گرفتن پزشکی در ایتالیا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

ایتالیا این کشور زیبا در قاره سبز، علاوه بر صنعت گردشگری و تاریخ غنی‌ای که دارد، میزبان بهترین دانشگاه‌ها در جهان است که در این دانشگاه‌ها متخصصان آینده را پرورش و آموزش می‌دهند. هر ساله دانشجویان بسیاری از کشورهای مختلف جهان به ایتالیا سفر می‌کنند، تا بتوانند رویای تحصیلی خود را محقق کنند و با دانش خود به بشریت و جهان کمک کنند. تعداد زیادی از این دانشجویان برای تحصیل پزشکی در ایتالیا به معتبرترین دانشگاه‌های این کشور مراجعه می‌کنند و کارهای پذیرش خود را انجام می‌دهند. دانشگاه‌های ایتالیا با توجه به رتبه و سطح آموزش، هم سطح با دانشگاه‌های انگلیس هستند و درهای خود را به روی دانشجویان بین‌المللی از سراسر جهان باز کرده‌اند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

بر کسی پوشیده نیست که ایتالیا یکی از برترین مقاصد گردشگری در جهان است. بله درست است؛ آنچه تا به امروز در فیلم‌ها مشاهده کردید درست بوده و این کشور مقصد رویایی برای بسیاری از مردم جهان بوده است. اگر بتوانیم ایتالیا را در یک کلمه توصیف کنیم، «زیبا» تنها انتخاب و البته درست‌ترین انتخاب خواهد بود. اما توصیف ما در مورد تحصیل پزشکی و گرفتن پزشکی در ایتالیا چیست؟

ایتالیا به داشتن تعدادی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی در خاک خود افتخار می‌کند. دلیل این افتخار را می‌توان در تعداد متقاضیانی که هر سال برای این دانشگاه‌ها درخواست پذیرش ارسال می‌کنند، پیدا کرد. پزشکی و دندانپزشکی از رشته‌های محبوب در این کشور و در میان دانشجویان بین‌الملل است و محبوبیت آن به دلیل استفاده از روش‌های مدرن در آموزش و همچنین، استفاده از آخرین فناوری‌ها در طول سال تحصیلی است.

بدون شک یکی از انتخاب‌های اولیه برای بسیاری از متقاضیان برای تحصیل پزشکی در اروپا، کشور ایتالیا است. ایتالیا از بهترین کشورها برای تحصیلی پزشکی در اروپا است و تحصیل پزشکی در ایتالیا از بسیاری جهات برای دانشجویان مزایا دارد. برخی از این مزایا، که دلیل اصلی درخواست پذیرش از سراسر جهان است، عبارت‌اند از:

  • آموزش با کیفیت
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • مدرک معتبر در سطح اروپا و جهان
  • هزینه‌های کم و داشتن بورسیه تحصیلی
  • فرصتی برای زندگی در یک کشور تاریخی و توریستی
  • محیط زندگی چند ملیتی

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

گرفتن پزشکی در ایتالیا

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا و در دانشگاه‌های برتر این کشور، ممکن است با دیگر کشورهای اروپایی شباهت داشته باشد. شرط اولیه تحصیل پزشکی در ایتالیا مدرک دیپلم متوسطه یا مدرک معادل آن است. به این معنا که متقاضی باید 12 سال تحصیل را به پایان رسانده باشد. اگر متقاضی این مدرک را نداشته باشد و تحصیل او در دوره‌های دبیرستان به پایان نرسیده باشد، می‌تواند یک یا دو سال دوره پیش نیاز را در دانشگاه‌های ایتالیا بگذراند.

متقاضیان بین‌الملل، همچنین نیاز به حضور و گذر از امتحان ورودی پزشکی ایتالیا یا همان آزمون IMAT را دارند که هم در کشور ایتالیا و در هم در کشورهای دیگر جهان به صورت سالانه برگزار می‌شود. این آزمون که توسط 13 دانشکده پزشکی پذیرفته شده است، دارای شرایط نمره متفاوتی برای هر دانشگاه است.

آزمون IMAT در تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ایتالیا فرمت یکسانی دارد و 60 سوال آن تقسیم به سوالات 5 درس شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، ریاضیات و منطق می‌شود. این آزمون در 20 کشور با قیمت 120 یورو قابل انجام است.

الزامات نمره آزمون IMAT بسته به دانشگاه متفاوت است و در صورت نرسیدن به آن میزان نمره مشخص شده توسط دانشگاه‌ها، متقاضی ملزم می‌شود که آن دروس را در سال پیش نیاز خود بگذارند و نمره لازم را کسب کند. علاوه بر دیپلم و نمرات خوب در IMAT، متقاضی تحصیل پزشکی در ایتالیا همچنین باید دارای حداقل سطح مهارت زبان B2 باشد.

در صورتی که برای قبولی و تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا نیاز به داشتن مهارت در زبان ایتالیایی نیست، اما از جمله شرایط برای مهاجرت پزشکی به کشور ایتالیا، این است که متقاضیان باید به حداقل سطح B1 در زبان ایتالیایی برسند. این مورد در اکثر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه مسینا وجود دارد. دانشگاه مسینا آموزش زبان ایتالیایی را در سال اول تحصیل برای دانشجویان خارجی قرار داده است. آموزش زبان ایتالیایی برای این است که دانشجو در زمان کارآموزی بتواند به راحتی با بیمار و کارکنان بیمارستان ارتباط برقرار کند، زیرا برخی از کارکنان بیمارستان و بیماران قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی نیستند.

دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا

گرفتن پزشکی در ایتالیا

در ایتالیا، علاوه بر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های خصوصی نیز وجود دارند که آموزش پزشکی به زبان انگلیسی را به متقاضیان این رشته از سراسر جهان ارائه می‌دهند. اگرچه تعداد دانشگاه‌های خصوصی ارائه دهنده رشته پزشکی انگلیسی در ایتالیا کم است، اما در نهایت کیفیت آموزشی آنها بسیار بالا است و به همین خاطر است که در زمان مهاجرت تحصیلی به اروپا در میان انتخاب‌های متقاضیان قرار می‌گیرند.

دانشگاه‌های خصوصی که پزشکی را به زبان انگلیسی در ایتالیا تدریس می‌کنند عبارت‌اند از:

  • دانشگاه کاتولیک‌ها (Cattolica) – رم
  • دانشگاه سن رافائل (San Raffaele) – میلان
  • دانشگاه هیومنیتاس (Humanitas) – میلان
  • دانشگاه کامیلوس (Uni Camillus) – رم

ایتالیا، همچنین 13 دانشگاه دولتی دارد که رشته‌های پزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. دوازده دانشگاه آن آموزش پزشکی را به متقاضیان ارائه می‌دهند و یک مدرسه رشته دندانپزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. تمام این دانشگاه‌های پزشکی در میان 500 دانشگاه برتر رتبه بندی جهانی هستند و امکان تحصیل پزشکی برای متقاضیان بسیاری از سراسر جهان را فراهم می‌کنند.

دانشگاه‌های دولتی که پزشکی را به زبان انگلیسی در ایتالیا تدریس می‌کنند عبارت‌اند از:

  • دانشگاه پاویا (Pavia) – پاویا
  • دانشگاه میلان (Milan) – میلان
  • دانشگاه فدریکو دوم ناپل (Federico II) – ناپل
  • دانشگاه میلان بیکوکا (Milan-Bicocca) – برگامو
  • دانشگاه تورین (Turin) – تورین
  • دانشگاه آلدو مورو (Aldo Moro) – باری
  • دانشگاه بولونیا (Bologna) – بولونیا
  • دانشگاه ساپینزای (La Sapienza) – رم
  • دانشگاه تورورگاتا (Tor Vergata) – رم
  • دانشگاه لوئیجی وان ویتلی (Luigi Vanvitelli) – ناپل
  • دانشگاه پادووا (Padova) – پادووا
  • دانشگاه مسینا (Messina) – مسینا
  • دانشگاه سیه‌نا (Siena) – سیه‌نا (رشته دندانپزشکی)
حتما بخوانید
لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت برای تحصیل پزشکی در اروپا

دانشگاه میلان

گرفتن پزشکی در ایتالیا

میلان از بهترین شهرهای اروپا برای تحصیل پزشکی است و دانشگاه بین‌المللی میلان، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیا است که از سراسر جهان دانشجو می‌پذیرد و مدرکی که به آنها می‌دهد، اعتبار بسیار بالایی در سطح دنیا دارد.

تحصیل پزشکی در دانشگاه میلان یک دوره 6 ساله به زبان انگلیسی است. هزینه تحصیل در این دانشگاه و در رشته پزشکی 4000 یورو در سال است و هزینه زندگی در این شهر 500-800 یورو در ماه است.

شرایط پذیرش در این دانشگاه داشتن نمرات خوب در زیست شناسی، شیمی، و موضوع سوم (انتخابی) است که سطح این نمرات در مدرک دبیرستان باید سطح A باشد. دانش آموزان باید در سه درس مشخص شده سطح A برای درخواست داشته باشند و سطح BTEC در این دانشگاه پذیرفته نمی‌شود.

دانشگاه سیه‌نا

گرفتن پزشکی در ایتالیا

دانشگاه سیه‌نا در سال 1240 تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا است. دانشکده پزشکی سیه‌نا تنها دانشکده پزشکی در ایتالیا است که رشته دندانپزشکی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کند و دوره تحصیل در این رشته، 6 سال به طول می‌انجامد.

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه سیه‌نا 4500 یورو در سال و هزینه زندگی در این شهر بین 600 تا 900 یورو در ماه است. شرایط پذیرش داشتن سطح علمی A در دروس مشخص شده و قبولی در آزمون IMAT است.

بیشتر بخوانید: راهنمایی برای تحصیل در رشته دندان پزشکی در ایتالیا

دانشگاه هیومنیتاس

گرفتن پزشکی در ایتالیا

دانشگاه هیومنیتاس در میان دانشگاه‌های پزشکی خصوصی و تازه تاسیس در ایتالیا است. هر سال حدود 150 دانشجو که اروپا را به عنوان مقصد خود برای تحصیل پزشکی انتخاب می‌کنند، برای این دانشگاه درخواست پذیرش ارسال می‌کنند.

در این دانشگاه می‌توانید در مدت 6 سال، تحصیل پزشکی را به پایان برسانید. هزینه تحصیل برای متقاضیان اتحادیه اروپا بر اساس درآمد خانواده است، در حالی که برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا بین 10000 تا 20000 یورو در سال است.

متقاضیان بر اساس دیپلم دبیرستان، عمدتاً بر اساس نمرات زیست‌شناسی و شیمی پذیرش می‌‌شوند. آنها همچنین ملزم به شرکت در آزمون IMAT هستند که این آزمون بر روی زیست‌شناسی، شیمی، استدلال منطقی تمرکز دارد و همچنین دارای چند سوال از فیزیک و ریاضیات است.

دانشگاه ساپینزای رم

گرفتن پزشکی در ایتالیا

دانشگاه ساپینزا در قلب شهر زیبای رم واقع شده است. این دانشگاه از بدو تأسیس در سال 1303، بهترین کیفیت را در آموزش ارائه داده است و تا به امروز نیز بر آن تاکید داشته است. این دانشگاه، سال به سال بر تعداد دانشکده‌ها و موسسات خود افزود تا اینکه دانشکده پزشکی خود را نیز تاسیس کرد.

دانشکده پزشکی دانشگاه ساپینزا در برنامه خود تدریس و ارائه مدرک پزشکی در چندین رشته را قرار داده است که این رشته‌ها شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پزشکی روانشناسی می‌شود.

اولین شرطی که متقاضیان باید برای قبولی در این دانشگاه داشته باشند، گواهینامه دیپلم دبیرستان است. همچنین آنها باید در آزمون IMAT که به عنوان آزمون ورودی این دانشگاه محسوب می‌شود، قبول شوند.

دانشگاه ساپینزا معتقد است که افراد با هر میزان سطح درآمدی می‌توانند در رشته‌های پزشکی تحصیل کنند. به همین منظور برای متقاضیانی که سطح درآمد خانواده‌ی آنها پایین است، هزینه شهریه را تا 350 یورو در سال کاهش می‌دهد. البته که دریافت چنین کمک هزینه و بورسیه‌ای به تصمیم مراکز مربوطه ربط دارد.

بورسیه پزشکی ایتالیا

دانشجویانی که در دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل می‌کنند، بورسیه و خوابگاه را دریافت خواهند کرد. دانشجویانی که درآمد خانواده‌های آنها نسبت به مقدار مشخص شده کم باشد، می‌توانند از بورس تحصیلی دولتی بهره‌مند شوند. هنگام تعیین شهریه، صورت درآمد خانواده از دانشجو درخواست می‌شود. برای تداوم بورسیه، موفقیت دانشجو در زمان تحصیل و نمرات او و همچنین، درآمد خانواده هر سال بررسی می‌شود. برای حفظ بورسیه تا پایان دوره پزشکی، دانشجو باید تعداد واحدهای درسی درخواستی دانشگاه را با موفقیت گذرانده باشد و درآمد خانواده او تفاوت عمده‌ای نکرده باشد. دانشجویان دانشگاه دولتی که درآمد سالانه خانواده آنها کمتر از 23000 یورو است، می‌توانند بورسیه تحصیلی دریافت کنند. بورسیه‌های تحصیلی دانشجویان در ایتالیا شامل موارد زیر است:

  • پرداخت هزینه مدرسه 156 یورو در سال
  • بورسیه تحصیلی ​​سالانه 5000 یورو
  • کارت غذای رایگان برای استفاده در ناهار یا شام
  • دریافت مزایا برای زمان اقامت در شهر مانند کارت مترو و حمل و نقل رایگان و خوابگاه رایگان

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

گرفتن پزشکی در ایتالیا

در ایتالیا، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی بین 156 تا 3500 یورو متغیر است. هنگام تعیین میزان هزینه و شهریه دانشگاه، صورت درآمد خانواده متقاضی درخواست می‌شود. متقاضیان با درآمد سالانه خانواده زیر 23000 یورو، 156 یورو در سال بابت شهریه پرداخت می‌کنند. در صورتی که دانشجو حداقل به مدت دو سال جدا از خانواده خود زندگی کرده باشد، درآمد دانشجو برای تعیین شهریه در نظر گرفته می‌شود.

دانشجویانی که درآمد خانواده را اعلام نمی‌کنند باید بالاترین مبلغ را پرداخت کنند که حدوداً 3500 یورو در سال است. هزینه‌های دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا متفاوت است. هزینه‌های دانشگاه خصوصی می‌تواند از 15000 یورو تا 20000 یورو در سال متغیر باشد. در ایتالیا کیفیت آموزش پزشکی هم در دانشگاه‌های دولتی و هم در دانشگاه‌های خصوصی بسیار بالا است و تفاوت کیفیت آموزشی قابل توجهی بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی وجود ندارد.

سخن پایانی

ایتالیا علاوه بر اینکه بهترین امکانات را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند، همچنین می‌تواند مقصدی عالی برای زندگی نیز باشد و دانشجویان علاوه بر تحصیل با فرهنگی جدید و غنی نیز آشنا خواهند. در صورتی که سوالات بیشتری در مورد تحصیلی پزشکی در ایتالیا دارید و دوست دارید درباره شرایط بیشتر بدانید، مشاوران گلوکال کالج آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *