بهترین دانشگاه های پزشکی انگلیس

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تحصیل پزشکی در اروپا همواره تقاضای زیادی را در بین دانشجویان ایرانی داشته است. هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی در مقایسه آمریکا و کانادا نسبتا کمتر است. همچنین مدارک تحصیلی این کشورها مورد تأیید سازمان‌های معتبر بین‌المللی و وزارت بهداشت کشور ما است. در این بین انگلستان، در صدر لیست بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا قرار دارد. دانشگاه‌های معتبری در این کشور هستند که نه تنها در سطح انگلیس و اتحادیه اروپا، بلکه در سطح بین‌المللی جایگاه بسیار بالایی قرار دارند.

لیست بهترین دانشگاه‌های پزشکی در انگلیس

دانشگاه‌های پزشکی انگلیس تحقیقات پزشکی بسیار باکیفیت و معتبری در سطح جهان دارند و بسیاری از محققان بزرگ پزشکی از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شدند. بهترین دانشگاه‌های پزشکی انگلیس محیط بسیار عالی‌ای برای تحصیل دارند و تنوع فرهنگی در این دانشگاه‌ها، آنها را به بهترین انتخاب برای متقاضیان بین‌الملل تبدیل کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی تعدادی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی انگلیس بپردازیم. در این معرفی‌ها، رتبه دانشگاه‌ها بر اساس سه مرجع رتبه‌بندی زیر را نیز بیان خواهیم کرد:

  • نظام رتبه‌بندی (QS)
  • نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai)
  • نظام رتبه‌بندی تایمز (THE)
  • رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (Usnews)

1. دانشگاه آکسفورد

بهترین دانشگاه های پزشکی انگلیس

اگر به دنبال سه دانشگاه برتر پزشکی در سطح دنیا بگردید، حتما نام دانشگاه آکسفورد را به عنوان یکی از این سه دانشگاه مشاهده خواهید کرد. این مرکز آموزش عالی به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه در کشور انگلستان به شمار می‌آید که افتتاح آن به قرن 11 میلادی بر می‌گردد. این دانشگاه با ارائه خدمات فوق‌العاده باکیفیت موفق شده است که نام خود را در تمام نظام‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی در جایگاه بالایی نگه دارد.

شرایط مالی دانشگاه آکسفورد نیز فوق‌العاده است و آخرین برآوردها حاکی از آن است که این دانشگاه در سال 190 میلیون پوند سود خالص از محل درآمدهایش دارد. البته شرایط پذیرش دانشجو در این دانشگاه دشوار در نظر گرفته می‌شود. به گونه‌ای که افراد حتما باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره بالای 7 یا تافل با نمره بالای 100 داشته باشند. همچنین این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی آزمون ورودی برگزار می‌کند که به عنوان یک فاکتور مهم در ارزیابی متقاضیان به شمار می‌آید. امکانات و خدمات دانشگاه آکسفورد نیز در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.

نکته مهمی که باید در خصوص رشته پزشکی دانشگاه آکسفورد اشاره کنیم این است که، هر دانشجو از ابتدای دوره تحصیلی زیر نظر یک استاد راهنما فعالیت می‌کند که به صورت منظم و هفتگی جلسات اختصاصی فردی با یکدیگر دارند. طول دوره پزشکی در این دانشگاه برابر 6 سال است.

رتبه بندی دانشگاه آکسفورد
مرجع رتبه202020212022
نظام رتبه‌بندی QS452
نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai)797
نظام رتبه‌بندی تایمز (THE)11
رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (Usnews)55

2. دانشگاه کمبریج

بهترین دانشگاه های پزشکی انگلیس

دانشگاه کمبریج یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های پزشکی انگلیس است که قدمت آن به بیش از 800 سال می‌رسد. در حال حاضر این دانشگاه در رشته پزشکی بین 5 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. همین مسئله باعث شده است که مهاجرت تحصیلی از سراسر دنیا برای تحصیل پزشکی در کمبریج، متقاضیان زیادی داشته باشد. این دانشگاه قدیمی 31 دانشکده دارد که در قالب 6 پردیس تقسیم‌بندی شده‌اند. در گذشته بخش عمده فعالیت‌های این دانشگاه روی علوم پایه صرف می‌شد؛ اما در 200 سال اخیر، فعالیت‌های پزشکی در این کشور به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

از نظر ثروت و میزان درآمدزایی شرایط کمبریج حتی از دانشگاه آکسفورد نیز بهتر است و برآوردها حاکی از آن است که این دانشگاه حدود 4.3 میلیارد دلار سرمایه دارد. این دانشگاه نیز شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی دارد و با توجه به اینکه متقاضیان گرفتن پزشکی در انگلستان برای این دانشگاه بسیار زیاد هستند، باید فرآیندهای مختلفی برای فیلتر کردن آن‌ها در نظر گرفته شود. تحصیل پزشکی در این دانشگاه در هر سال تحصیلی چیزی در حدود 40000 پوند هزینه در بر دارد.

رتبه بندی دانشگاه کمبریج
مرجع رتبه202020212022
نظام رتبه‌بندی QS773
نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai)333
نظام رتبه‌بندی تایمز (THE)36
رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (Usnews)99

3. دانشگاه UCL

بهترین دانشگاه های پزشکی انگلیس

دانشگاه کالج لندن که تحت عنوان دانشگاه جهانی لندن نیز شناخته می‌شود، به عنوان یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های پزشکی انگلستان به شمار می‌آید که قدمت طولانی در شهر لندن دارد. این دانشگاه معمولا به تعداد بسیار زیاد دانشجویان در حال تحصیل در آن مشهور است. همچنین به طور متوسط حدود یک سوم دانشجویانی که در هر سال تحصیلی در دانشگاه کالج لندن پذیرفته می‌شوند، از دانشجویان بین‌المللی هستند. این دانشگاه در سال‌های اخیر دو کمپ تحصیلی در خارج از انگلستان یعنی کشورهای استرالیا و قطر ایجاد کرده است.

حتما بخوانید
اقامت و کار پس از تحصیل در کدام کشورهای اروپایی ممکن است؟

دانشگاه UCL نیز در جمع 10 دانشگاه برتر سطح دنیا در رشته پزشکی و سایر رشته‌ها به شمار می‌آید. درصد فارغ‌التحصیلان شاغل دانشگاه UCL که در طول این سال‌ها برآورد شده است حاکی از آن است که بیش از 95 درصد فارغ‌التحصیلان در مقاطع مختلف در حوزه کاری مرتبط با رشته خود مشغول به کار شده‌اند. یک نکته مهم برای پذیرش پزشکی در دانشگاه کالج لندن وجود دارد؛ برای ارسال درخواست حتما باید در رشته پزشکی در کنکور سراسری ایران پذیرفته شده باشید تا درخواست شما از سوی دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

رتبه بندی دانشگاه کالج لندن
مرجع رتبه202020212022
نظام رتبه‌بندی QS8108
نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai)151617
نظام رتبه‌بندی تایمز (THE)1516
رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (Usnews)2119

4. کالج امپریال لندن

بهترین دانشگاه های پزشکی انگلیس

کالج امپریال یا کالج سلطنتی لندن به عنوان یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر کشور انگلستان به شمار می‌آید که نام و آوازه جهانی دارد. این دانشگاه نیز بر اساس نظام رتبه‌بندی QS در طول سال‌های اخیر در جمع 10 دانشگاه برتر دنیا قرار داشته است. در مقایسه با سه دانشگاه قبلی، کالج امپریال لندن، سابقه کمتری دارد و در سال 1907 با مشارکت مستقیم خاندان سلطنتی در انگلیس راه‌اندازی شده است.

برآوردها نشان می‌دهد که به طور متوسط سالانه بیش از 50 درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. این دانشگاه در حال حاضر 9 کمپ تحصیلی در شهر لندن دارد که بخش قابل توجهی از آن‌ها برای فعالیت‌های پزشکی اختصاص پیدا کرده است. شرایط و استانداردهای پذیرش دانشجو در کالج امپریال لندن در مقایسه با سه دانشگاه بالا کمی آسان‌تر در نظر گرفته شده است. نکته مهم بعدی این است که با توجه به حمایت‌های خاندان سلطنتی از این دانشگاه، گرفتن بورسیه پزشکی انگلستان از این دانشگاه تا حدودی راحت‌تر امکان‌پذیر است.

رتبه بندی کالج امپریال
مرجع رتبه202020212022
نظام رتبه‌بندی QS987
نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai)232525
نظام رتبه‌بندی تایمز (THE)1011
رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (Usnews)2020

5. کالج کینگ لندن

بهترین دانشگاه های پزشکی انگلیس

کالج کینگ لندن به عنوان یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های پزشکی انگلیس به شمار می‌آید که در طول سال‌های اخیر روند رو به رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است. به گونه‌ای که در این سال‌ها حدود 12 جایزه نوبل در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی به متخصصان این دانشگاه اختصاص پیدا کرده است. در بین تمام دانشگاه‌های کشور انگلستان، کالج کینگ لندن بزرگ‌ترین مرکز آموزشی را برای رشته پزشکی در اختیار دارد که متشکل از 6 مرکز تحقیقاتی بسیار مجهز است. اگر به دنبال تحصیل پزشکی در لندن هستید، قطعا کالج کینگ را نیز در لیست بررسی‌های خود قرار دهید.

رتبه بندی کالج کینگ لندن
مرجع رتبه202020212022
نظام رتبه‌بندی QS333135
نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai)514747
نظام رتبه‌بندی تایمز (THE)3635
رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (Usnews)3734

6. دانشگاه ادینبورگ

بهترین دانشگاه های پزشکی انگلیس

دانشگاه ادینبورگ در ردیف یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌های انگلیس در رشته پزشکی است که هر ساله تعداد بسیار زیادی درخواست پذیرش از سراسر دنیا دریافت می‌کند. این دانشگاه نیز تمرکز ویژه‌ای روی رشته پزشکی دارد و بخش‌های قابل توجهی از بودجه‌های سالانه خود را برای این منظور صرف می‌کند.

رتبه بندی دانشگاه ادینبورگ
مرجع رتبه202020212022
نظام رتبه‌بندی QS202016
نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai)314238
نظام رتبه‌بندی تایمز (THE)3030
رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (Usnews)2830

7. دانشگاه منچستر

بهترین دانشگاه های پزشکی انگلیس

بزرگ‌ترین دانشگاه حال حاضر در کشور انگلستان، دانشگاه منچستر است که بیش از 40000 دانشجو در هر سال تحصیلی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه به عنوان قطب پزشکی در شمال کشور انگلیس به شمار می‌آید. بخش‌های زیادی از فعالیت‌های تحقیقاتی در سراسر دنیا در کتابخانه این دانشگاه به صورت فیزیکی یا الکترونیکی بایگانی می‌شود که همین مسئله باعث شده است به عنوان یک کتابخانه پژوهشی فوق‌العاده در سطح قاره اروپا به شمار آید.

رتبه بندی دانشگاه منچستر
مرجع رتبه202020212022
نظام رتبه‌بندی QS272727
نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai)333635
نظام رتبه‌بندی تایمز (THE)5551
رتبه بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (Usnews)6464

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی 7 مورد از بهترین دانشگاه‌های پزشکی انگلیس پرداختیم. واقعیت این است که تحصیل دندانپزشکی در اروپا نیز دقیقا مانند پزشکی از سوی دانشجویان بین‌المللی با استقبال زیادی مواجه می‌شود. دانشکده بهداشت و درمان تروپیکال لندن، دانشگاه ملکه مری و دانشگاه ناتینگهام به عنوان سه دانشگاه برتر دیگر کشور انگلیس در زمینه پزشکی به شمار می‌آید که در جایگاه بعد از دانشگاه‌های فوق قرار می‌گیرند. اگر قصد تحصیل پزشکی در انگلیس را دارید، ضمن تلاش برای دریافت مدرک زبان معتبر باید برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها خود را آماده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *