بورسیه پزشکی انگلستان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

دنیای امروز روز به روز به پزشکان کاربلد بیشتری نیاز دارد و این مهم با تحصیل متقاضیان در دانشگاه‌های برتر جهان محقق خواهد شد. تحصیل پزشکی در اروپا از مسیرهایی است که محصلان ایرانی با آن می‌توانند به پزشکان کاربلد تبدیل شوند و هم در ایران و هم در کشورهای دیگر خدمات پزشکی خود را ارائه دهند. اما بسیاری از متقاضیان مشکلی با میزان هزینه دانشگاه‌های معتبر اروپایی دارند و علاقه دارند که از بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌ها استفاده کنند.

در کشوری مانند انگلیس که عرف هزینه در آن نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است، بورسیه‌های پزشکی بیشتر نمود پیدا می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با بورسیه پزشکی انگلستان آشنا کنیم و توضیحاتی درباره نحوه دریافت آنها ارائه دهیم.

بورسیه پزشکی انگلستان برای ایرانیان

این حقیقت که ارز ایران نسبت به دیگر ارزهای دنیا خصوصا پوند انگلیس جایگاه پایین‌تری دارد، بر کسی پوشیده نیست. از طرفی هم دانشگاه‌های انگلیس در میان دانشگاه‌های گران اروپا قرار دارند که هزینه تحصیل در آنها نسبت به کشورهایی مانند ایتالیا، مجارستان، چک و لهستان که قطب‌های پزشکی اروپا هستند، بسیار بیشتر است. از این رو استفاده از بورسیه‌های پزشکی در انگلستان برای ایرانیان، بهترین راه‌کار برای کاهش هزینه‌ها و تحصیل رایگان پزشکی در انگلیس خواهند بود. این بورسیه‌ها عبارت‌اند از:

بورسیه تحصیلی دولت انگلیس برای دانشجویان بین‌المللی

دولت انگلستان به افرادی که در زمان پذیرش دانشگاه نمرات بالایی داشته باشند، بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد. دانشجویان واجد شرایط این بورسیه تحصیلی شخصاً توسط سفارتخانه‌های انگلیس در سراسر جهان انتخاب می‌شوند.

علاوه بر این، دانشجویان منتخب با دریافت این بورسیه فرصت پیشرفت تحصیلی، آشنایی با فرهنگ بریتانیا و زندگی یک تجربه منحصر به فرد را دارند.

بورسیه تحصیلی شورای فرهنگی بریتانیا

بورسیه پزشکی انگلستان

شورای فرهنگی بریتانیا نیز در میان ارائه دهندگان بورسیه به دانشجویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌باشد. مبلغ این بورسیه از حدود 3000 پوند تا 10000 پوند متغیر است.

بورسیه تحصیلی دانشکده پزشکی امپریال لندن

دانشکده پزشکی امپریال کالج لندن، طیف وسیعی از بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان پزشکی در دو مقطع دکترا و ارشد ارائه می‌دهد. این بورسیه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • وام دانشجویی که هم می‌توانند آن را به صورت قسطی پرداخت کنند و هم از شهریه آنها کم شود.
  • جوایز که به افراد موفق در المپیادها، مسابقات ورزشی و غیره به عنوان مبلغی برای تشویق آنها در نظر گرفته شده است و مبلغ آن از شهریه دانشجویان کم خواهد شد.
  • بورسیه‌های تحصیلی که هم شامل هزینه تحصیل و کتاب‌های درسی می‌شود و هم هزینه زندگی دانشجویان را شامل می‌شود، که بازپرداخت ندارد.

بورسیه جان آبرنتی (John Abernethy)

بورسیه تحصیلی جان آبرنتی برای تحصیل پزشکی در انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. این بورسیه توسط دانشگاه کوئین مری لندن به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌شود.

از آنجایی که تحصیل پزشکی در انگلستان بسیار طرفدار دارد و خروجی تحصیل در دانشگاه‌های این کشور پزشکان حرفه‌ای است، دانشجوی واجد شرایط برای این بورسیه می‌تواند به جای سه سال از پنج سال کمک هزینه برخوردار باشد.

بورسیه کالج کینگ

کالج کینگ برای دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی، بهداشت و پزشکی بورسیه‌هایی را در نظر گرفته است. این بورسیه به دانشجویانی ارائه می‌شود که در مقطع لیسانس در این رشته‌ها ثبت نام کنند و رزومه تحصیلی خوبی داشته باشند.

ارزش کل این بورسیه برای هر سال تحصیلی 3000 پوند است.

دانشجویان بین‌المللی ابتدا درخواست خود را برای این بورسیه ارائه می‌دهند و دانشگاه برای انتخاب فرد واجد شرایط، او را بر اساس سطح زندگی و همچنین برتری تحصیلی ارزیابی می‌کند.

بورسیه تحصیلی Bursary Scheme دانشگاه کمبریج

بورسیه پزشکی انگلستان

دانشگاه کمبریج نیز در میان دانشگاه‌های مطرح انگلیس، بورسیه‌ای برای جذب افراد با استعداد و مشتاق پزشکی قرار داده است. این بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی، مناسب دانشجویانی است که درآمد خانواده آنها از 62215 پوند بیشتر نشود، که این میزان توسط نهاد تامین مالی تعیین و ارزیابی می‌شود. سقف این بورسیه 3500 پوند است که بازپرداخت ندارد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه ادینبرگ

دانشگاه ادینبرگ انگلستان برای تأمین هزینه تحصیلی دانشجویان مقطع دکترا، بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند که میزان این بورسیه به 30 می‌رسد. این بورسیه‌ها می‌توانند بخش بزرگی از هزینه تحصیل دانشجویان را تأمین کنند.

چرا انگلیس؟

یکی از بهترین کشورها برای پزشکی در اروپا بدون شک انگلستان است. این کشور بهترین تجهیزات و امکانات را برای تحصیل در رشته‌های پزشکی دارد و همچنین دانشگاه‌های آن همیشه در میان بهترین دانشگاه‌های اروپا بوده‌اند.

حتما بخوانید
با بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا در سال ۲۰۲۱ بیشتر آشنا شوید

نظام تحصیلی در انگلستان یکی از قوی‌ترین نظام‌های پزشکی دنیا است و بسیاری از افراد آن را هم رده با آمریکا می‌دانند. مدرک به دست آمده از دانشگاه‌های این کشور نیز در تمام کشورهای دنیا اعتبار دارد و محصلانی که تحصیل خود را در این دانشگاه‌ها به پایان می‌رسانند می‌توانند در هر کجای دنیا مشغول به کار شوند. علاوه بر اعتبار دانشگاه‌ها، مدت زمان کوتاه تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور که سه سال است نیز، باعث شده که بسیاری برای مهاجرت تحصیلی به اروپا این کشور را انتخاب کنند.

شرایط بورسیه در دانشگاه‌های انگلیس

بورسیه پزشکی انگلستان

یکی از عوامل انتخاب بهترین شهرهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی در میان محصلان ایرانی، امکان دریافت بورسیه و کمک هزینه مالی است. از آنجایی که کشور انگلستان در جذب دانشجوی بین‌الملل بسیار شرایط رقابتی دارد و دانشجویان باید بهترین خود را در پذیرش به نمایش بگذارند، این فرصت فراهم است که با درخواست در این دانشگاه‌ها هم تحصیل در دانشگاه‌های معتبر را تجربه کنید و هم کمک هزینه مالی دریافت کنید.

دانشجویانی که واجد شرایط دریافت بورسیه در انگلستان می‌شوند، از پرداخت شهریه و هزینه خوابگاه و بیمه دانشجویی معاف خواهند شد. اما دریافت این بورسیه شرایط و ضوابط خاصی دارد که این شرایط عبارت‌اند از:

  • داشتن حداکثر سن 25 سال
  • داشتن نمرات بالا در دروس دانشگاهی
  • ارائه تحقیقات و مقالات دانشجویی عالی
  • رزومه تحصیلی درخشان
  • داشتن مدرک زبان
  • داشتن توصیه‌نامه از اساتید دانشگاه
  • عدم تمکن مالی در مورد از بورسیه‌ها

آزمون ورودی پزشکی انگلیس

بسیاری از دانشگاه‌های پزشکی انگلیس برای پذیرش دانشجوی بین‌الملل شرط قبولی در آزمون‌های ورودی را دارند که این آزمون‌ها UCAT و BMAT هستند، که در میان مهم‌ترین آزمون‌های بین المللی پزشکی قرار می‌گیرند.

آزمون استعداد بالینی (UCAT)

آزمون استعداد بالینی (UCAT) به عنوان بخشی از فرآیند انتخاب برای برخی از دانشکده‌های پزشکی و دندانپزشکی انگلستان استفاده می‌شود. این آزمون به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود که برای ارزیابی توانایی‌های شناختی، نگرشی، تفکر انتقادی و استدلال منطقی طراحی شده است.

  • استدلال شفاهی: در این بخش از آزمون، توانایی تفکر منطقی در مورد اطلاعات کتبی و تجزیه و تحلیل آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این بخش 21 دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد که 44 سؤال در آن مطرح می‌شود.
  • تصمیم گیری: در این بخش از آزمون، متقاضیان باید با توجه به منطق خود اطلاعاتی را ارزیابی و قضاوت کنند. این بخش 32 دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد که در آن 1 سناریو همراه با 28 سوال مطرح می‌شود.
  • استدلال کمی: در این بخش از آزمون، توانایی متقاضی در حل مسائل عددی ارزیابی می‌شود. این بخش 24 دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد که 9 جدول، نمودار و 36 سوال در آن مطرح می‌شود.
  • استدلال انتزاعی: در این بخش از آزمون، توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات شکلی با تفکر همگرا و واگرا ارزیابی می‌شود. این بخش 13 دقیقه زمان برای پاسخگویی و 55 سوال دارد.
  • قضاوت موقعیتی: پاسخ‌های شما در موقعیت‌ها و درک شما از اخلاق پزشکی در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ابن بخش ۲۷ دقیقه زمان برای پاسخگویی و ۶۷ سوال در ۲۰ سناریو دارد.

این آزمون در محل‌های برگزاری محلی در هر کشور برگزار می‌شود. برای شرکت در این آزمون می‌توانید سراغ مشاهده سؤالات سال‌های پیش آن بروید تا اطلاعات کاملی از نحوه پرسش‌ها به دست آورید.

آزمون پذیرش بیومدیکال (BMAT)

بورسیه پزشکی انگلستان

آزمون پذیرش بیومدیکال (BMAT) یک آزمون ورودی برای دانشجویانی است که مایل به تحصیل در رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و علوم زیست پزشکی در انگلستان هستند. این آزمون دو ساعت طول می‌کشد و به سه بخش تقسیم می‌شود:

  • استعداد و مهارت: این بخش از آزمون به حل مسئله، استدلال، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مهارت‌های استنتاجی اختصاص دارد.
  • دانش علمی و استفاده از آن: در این بخش، توانایی به‌کارگیری دانش علمی که معمولاً در علوم و ریاضیات است، ارزیابی می‌شود. سطح دانش متقاضیان برای سؤالات این بخش، سطح GCSE در انگلستان و IGCSE در سطح بین‌المللی است.
  • نوشتن: توانایی انتخاب، توسعه و سازماندهی ایده‌ها و تبدیل آنها به نوشتار به صورت مختصر در این بخش گنجانده شده است.

سخن پایانی

دریافت حمایت مالی می‌تواند به شما در رسیدن به رویاهای‌تان در پزشکی کمک کند. دانشگاه‌های اروپا بسیار در تربیت و پرورش پزشکان موفق عمل کرده‌اند و همین موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای پذیرش در این دانشگاه‌ها و دریافت بورسیه شود.

2 پاسخ

  1. سلام. پسرم سال دوازدهم تجربی رامیگذراند. به شدت علاقه مند به تحصیل در شته پزشکی دانشگاه کمبریج یاآکسفوردمیباشد. لطفا بنده راراهنمایی کنید که چگونه این هدف رابرای وسرم محقق کنن. ممنون ازلطف شما

    1. سلام
      برای این دانشگاه‌ها به دلیل این که درخواست از سراسر دنیا زیاد است و رقابت فشرده، ایشان باید دوره A Level رو بگذرونن و در صورت قبولی میتونن وارد دانشگاه های پزشکی انگلستان بشوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *