اقامت و کار بعد از تحصیل

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

دلایل بسیاری برای افراد وجود دارد که آنها را برای تحصیل در خارج از کشور متقاعد می‌کند. حضور در فضایی با امکان یادگیری زبان انگلیسی، شرکت در کلاس‌هایی با سطح علمی بالا و همچنین امکانات بیشتر و شانس برقراری ارتباط با افرادی از فرهنگ‌های متفاوت از مواردی است که هر شخصی را برای انتخاب دانشگاه‌های خارجی ترغیب می‌کند. با این حال، دلیل اصلی انتخاب بسیاری از افراد برای تحصیل در خارج از کشور، به دست آوردن فرصت‌های شغلی در برخی از مرفه‌ترین کشورهای جهان است. برخی از مقاصد محصلان و دانشجویان برای زندگی کیفیت بسیار بالایی دارند، و اگر شانس آن را ندارید که در چنین مکانی متولد شوید، یکی از راه‌های پیش روی شما مهاجرت تحصیلی است.

این مقاله گلوکال کالج به شما کمک می‌کند با کشورهای اروپایی‌ای آشنا شوید که دارای امکان اقامت و کار بعد از تحصیل هستند تا بتوانید برای مهاجرت خود بهترین تصمیم را بگیرید. قوانین کار و اقامت در کشورهای اروپایی برای محصلان خارجی متفاوت است و هر کدام درجه سختی و آسانی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. در این مقاله شما را با این قوانین آشنا خواهیم کرد. با این حال، به یاد داشته باشید که شما باید برای مهاجرت تحصیلی خود صفر تا صد نیازمندی‌ها و پیش‌نیازها را مطالعه کنید و هیچ نکته‌ای را برای این تصمیم جا نیاندازید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا به پاسخ بخشی از سؤالات مهاجرت تحصیلی خود که مربوط به اشتغال و اقامت می‌شود، برسید.

بهترین کشورهای اروپایی برای اقامت و کار بعد از تحصیل

بسیاری از افراد مایل‌اند در حین تحصیل پزشکی در اروپا مشغول به کار شوند. در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، کار در حین تحصیل کاملا امکان پذیر است. با ویزای دانشجویی یا با مجوز کار دانشجویی به شما اجازه کار داده می‌شود و به‌طور کلی، در طول سال تحصیلی می‌توانید به صورت پاره‌وقت نیز کار کنید.

کشورهایی با بهترین شرایط اجازه کار در زمان دانشجویی

اقامت و کار بعد از تحصیل

اگر می‌خواهید در حین تحصیل کار کنید، یک نکته کلیدی که باید در نظر بگیرید این است که قوانین “کار و تحصیل” در کشور مقصد چه میزان سخت‌گیری دارد. این قوانین در همه اتحادیه اروپا یکسان نیست. برخی از کشورها قوانین سخت‌گیرانه و فرایند پیچیده‌تری دارند، که کار در آنجا را با چالش بیشتری مواجه می‌کند.

به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد برای کار کردن نیاز به گرفتن مجوز خاصی داشته باشید. همچنین ممکن است فقط بتوانید 10 تا 15 ساعت در هفته کار کنید که اگر بخواهید حقوق مناسب دریافت کنید، ممکن است این مدت زمان برای شما کافی نباشد.

اما در میان کشورهای اروپایی هستند کشورهایی که کار و تحصیل در کنار هم در آنها قوانین ساده‌تر و آسان‌تری دارد که این کشورها عبارت‌اند از:

سوئد

در سوئد شما فقط نیاز به یک ویزای تحصیلی معتبر دارید تا بتوانید کار کنید. به‌علاوه هیچ محدودیتی در مورد مدت زمان کار برای شما وجود ندارد، به شرطی که حداقل 40 ساعت در هفته فعالیت تحصیلی نیز داشته باشید. دستمزد در سوئد نیز یکی از نکات جالب توجه در مورد کار در این کشور است. دانشجویان در این کشور می‌توانند به طور متوسط ​​2.500 دلار در ماه درآمد کسب کنند.

استونی

در استونی نیز برای کار در طول تحصیل فقط به ویزای دانشجویی نیاز دارید. اما آنچه باعث جذابیت قوانین این کشور می‌شود این است که اگر پس از اتمام تحصیل، مدرک دانشگاهی خود را دریافت کنید، می‌توانید شش ماه دیگر در این کشور بمانید و کار کنید. اگر مدرک شما دارای نمرات قابل قبولی باشد، هیچ محدودیتی برای کار در شرکت‌ها ندارید. دانشجویان در این کشور می‌توانند به طور متوسط ​​1.400 دلار در ماه بدون محاسبه مالیات دریافتی داشته باشند.

دانمارک

اقامت و کار بعد از تحصیل

ویزای دانشجویی در دانمارک شامل حق کار 20 ساعت در هفته در طول سال تحصیلی و تمام وقت در تعطیلات می‌شود. حتی اگر کار پاره‌وقت داشته باشید، دستمزد شما برای آن کار بیشتر از ساعتی 16 دلار خواهد بود. این بدین معناست که حدود 1280 دلار در ماه برای یک کار پاره وقت دستمزد دریافت خواهید کرد.

فرانسه

در فرانسه می‌توانید به‌صورت پاره وقت با ویزای دانشجویی معتبر کار کنید. شما اجازه دارید 20 ساعت در هفته خارج از محوطه دانشگاه کار کنید، اما اگر در دانشگاه کار پیدا کردید، می‌توانید مدت زمان بیشتری را به کار اختصاص دهید. در فرانسه، حداقل حقوق تضمین‌شده برای دانشجویان 10 دلار (ناخالص) برای هر یک ساعت کار است. برای یک ماه کار پاره‌وقت، دانشجویان می‌توانند حداقل 800 دلار درآمد داشته باشند.

ایرلند

برای کار پاره‌وقت در ایرلند، نیاز به مجوز Stamp 2 در ویزای خود دارید. شما می‌توانید در طول سال تحصیلی حداکثر 20 ساعت در هفته و در تعطیلات دانشگاه تمام‌وقت کار کنید. حقوق پاره‌وقت در ایرلند می‌تواند به 800 دلار (ناخالص) در ماه برسد.

فنلاند

در فنلاند شما مجاز به 25 ساعت کار در هفته در طول ترم دانشگاه هستید و در تعطیلات نیز می‌توانید بدون نیاز به مجوز، تمام‌وقت کار کنید. حقوق در فنلاند و برای مشاغل نیمه‌وقت معمولا از 500 دلار در ماه شروع می‌شود.

انگلستان

اگر ویزای دانشجویی درجه 4 داشته باشید، می‌توانید به‌صورت پاره‌وقت در انگلستان کار کنید. میانگین دستمزد افراد شاغل به‌صورت پاره‌وقت در انگلستان 600 دلار در هفته است. این رقم در لندن بالاتر است و به حدود 800 دلار می‌رسد.

نروژ

مجوز کار پاره وقت در زمان تحصیل دانشجویی در نروژ 20 ساعت در هفته است و در طول تعطیلات می‌تواند تمام وقت شود. دانشجویان برای کار نروژ نیاز به ارائه مجوز از موسسه آموزشی و یا همان دانشگاه دارند که در آن مشخص شده باشد که کار دانشجو به روند تحصیلی او لطمه‌ای وارد نمی‌کند. همچنین باید نامه‌ای از کارفرما نیز ارائه دهد که در آن پیشنهاد کاری کارفرما مشخص و به تایید اداره مهاجرت و اداره پلیس نروژ نیز باشد.

حتما بخوانید
ویزای همراه تحصیلی و دانشجویی انگلستان چیست؟

دانشجویان برای تمدید مجوز خود، حتما باید نامه‌ای از دانشگاه مبنی بر تایید عدم تداخل کار با پیشرفت تحصیلی ارائه دهند. دانشجویانی که به صورت پاره وقت در نروژ کار می‌کنند، به طور متوسط ​​4.000 دلار در ماه درآمد دارند.

آلمان

آلمان نیز کشوری است که می‌توانید به صورت پاره‌وقت در آن کار کنید که شرط آن، داشتن ویزای دانشجویی معتبر است. دستمزد برای کار پاره‌وقت در آلمان از حدود 500 دلار در ماه شروع می‌شود.

بهترین کشورهای اروپایی برای کار دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی!

اقامت و کار بعد از تحصیل

بسیار منطقی است که پس از چند سال درس خواندن به دنبال کار باشید و از نتیجه تلاش خود درآمد کسب کنید. مجوز کار پس از تحصیل می‌تواند اولین قدم برای اقامت دائم کشوری در اروپا باشد. در ادامه محبوب‌ترین کشورهای اروپایی که به شما این امکان را می‌دهند که بعد از فارغ‌التحصیلی در کشور کار کنید، نام خواهیم برد.

آلمان

پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های آلمان، می‌توانید برای مجوز اقامت و همچنین کار اقدام کنید. آلمان 18 ماه به شما فرصت می‌دهد تا شغل مناسب خود را پیدا کنید. همه آنچه شما برای این مدت زمان نیاز دارید تا بتوانید شغل مناسب خود را پیدا کنید عبارت‌اند از:

  • گذرنامه
  • معرفی دانشگاه خود (یا مدرک معتبر از دانشگاه که تأیید می‌کند شما از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید)
  • گواهی بیمه درمانی
  • اثبات اینکه می‌توانید از پس مخارج خود بر بیایید و از حمایت مالی برخوردار هستید (که می‌توانید برای این کار ضامن نیز معرفی کنید)

این موارد به شما این امکان را می‌دهد که در حین یافتن شغلی که مناسب شرایط تحصیلی شما است، با خیال راحت در آلمان بمانید و همچنین درصورتی‌که درخواست شغلی نیاز به پرداخت هزینه‌ای داشت، بتوانید از پس آن بر بیایید.

وقتی پیشنهاد شغلی دریافت کردید که با رشته و مهارت‌های شما همخوانی دارد، می‌توانید برای تمدید مجوز اقامت خود درخواست دهید. اگر شغل شما حقوق پیشنهادی 50800 یورو یا بیشتر دارد، می‌توانید برای کارت آبی اتحادیه اروپا نیز درخواست کنید که به شما اجازه کار و زندگی در سراسر اتحادیه اروپا را می‌دهد.

هلند

در هلند می‌توانید برای “orientation year” (که در هلندی به آن zoekjaar نیز می‌گویند) اقدام کنید که به شما این امکان را می‌دهد، بعد از فارغ‌التحصیلی از کارشناسی ارشد خود در دانشگاه‌های هلند به مدت یک سال جستجوی شغلی داشته باشید. هزینه درخواست orientation year در هلند 171 یورو است.

در انتخاب شغل در هلند هیچ‌گونه محدودیتی ندارید، اما پس از یک سال باید برای مجوز اقامت خود با شرط داشتن مهارت بالا، درخواست دهید. به منظور واجد شرایط بودن برای این وضعیت، باید حقوق ناخالص 2.364 یورو در ماه (مبلغ سال به سال تغییر می‌کند) دریافت کنید. شما همچنین برای درخواست مجوز اقامت باید 285 یورو بپردازید.

سوئد

اقامت و کار بعد از تحصیل

اگر کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه‌های سوئد گذرانده‌اید، می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی برای اقامت خود اقدام کنید که به شما این امکان را می‌دهد که تا شش ماه در این کشور به دنبال کار باشید. شما به بیمه‌نامه جامع مراقبت‌های بهداشتی، گذرنامه معتبر و مدرکی نیاز دارید که در آن اثبات شده است که شما حداقل 8370 کرون در ماه (770 یورو) برای تأمین هزینه‌های زندگی خود در اختیار دارید.

در صورت دریافت پیشنهاد شغلی دائم در این شش ماه که شرایط زیر را دارا باشد، می‌توانید درخواست مجوز کار کنید:

  • حقوق ناخالص ماهانه 13000 کرون (1177 یورو)
  • شرایط استخدامی برای شرکتی که درخواست دارید، در سوئد مرسوم باشد
  • بیمه سلامت و عمر
  • مزایای اشتغال و بازنشستگی

بریتانیا

قوانین در انگلستان در مورد تحصیل و اجازه کار کمی پیچیده است. شما معمولا به یک کارفرما برای معرفی شما به عنوان کارمند و پرداخت دستمزد بیش از 20800 پوند در سال نیاز دارید. اما به‌طور کلی کار برای فارغ‌التحصیلان خارجی در انگلستان بسیار آینده‌دار است.

آینده‌ی کار برای فارغ‌التحصیلان خارجی در انگلستان بسیار پیشرفت داشته است و نرخ کلی اشتغال فارغ‌التحصیلان تا 6 ماه بعد از فارغ‌التحصیلی در حال حاضر به 70 درصد رسیده است. اما این کشور هنوز بازار کاری بسیار رقابتی دارد، که اشتغال در آن تا حدودی به تعداد فارغ‌التحصیلان و همچنین میزان مهارت آنها بستگی دارد.

در حال حاضر دولت انگلستان 2 سال مجوز کار برای دانشجویان بین‌المللی تعیین کرده است. همچنین می‌توانید با دریافت توصیه‌نامه از کارفرما و ویزای کار درجه 2، برای اقامت بیشتر پس از این مدت زمان نیز اقدام کنید.

فرانسه

اقامت و کار بعد از تحصیل

دارندگان مدرک کارشناسی تنها درصورتی می‌توانند اقامت فرانسه را داشته باشند که مجوز کار داشته باشند (یا پیشنهاد اشتغال با حقوق بالا داشته باشند). اما دانشجویان خارجی در مقطع مدرک کارشناسی ارشد می‌توانند برای مدت 24 ماه درخواست مجوز اقامت موقت (APS) را دریافت کنند و در این زمان نیز می‌توانند برای فرصت‌های شغلی اقدام کنند.

ایرلند

در نهایت، ایرلند ویزای کار پس از تحصیل را برای افرادی که مدرک کارشناسی دارند، ارائه می‌دهد که مدت اعتبار آن 12 ماه است. از سوی دیگر، اگر در حال تحصیل برای تحصیلات تکمیلی هستید، می‌توانید تا 24 ماه در این کشور بمانید.

سخن پایانی

تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا چیزی است که بسیاری به دنبال آن هستند و همچنین دوست دارند امکانی برای آنها فراهم باشد، تا بتوانند در این کشورها پس از فارغ‌التحصیلی و در زمان تحصیل کار کنند. قوانین کار در زمان تحصیل و بعد از فارغ‌التحصیلی در کشورهای اروپایی متفاوت است و کشورها روی اصول متفاوتی اجازه کار به محصلان خارجی می‌دهند. به‌طور کل این شما هستید که باید قبل از هر اقدامی تمام این موارد را بررسی کنید و پس از ارزیابی‌های دقیق، کشور مقصد خود را برای اقامت و کار بعد از تحصیل انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *