شود که توسط دانشجو برای پرداخت شهریه تحصیلی (در برخی موارد خوابگاه) از دانشگاه قرض گرفته می‌شود که باید با بهره بازپرداخت شود. وام‌های مختلف سود متفاوتی را دریافت می‌کنند و به همین خاطر، حتما قبل از درخواست وام میزان بهره و سود آن را جویا شوید. وام دانشجویی یا تحصیلی تنها توسط یک موسسه مالی ثبت شده داده می‌شود.

حتما بخوانید
راهنمایی کامل برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای اروپایی

فلوشیپ

فلوشیپ نیز یکی دیگر از انواع فاند تحصیلی است که به دانشجویان در مقاطع خاص و از طرف دپارتمانی که در آن تحصیل می‌کند و یا سوپروایزر او داده می‌شود. در ازای پرداخت فلوشیپ به دانشجو، کارهایی بر دوش او گذاشته می‌شود که این کارها شامل تدریس و یا انجام پژوهش می‌شود. فلوشیپ می‌تواند هزینه شهریه دانشجو را پوشش دهد و می‌توان آن را به نوعی دریافت حقوق دانست.

فول فاند چیست؟

همان‌طور که اعلام کردیم، فاند تنها بخشی از هزینه‌های دانشجو را پوشش می‌دهد (البته به استثنا مواردی که دانشجو شامل بورسیه‌ای می‌شود که هزینه دانشگاه برای او رایگان می‌شود). فول فاند به کمک هزینه مالی‌ای گفته می‌شود که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی به دانشجویان خود اعطا می‌کنند و این کمک هزینه تقریبا تمام هزینه‌های تحصیلی و زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد. حتی برخی از دانشگاه‌ها فول فاند را شامل هزینه رفت و برگشت دانشجو به وطن خود و دیگر هزینه‌های زندگی می‌دانند. این نوع از فاند معمولا به افرادی داده می‌شود که پیش زمینه تحصیلی بسیار درخشانی دارند و معمولا نیز در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند. از دیگر شرایط دریافت فول فاند این است، که دانشجو مقاله و یا پژوهشی درخشان در کارنامه تحصیلی خود داشته باشد.

چگونگی دریافت فاند تحصیلی

فاند تحصیلی

دانشجویان متقاضی دریافت فاند باید بدانند که شرایط دریافت فاند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و هر مؤسسه شرایط خاص را برای پذیرش و اعطای کمک هزینه دارد. اما به صورت کلی، موارد ضروری برای درخواست فاند تحصیلی عبارت‌اند از:

  • ارائه رزومه تحصیلی به دانشگاه
  • ارائه ریز نمرات
  • ارائه معدل کل
  • داشتن برنامه تحصیلی
  • شرایط سنی مناسب
  • ارائه تمکن مالی
  • ارائه توصیه‌نامه از اساتید مطرح دانشگاه
  • ارائه انگیزه‌نامه
  • ارائه پژوهش‌ها و مقالات علمی برجسته
  • ارائه نمره خوب در زبان

دارا بودن شرایط بالا، شما را برای دریافت فاند واجد شرایط می‌کند. شما این امکان را دارید تا قبل از ثبت‌نام در دانشگاه برای رشته‌های پزشکی، از شرایط دریافت فاند و بورسیه باخبر شوید و با تکمیل مدارک خود، برای آنها اقدام کنید.

تفاوت فاند و بورسیه تحصیلی

همان‌طور که در بخش انواع فاند تحصیلی توضیح دادیم، بورسیه تحصیلی یکی از انواع فاند به شمار می‌آید که بخشی از هزینه‌های تحصیلی دانشجو را پوشش می‌دهد. یکی از شرایط دریافت بورسیه تحصیلی، داشتن معدل خوب است که همین موضوع باعث می‌شود تا دانشجو برای دریافت آن بیشتر تلاش کند.

بورسیه تحصیلی معمولا به دانشجویان دارای نمرات عالی داده می‌شود، اما برای دریافت فاند و انواع دیگر آن شرایط آسان‌تری پیش روی خود دارید.

فاند تحصیلی

سخن پایانی

از آنجایی که تحصیل در خارج از ایران برای بسیاری از افراد می‌تواند هزینه‌بر باشد، به همین خاطر متقاضیان همیشه به دنبال راهی هستند تا بتوانند این هزینه‌ها را کاهش دهند و مدرکی معتبر در سطح جهان دریافت کنند. به عنوان دانشجوی پزشکی در زمان انتخاب دانشگاه پزشکی باید موارد مربوط به بورسیه و فاند را بررسی کنید و از داشتن این امکان در دانشگاه مد نظر خود مطمئن شوید. به عنوان مثال، برای دانشگاه‌های انگلیس که در میان کشورهای اروپایی هزینه بالاتری برای تحصیل دارند، حتما باید در وب‌سایت دانشگاه‌ها به دنبال بورسیه پزشکی انگلستان باشید و یا در مورد فاند تحصیلی در انگلیس تحقیق کنید.

پیگیر بودن برای فاند تحصیلی، علاوه بر اینکه می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌ها کمک کند، همچنین می‌تواند به عنوان عاملی برای تلاش بیشتر و به دست آوردن نمرات بالا نیز عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *