ویزای همراه تحصیلی و دانشجویی انگلستان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مهاجرت تحصیلی برای بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان و خانواده‌های آنها تصمیمی سخت است و بخش مهمی از آن به دور بودن خانواده از فرزندشان ارتباط دارد. خوشبختانه تحصیل پزشکی در اروپا به دلیل موقعیت جغرافیایی این قاره و نزدیکی آن به آسیا، نسبتا آسان‌تر است و پروازهای مستقیمی که به صورت روزانه میان این کشورها با ایران وجود دارد، کار را برای والدین و دانشجویان قابل قبول‌تر کرده است.

در این میان انگلستان به دلیل وجود کالج‌ها و دانشگاه‌های بسیار شناخته شده و معتبری که دارد، مقصد بسیاری از متقاضیان تحصیل در اروپا به شمار می‌آید. اما،‌ دولت انگلستان برای اینکه میزان نگرانی خانواده‌ها و محصلان از دوری و غربت را به حداقل برساند، ویزای همراه تحصیلی و دانشجویی انگلستان را صادر می‌کند که شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. در این مقاله قصد داریم تا ویزای همراه تحصیلی و دانشجویی را بررسی کنیم و نیازمندی‌ها و راه‌های دریافت این نوع ویزا را عنوان کنیم.

ویزای همراه دانش‌آموزی یا گاردین چیست؟

قوانین مهاجرتی کشورها روز به روز سخت‌تر می‌شود و این سختی برای والدین دانشجویان کشورها نیز وجود دارد.

قبل از سال 2012، دریافت ویزای بریتانیا برای والدین شهروندان بریتانیایی یا افراد واجد شرایط در صورتی که در بریتانیا مستقر بودند، ساده بود و خب محصلان و دانشجویان برای دریافت ویزای مادر و پدر خود سختی‌ای نداشتند.

ویزای همراه تحصیلی و دانشجویی انگلستان

علاوه بر این، اگر والدین می‌توانستند ثابت کنند که از نظر مالی ثبات دارند و مبلغ تمکن مالی آنها رقم مناسبی است، از او حمایت می‌کردند و شرایط را برای حضور او در انگلستان و کنار فرزندشان فراهم می‌کردند. تنها کاری که آنها باید انجام می‌دادند این بود که مدارک مورد نیاز را تکمیل کنند.

با این حال، از سال 2012 قوانین تغییر کرد و اقدامات سختگیرانه‌تری برای مهاجرت والدین، همسر، فرزند معرفی شد و به جایی رسیده که، این مسیر ویزا امروزه به یکی از سخت‌ترین مسیرها تبدیل شده که منجر به رد شدن بسیاری از والدین و دیگر همراهان شده است.

اما، ویزای همراه انگلستان با شرایط خاص به برخی از همراهان دانش‌آموزان و دانشجویان اعطا می‌شود تا بتوانند غربت و ناراحتی دوری را کاهش دهند. البته که باید به این نکته اشاره کرد که این نوع ویزا برای تمام مقاطع صادر نمی‌شود.

ویزای همراه دانش‌آموزی یا همان گاردین برای مقطع تحصیلی پایه یا همان دوره دبستان و برای دانش‌آموزان سنین 4 تا 11 سال است. والدین دانش‌آموزان 4 تا 11 سال می‌توانند با اخذ ویزای همراه که شبیه به ویزای توریستی است، به مدت شش ماه در کنار فرزند خود باشند. افراد واجد شرایط برای دریافت ویزای همراه، پدر، مادر، خواهر و برادر فرد محصل هستند که می‌توانند در این مدت زمان در کنار دانش‌آموز در انگلستان حضور داشته باشند.

نکته: خانواده فرد محصل در انگلستان پس از بازگشت به وطن می‌توانند دوباره برای مدت 6 ماه درخواست ویزای همراه بدهند و این درخواست می‌تواند منجر به درخواست ویزای یکساله برای نوبت بعد شود. این درخواست‌ها همچنین می‌تواند منجر به دریافت اقامت سه ساله و ویزای 5 ساله نیز بشود و این بستگی به شرایط محصل، تمکن مالی خانواده وی و ادارات مربوطه برای اعطای ویزا دارد.

خانواده فرد محصل می‌تواند ویزای همراه خود را به اندازه ده سال تمدید کند، اما خب این به تمکن مالی نیاز دارد و همچنین خانواده نباید در پرونده مهاجرتی خود سوء‌سابقه و سوء‌پیشینه داشته باشد.

ویزای همراه دانشجویی چیست؟

اما ویزای همراه در مورد دانشجویان و خصوصا دانشجویان پزشکی که در مسیر گرفتن پزشکی در انگلستان هستند، برای برخی از مقاطع صدق می‌کند و دانشجویان مقطع کارشناسی امکان دریافت ویزای همراه دانشجویی برای خانواده خود ندارند. در مورد مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز این امکان وجود دارد که دانشجو فرزند و همسر خود را با ویزای همراه به انگلستان بیاورد و برای آنها ویزای همراه بگیرد.

ویزای همراه دانشجویی نیز برای مدت 6 ماه به پدر، مادر، همسر، فرزند و همراهان بالای 18 سال داده می‌شود که می‌توانند هر کدام به صورت نوبتی به انگلستان سفر کنند. روند تمدید این نوع ویزا نیز دقیقا مانند ویزای گاردین است و فرد همراه پس از 6 ماه اقامت به ایران برمی‌گردد و باز می‌تواند برای اقامت 6 ماهه اقدام کند. پس از دو دوره 6 ماهه می‌تواند ویزای یک ساله دریافت کند و باز هم برای مدت یک سال تمدید می‌کند. پس از گذشت این دو سال، فرد می‌تواند برای ویزای سه ساله اقدام کند. بعد از این 3 سال ویزای 5 ساله صادر می‌شود که در مجموع فرد همراه ده سال در انگلستان بوده است. در نهایت نیز فرد می‌تواند با این میزان اقامت پاسپورت انگلیس دریافت کند.

حتما بخوانید
7 مورد از بهترین دانشگاه‌های پزشکی انگلیس

ویزای همراه دانشجویی نیز به تمکن مالی نیاز دارد و همچنین متقاضیان نباید در پرونده مهاجرتی خود سوء‌سابقه و سوء‌پیشینه داشته باشد.

ویزای همراه دیگر ویزای ALEVEL انگلستان است. در این نوع ویزا، محصل پس از گذراندن دو سال از دبیرستان به انگلستان می‌رود و شما می‌توانید پس از مستقر شدن او در این کشور به عنوان همراه به وی ملحق شوید. نکنه مهم درباره این نوع ویزا این است که اگر والدین قصد دارند به عنوان همراه با فرزندشان راهی انگلستان شوند باید حتما یکی از آنها در ایران بماند و نشان دهند که قصد بازگشت به کشور را دارند.

مدارک و نیازمندی‌های مورد نیاز برای دریافت ویزای همراه انگلستان

ویزای همراه تحصیلی و دانشجویی انگلستان

درخواست ویزای همراه معمولا از طرف خود متقاضی انجام می‌شود و باید ثابت کند که تمام شرایط برای دریافت این نوع ویزا را دارد. متقاضی همچنین باید اثبات کند که در مدت زمان اقامت خود در انگلستان به صورت تمام و کمال به قوانین این کشور پایبند خواهد بود و همچنین باید محل سکونت خود در این کشور را نیز مشخص  کند.

نکته مهم برای دریافت ویزای همراه این است که داشتن پاسپورت کمکی به فرد متقاضی نمی‌کند و تنها کاری که انجام می‌دهد، این است که کمی پروسه را سرعت ببخشد. همچنین محصلان در بهترین مدارس و دانشجویان در بهترین دانشگاه‌های پزشکی انگلیس نیز مزیتی برای دریافت ویزای همراه برای خانواده خود ندارند و تمام شرایط دریافت این ویزا همان مواردی که عنوان کردیم، یعنی تمکن مالی، پذیرش قوانین انگلستان، مشخص کردن محل سکونت و غیره.

همراهان برای دریافت این ویزا باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • ارائه مدرکی دال بر سکونت یک ساله فرد درخواست دهنده همراه در کشوری که در ده سال اخیر در آن سکونت داشته است. این گواهی از ثبت احوال دریافت می‌شود.
  • آماده کردن مدارک مربوط به بیمه و ارسال آن با پست مخصوص.
  • ارائه گواهی سلامت توسط پزشکان معتبر که حاکی از عدم ابتلا به بیماری‌های خطرناک مد نظر دولت انگلستان باشد.
  • ارائه دعوتنامه از طرف فرزند خود در کشور انگلستان و همچنین دعوتنامه از آشنا و فامیل که قرار است در خانه آنها سکونت داشته باشید.
  • ·        2 قطعه عکس که مربوط به 6 ماه قبل از اقدام و رنگی باشد.
  • ارائه اطلاعات بیومتریک که شامل اثر انگشت و عکس دیجیتالی می‌شود که در مراکز مخصوص گرفته می‌شود.
  • داشتن پاسپورت معتبر که اعتبار آن سه ماه بعد از مدت زمان پایان اقامت باشد.
  • پر کردن فرم درخواست ویزای همراه دانشجویی به صورت آنلاین یا دستی.
  • پرداخت هزینه‌های اضافی مراقبت‌های درمانی و بهداشتی.
  • گزارش بانکی برای 6 ماه گذشته به منظور اثبات تمکن مالی و برآمدن از پس هزینه‌های مالی مدت زمان اقامت در انگلستان.
  • ارائه مدرکی دال بر پرداخت هزینه‌های بررسی مدارک ویزا.
ویزای همراه تحصیلی و دانشجویی انگلستان

سخن پایانی

در صورتی که قصد تحصیل در رشته پزشکی دارید و مقصد شما برای تحصیل انگلستان است، باید بدانید که می‌توانید در مقاطع ارشد و دکتری برای همراهان خود ویزای همراه تهیه کنید. البته که دریافت ویزا برای کشوری مانند انگلستان همیشه سخت بوده و در حال حاضر نیز سختی‌های خاص خود را دارد و باید برای آن بسیار تحقیق و تلاش کنید. اگر قصد دارید تا برای این نوع ویزا اقدام کنید، این مقاله از گلوکال کالج می‌تواند به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: تحصیل در رشته‌های پزشکی در انگلستان چه بورسیه‌هایی را شامل می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *