بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 9 دقیقه

فرصت تحصیل پزشکی در اروپا برای جوانان علاقه‌مند به این رشته در سراسر دنیا همواره جذاب است. در کشور ما نیز افراد بسیاری علاقه‌مند به رشته پزشکی هستند که با داشتن شرایط پذیرش دانشگاه‌های اروپایی، می‌توانند برای تحصیل به این کشورها مهاجرت کنند. اما ممکن است این سؤال برای بسیاری از این افراد پیش بیاید که کدام دانشگاه‌ها در اروپا بهترین هستند و مدرک اخذ شده از آنها، اعتبار جهانی دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مقایسه تحصیل پزشکی در اروپا و آمریکا

قبل از پرداختن به اصل موضوع بد نیست که نگاهی به دلایل انتخاب کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی بیندازیم. با وجود اینکه معمولا رتبه دانشگاه‌های آمریکا در سطح بالاتری است؛ اما به دلایل زیر معمولا بسیاری از دانشجویان، کشورهای اروپایی را به آمریکا ترجیح می‌دهند:

  • هزینه تحصیل پزشکی در اروپا نسبت به آمریکا به مراتب کمتر است.
  • در اروپا در پایان دوره تحصیل اجازه ورود به بازار کار دارید، اما در آمریکا باید چند سالی را به کارآموزی سپری کنید.
  • شرایط پذیرش دانشجوی رشته پزشکی در اروپا راحت‌تر از آمریکا است.

مجموعه این سه عامل باعث شده است که کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی از سوی ایرانی‌ها با استقبال بیشتری مواجه شوند.

بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا در کدام کشورها هستند؟

سؤالی که لازم است در ابتدا به آن پاسخ دهیم، این است که دانشگاه‌های برتر اروپا در کدام کشورها هستند؟ 10 کشوری که معرفی می‌کنیم میزبان این دانشگاه‌ها هستند و اکثر آنها در میان بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در اروپا به شمار می‌روند:

  • انگلستان
  • آلمان
  • جمهوری چک
  • فرانسه
  • ایتالیا
  • سوئد
  • سوئیس
  • لهستان
  • مجارستان
  • دانمارک

هرکدام از کشورهای فوق دارای یک یا چند دانشگاه تراز اول پزشکی در سطح قاره اروپا هستند که تحصیل در آن‌ها فرصت بی‌نظیری برای شما به شمار می‌آید. در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا می‌پردازیم.

لیست بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

شاید اصلی‌ترین منبع برای معرفی بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا، مراجعه به نظام‌های رتبه‌بندی مطرح در سطح دنیا باشد. در همین راستا سه نظام رتبه‌بندی آکادمیک وجود دارد که در دنیا از اعتبار بالایی برخوردار هستند:‌

  • نظام رتبه‌بندی QS
  • نظام رتبه‌بندی شانگهای (Shanghai)
  • نظام رتبه‌بندی تایمز (THE)

با مقایسه‌ای بین گزارش‌های ارائه شده از سوی این سه نظام رتبه‌بندی در سال‌های اخیر می‌توان متوجه شد که مشترکات زیادی بین بهترین شهرهای اروپا برای تحصیل پزشکی وجود دارد و مهم‌ترین وجه مشترک آنها وجود بهترین دانشگاه‌های جهان است. در همین راستا بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا در کشورهای مختلف عبارت‌اند از:

1- دانشگاه‌های انگلستان

انگلستان بدون شک و با فاصله زیادی نسبت به سایر کشورهای اروپایی در صدر لیست برترین دانشگاه‌های پزشکی قرار دارد. بر اساس نظام رتبه‌بندی QS، 3 مورد از 10 مورد دانشگاه برتر پزشکی در سطح دنیا در کشور انگلیس قرار دارد. گرفتن مدرک پزشکی در انگلستان از طریق این سه دانشگاه قطعا فرصتی ایده‌آل و تکرارنشدنی برای دانشجویان است. این سه دانشگاه عبارت‌اند از:

دانشگاه آکسفورد (Oxford)

قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه در کشور انگلستان است که در رشته پزشکی به‌عنوان نخستین دانشگاه در قاره اروپا شناخته می‌شود. این دانشگاه چندین دانشکده و کالج را مختص رشته‌های پزشکی در نظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به کالج‌های گرین تمپلتون، هریس منچستر، مگلدان، پمبروک، سنت آن، سنت کاترین، سنت هیو و سامرویل اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که دانشگاه آکسفورد یک دانشگاه متمرکز به شمار می‌آید و دانشجویان صرفا در یک محیط به ادامه تحصیل می‌پردازند.

دانشگاه کمبریج (Cambridge)

کمبریج دیگر دانشگاه خوب انگلیس است که جایگاه سومین دانشگاه پزشکی برتر اروپا را دارد. شرایط پذیرش در این دانشگاه برای دانشجویان رشته پزشکی تا حد زیادی سخت‌گیرانه است و هر ساله به طور متوسط تنها 8 درصد از کسانی که درخواست تحصیل در این دانشگاه را می‌دهند، پذیرفته می‌شوند. این دانشگاه در سال 1209 افتتاح شده است، اما در طول 30 سال اخیر برای توسعه زیربنای آن بازسازی جدی نیز در آن صورت گرفته است.

کالج دانشگاهی لندن (UCL)

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

این دانشگاه نیز در حال حاضر در جایگاه چهارمین دانشگاه برتر پزشکی در اروپا قرار دارد. این دانشگاه در بخش مرکزی شهر لندن واقع شده است و حدود 200 سال قدمت دارد. در سال‌های اخیر شعبه‌های این دانشگاه در کشورهای استرالیا و قطر نیز افتتاح شده است. کالج دانشگاهی لندن از نظر تحقیقات در رشته پزشکی پیشرفت‌ها و دستاوردهای بسیار خوبی را در طول سال‌های فعالیت به دست آورده است. در بین سه دانشگاه مطرح انگلستان، شرایط دانشگاه UCL برای اخذ بورسیه تحصیلی در رشته پزشکی مساعدتر است.

علاوه بر این سه دانشگاه، دانشگاه‌ها و کالج‌های دیگری نیز در کشور انگلیس از جمله کالج امپریال، کالج کینگز و دانشگاه ادینبرگ نیز به‌عنوان دانشگاه‌های پزشکی برجسته اروپایی شناخته می‌شوند. هر چند بورسیه پزشکی انگلستان نیاز به سوابق علمی و تحصیلی درخشان دارد، اما در حال حاضر این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بهترین بورسیه را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

2- دانشگاه‌های آلمان

آلمان در جایگاه دوم کشورهای برتر اروپایی از نظر دانشگاه‌های پزشکی قرار دارد. 31 دانشگاه در این کشور وجود دارد که 3 مورد از آن‌ها در رشته پزشکی جزء 100 دانشگاه برتر دنیا به شمار می‌آیند. این سه دانشگاه عبارت‌اند از:

دانشگاه شاریته برلین (Charité)

دانشگاه پزشکی شاریته آلمان در رتبه نهم بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا قرار دارد. 7000 نفر در گرایش‌های مختلف پزشکی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که حدود 1600 نفر آن‌ها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. آموزش‌ها در این دانشگاه کاملا مبتنی بر نیازهای روز جامعه پزشکی است و بیمارستان مجهز و پیشرفته‌ای زیر نظر آن فعالیت می‌کند.

دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (Ruprecht-Karls)

دانشگاه هایدلبرگ آلمان رتبه 14 رشته پزشکی را در قاره سبز به خود اختصاص داده است. این دانشگاه دولتی در شهر مانهم قرار دارد. علی‌رغم تدریس رشته‌های مختلف علوم انسانی و فنی مهندسی در این دانشگاه، آنچه باعث شده است که هایدلبرگ در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها در آلمان پیشرو باشد، رشته پزشکی است. این دانشگاه در سال 1964 تأسیس شده است و رشته پزشکی در این دانشگاه به مدت 6 سال و کاملا مبتنی بر مفاهیم بالینی تدریس می‌شود.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig-Maximilians)

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در شهر مونیخ آلمان قرار دارد و در جایگاه 15 رشته پزشکی در سطح قاره اروپا قرار دارد. نکته مهم در خصوص پذیرش دانشجویان ایرانی در این دانشگاه در رشته پزشکی این است که متقاضی باید حتما در کنکور سراسری ایران در مقطع کارشناسی شرکت کرده باشد و در رشته پزشکی در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده باشد. با این شرایط، می‌تواند درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه ارسال کند.  

3- دانشگاه‌های چک

چک نیز در بین بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا، سهمی دارد. دانشگاه‌های پزشکی کشور چک تحقیقات پیشرفته‌ای در زمینه‌های مختلف در رشته پزشکی در دست انجام دارند و تمام آنها از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا به شمار می‌آیند.

حتما بخوانید
7 مورد از بهترین دانشگاه‌های پزشکی انگلیس

دانشگاه چارلز (Charles)

دانشگاه چارلز قدیمی‌ترین موسسه آموزشی در اروپای مرکزی است. این دانشگاه در سال 1348 تأسیس شد و شروع کار آن با 4 دانشکده از جمله دانشکده پزشکی بود. سال‌ها بعد این دانشگاه به سه بخش تقسیم شد که بعدا به دانشکده‌های اول، دوم و سوم پزشکی تبدیل شدند. جدا از این بخش‌بندی، این دانشگاه همچنین دارای دانشکده‌هایی در پلزن و هرادتس کرالوف است. دانشکده پزشکی دانشگاه چارلز بهترین دانشکده پزشکی در جمهوری چک محسوب می‌شود.

دانشگاه پالاکی (Palaky)

دانشگاه پالاکی، که در سال 1573 تاسیس شد، دومین موسسه آموزشی قدیمی جمهوری چک است. این دانشگاه که به عنوان مدرسه الهیات یسوعیون شروع به کار کرد، در منطقه موراویا واقع شده است. آموزش پزشکی در این دانشگاه، در اوایل سال 1753 در دانشکده فلسفه دانشگاه آغاز شد.

دانشگاه ماساریک (Masaryk)

دانشگاه ماساریک دومین موسسه آموزشی بزرگ جمهوری چک است. این دانشکده پزشکی چک که در سال 1919 تأسیس شد، به نام توماس گاریک ماساریک نام‌گذاری شد. او اولین رئیس جمهور چکسلواکی و همچنین از مدافعان سرسخت تأسیس دانشگاه بود.

4- دانشگاه‌های فرانسه

فرانسه یکی دیگر از کشورهای پیشرو در جنوب قاره اروپا است که در رشته پزشکی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است.

دانشگاه سوربن (Sorbonne)

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

علی‌رغم اینکه حدود 20 دانشگاه مطرح در این کشور در رشته‌های مختلف فعال هستند، دانشگاه سوربن در مقایسه با سایرین در رشته پزشکی بسیار جلوتر است. این دانشگاه در جایگاه 25 اروپا از نظر رشته پزشکی قرار دارد. دانشگاه سوربن در پایتخت فرانسه یعنی پاریس واقع شده است. آموزش پزشکی در این دانشگاه صرفا به زبان فرانسوی است و برای ارسال درخواست حتما باید مدرک معتبر زبان فرانسه با حداقل سطح C1 داشته باشید.

بعد از سوربن، دانشگاه پاریس دکارت در فرانسه بهترین شناخته می‌شود که در رتبه 32 قاره سبز در زمینه پزشکی قرار دارد.

5- دانشگاه‌های ایتالیا

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی برای گرفتن مدرک پزشکی در ایتالیا، راهی این کشور در جنوب اروپا شده‌اند. روی‌هم‌رفته 25 دانشگاه در این کشور وجود دارد که دو دانشگاه آن در بین برترین دانشگاه‌های پزشکی در اروپا خودنمایی می‌کنند:

دانشگاه ساپینزا در رم (Sapienza)

این دانشگاه رتبه 25 رشته پزشکی را در سطح اتحادیه اروپا دارد. نکته مهم این است که این دانشگاه در هر سال تحصیلی تنها 10 نفر ورودی غیر از اتحادیه اروپا پذیرش می‌کند و علاوه بر مدارک تحصیلی گوناگون، آزمون ورودی مجزایی را نیز برای گزینش دانشجویان در نظر گرفته است. برخلاف دانشگاه‌های فرانسه، در کشور ایتالیا رشته پزشکی به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود. دانشگاه ساپینزای رم سه بیمارستان را در خود جای داده است. به همین دلیل آموزش‌های بالینی در این دانشگاه شرایط بسیار مطلوبی دارد.

دانشگاه بولونیا (Bologna)

این دانشگاه رتبه 29 رشته پزشکی را در سطح اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در هر سال تحصیلی حدود 80 دانشجوی بین‌المللی را در رشته پزشکی پذیرش می‌کند. آزمون IMAT به‌عنوان آزمون ورودی رشته پزشکی در این دانشگاه تعیین شده است که با شرکت در آن و کسب نمره قبولی، می‌توانید برای پذیرش اقدام کنید.  

6- دانشگاه‌های سوئد

اگر سری به شمال قاره اروپا و منطقه اسکاندیناوی بزنیم، سوئد به عنوان یکی از بهترین کشورها در زمینه پزشکی شناخته می‌شود.

موسسه کارولینسکا (Karolinska)

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

مؤسسه کارولینسکا در این کشور به عنوان سومین دانشگاه برتر پزشکی در قاره اروپا به شمار می‌آید. در این دانشگاه پس از پایان تحصیل باید در یک دوره 18 ماهه کارآموزی در مراکز درمانی مشغول به کار شوید تا بتوانید ضمن مرور آموخته‌های خود، مدرک فارغ‌التحصیلی را دریافت کنید. دوره‌های پزشکی در دانشگاه کارولینسکای سوئد به‌صورت ترکیبی به زبان سوئدی و انگلیسی برگزار می‌شود. تحصیلی پزشکی در این دانشگاه 6 سال به طول می‌انجامد.

در کنار مؤسسه کارولینسکا دو مرکز آموزشی دیگر در سوئد شامل دانشگاه لوند و اوپسالا نیز در زمینه پزشکی مطرح هستند.

7- دانشگاه‌های سوئیس

سوئیس که بیشتر به عنوان قطب اقتصاد جهانی شناخته می‌شود، در زمینه پزشکی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن در اروپا دارد. در بین تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور، سه دانشگاه بازل، ژنو و زوریخ در جمع 100 دانشگاه برتر در رشته پزشکی در سطح دنیا قرار دارند. سوئیس همواره در آمارهای بین‌المللی یکی از کشورهایی به شمار می‌آید که از نظر نظام سلامت در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

بخشی از این مسئله بدون شک به دلیل سخت‌گیری زیادی است که دانشگاه‌های پزشکی این کشور برای پذیرش و تربیت دانشجویان دارند. به‌عنوان مثال، آزمون ورودی این دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی دست کمی از کنکور سراسری ما ندارد. این آزمون در 4 ساعت به سنجش مهارت‌های مختلف موردنیاز برای تحصیل در رشته پزشکی می‌پردازد.

8. دانشگاه‌های لهستان

لهستان طی چندین سال توانسته در زمینه پزشکی پیشرفت‌های خوبی را تجربه و کسب کند. دانشگاه‌های پزشکی لهستان همیشه در میان بهترین‌های دنیا شناخته می‌شوند.

دانشگاه یاگیلونیا (Jagiellonian)

بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا

کالج پزشکی دانشگاه یاگیلونیا اولین دانشکده پزشکی لهستان است و همچنین، یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های پزشکی در اروپای مرکزی به شمار می‌آید. این دانشگاه که در سال 1364 توسط پادشاه کازیمیر سوم کبیر تأسیس شد، قبلا یک دانشگاه قرون وسطایی بود که طرح آن از دانشگاه بولونیا الگوبرداری شده بود.

9. دانشگاه‌های مجارستان

مجارستان یکی از معدود کشورهای اروپای مرکزی است که دانشگاه‌های تخصصی پزشکی بسیار خوبی دارد. در مجموع چهار دانشگاه زیر به عنوان برترین دانشگاه‌های پزشکی این کشور به شمار می‌آیند که هر ساله دانشجویان ایرانی زیادی برای تحصیل پزشکی آنها را انتخاب می‌کنند.

  • دانشگاه سلموایز (Semmelweis)
  • دانشگاه پچ (Pecs)
  • دانشگاه سگد (Szeged)
  • دانشگاه دبرسن (Debrecen)

10. دانشگاه‌های دانمارک

دانمارک نیز توانسته است در جمع 100 دانشگاه پزشکی برتر در سطح دنیا، نماینده‌ای داشته باشد. دانشگاه کپنهاگ به عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی در این کشور به شمار می‌آید که در رشته پزشکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بعد از این دانشگاه نیز دانشگاه آروس، به‌عنوان دومین دانشگاه برتر پزشکی در دانمارک به شمار می‌آید.

کلام پایانی

در این مقاله به معرفی بهترین دانشگاه‌های پزشکی اروپا پرداختیم. واقعیت این است که علاوه بر لیست 10 کشوری که در بالا بررسی کردیم، کشورهای دیگری مانند پرتغال، هلند و بلژیک نیز در زمینه پزشکی دانشگاه‌های خوبی دارند. به هر ترتیب باید توجه داشته باشید که هر کدام از این دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو، چارچوب‌ها و ضوابط خاصی دارد. اکثر آن‌ها نیز برای جذب دانشجویان آزمون ورودی برگزار می‌کنند. درهرحال فرصت تحصیل پزشکی در هر از این کشورها می‌تواند تضمین‌کننده آینده شغلی شما در ایران یا خارج از کشور باشد. فراموش نکنید که برای انتخاب دانشگاه پزشکی می‌توانید با مشاوران ما در گلوکال کالج مشورت کنید و متخصصان این امر در کالج ما می‌توانند بهترین پیشنهادات را به شما بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *