هزینه تحصیل پزشکی در اروپا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث می‌شود روند اقدام برای تحصیل پزشکی در اروپا به تعویق بیافتد و متقاضی برای آن دچار شک شود، هزینه تحصیل است. برای کشف میانگین هزینه‌های شهریه و هزینه‌های زندگی در کشورهای اروپایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا پایان بخوانید.

به خاطر داشته باشید که ارقام ارائه‌شده در این مقاله میانگین هستند. برای اطلاع از هزینه‌های تحصیلی دقیق به وب‌سایت دانشگاه مقصد و انتخابی خود مراجعه کنید و در آنها هزینه‌های قطعی را مشاهده کنید و به یاد داشته باشید که هزینه‌های تخمینی زندگی بسته به شهری که در آن تحصیل می‌کنید و سبک زندگی شما متفاوت است.

هزینه‌های تحصیل پزشکی در کشورهای اروپا

به‌طور کلی، دانشجویان اتحادیه اروپا باید در کشور دیگری از این اتحادیه از همان حقوقی برخوردار باشند که در کشور خود برخوردارند. آنها حتی می‌توانند برای کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) درخواست دهند و درست همان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی کشور خود را، در کشور مقصد تحصیلی خود داشته باشند.

اما مسلما شرایط برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا پیچیده‌تر است. معمولا آنها باید شهریه بالاتری پرداخت کنند و برای بیمه پزشکی خصوصی درخواست بدهند.

دانشجویان بین‌المللی در اروپا ملزم به پرداخت شهریه هستند، اما این امکان برای آنها فراهم است که برای بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه مالی نیز اقدام کنند. اروپا در مجموع سالانه بیش از 16 میلیارد یورو بورسیه تحصیلی برای ارائه به دانشجویان بین‌المللی دارد. در ادامه مقاله اطلاعاتی در مورد شهریه دانشجویان بین‌المللی در کشورهای مختلف اروپایی را مشاهده خواهید کرد.

هزینه تحصیل پزشکی در اروپا

شهریه دانشگاه‌ها در سراسر اروپا

مهاجرت تحصیلی به اروپا و هزینه‌های تحصیل در کشورهای مختلف اروپایی بسیار متفاوت است، اما در مقایسه با آمریکای شمالی و استرالیا معمولا هزینه کمتر است. این پایین بودن هزینه تحصیل پزشکی در اروپا، به این معنا نیست که کیفیت آموزش در این کشورها پایین است.

بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌هایی مانند Times Higher Education، QS، و رتبه‌بندی Shanghai، به عنوان بهترین‌های جهان فهرست شده‌اند.

هزینه‌های تحصیل پزشکی در اروپا به‌طور کلی بین ارقام زیر است:

طول دوره تحصیل پزشکی6 تا 7 سال
هزینه کل تحصیل در رشته پزشکی در اروپا60 تا 150000 دلار

این رقم میانگین است و زیاد و کم بودن آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. هزینه تحصیل پزشکی در اروپا بسته به کشور، دانشگاهی که می‌خواهید در آن تحصیل کنید و رشته تحصیلی، متفاوت است.

به همین دلیل است که ما میانگین هزینه‌های تحصیلی را برای مقاصد تحصیلی محبوب در اروپا فهرست می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که هر دانشگاه و دوره تحصیلی در اروپا استثنائات یا هزینه‌های تحصیل متفاوتی دارد. کاری که شما باید بکنید این است که صفحه دانشگاه‌ها را بررسی کنید تا از هزینه درست و رقم صحیح آن باخبر شوید.

بلژیک

متوسط هزینه تحصیل: حدود 906 یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا. بیشتر از 4175 یورو در سال برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا.

میانگین هزینه‌های زندگی: 10200 تا 11400 یورو در سال

دلایل تحصیل در بلژیک:

  • دانشگاه‌های معتبر
  • فرصت‌های عالی کار در سطح بین‌المللی
  • شهرهای معروف و بسیار زیبا
  • فرهنگ غنی و غذاهای لذیذ
  • کیفیت بالای زندگی
  • شکلات‌های خوشمزه بلژیکی
  • هزینه‌های تحصیل مقرون‌به‌صرفه

دانمارک

هزینه تحصیل پزشکی در اروپا

متوسط هزینه تحصیل: رایگان برای دانشجویان بومی/اتحادیه اروپا در تمام سطوح. 6000 تا 16000 یورو در سال برای دانشجویان بین‌المللی

میانگین هزینه‌های زندگی: 8000 تا 14000 یورو در سال

دلایل تحصیل در دانمارک:

دانمارک می‌تواند گزینه نسبتا مقرون‌به‌صرفه‌ای برای دانشجویان اتحادیه اروپا باشد که نیازی به پرداخت شهریه ندارند. با این حال، هزینه‌های زندگی در این کشور بالا است. اگرچه بیشتر آموزش‌ها در دانشگاه‌های این کشور به زبان دانمارکی است، اما بیش از 600 دوره تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی و برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود. دلیل فراگیری تدریس به زبان انگلیسی در این کشور، این است که 86 درصد از ساکنان این کشور می‌توانند انگلیسی صحبت کنند.

فنلاند

متوسط هزینه‌های تحصیل: برای دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که به زبان فنلاندی یا سوئدی تحصیل می‌کنند یا در حال تحصیل در مقطع دکترا هستند، تحصیل رایگان است. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند، باید به‌طور متوسط 4000 تا 18000 یورو در سال هزینه تحصیل پرداخت کنند.

میانگین هزینه‌های زندگی: 6500 تا 9600 یورو در سال

دلایل تحصیل در فنلاند:

فنلاند از نظر هزینه‌های زندگی کمی مقرون‌به‌صرفه‌تر از کشورهای شمال اروپا مثل نروژ، سوئد و دانمارک است و دانشجویان اتحادیه اروپا می‌توانند به‌صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند. کارهای زیادی برای انجام دادن در حین تحصیل در فنلاند وجود دارد و این کشور دارای کیفیت زندگی بسیار بالایی است و البته کشور ثروتمندی به‌شمار می‌آید که ثروت در آن به‌طور مساوی بین شهروندان تقسیم می‌شود.

فرانسه

هزینه تحصیل پزشکی در اروپا

متوسط ​​هزینه‌های تحصیل سالانه: 4560 برای دانشگاه‌های دولتی و برای دانشجویان اتحادیه اروپا. دانشگاه‌های خصوصی هزینه بیشتری برای شهریه دارند. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا 3770 یورو در سال برای دانشگاه‌های دولتی پرداخت خواهند کرد که این رقم برای برای همه دانشجویان یکسان است.

میانگین هزینه‌های زندگی: 7000 تا 9900 یورو در سال

دلایل تحصیل در فرانسه:

فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی در جهان، همچنین به‌عنوان یک مقصد تحصیلی محبوب در جهان شناخته می‌شود که دانشگاه‌های معتبر و هزینه‌های زندگی نسبتا مقرون‌به‌صرفه‌ای برای ارائه دارد.

هزینه‌های زندگی در پایتخت فرانسه، پاریس، بالاتر از رقم فوق خواهد بود، اما تحصیل در این شهر ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارد. از این گذشته، پاریس قبلا چهار بار متوالی به عنوان شهر شماره یک دانشجویی جهان انتخاب شده است.

آلمان

متوسط ​​هزینه‌های تحصیل: هزینه تحصیل برای همه دانشجویان اتحادیه اروپا و بومی در دانشگاه‌های دولتی به استثنای دانشگاه‌های بادن-وورتمبرگ، رایگان است. هزینه برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا 3000 تا 4500 یورو در سال خواهد بود، که این رقم برای دانشگاه‌های خصوصی به 12000 یورو در سال نیز می‌رسد.

حتما بخوانید
ویزای همراه تحصیلی و دانشجویی انگلستان چیست؟

میانگین هزینه‌های زندگی: 7500 تا 10200 یورو در سال

دلایل تحصیل در آلمان:

آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی غیرانگلیسی‌زبان در جهان است که دانشگاه‌های درجه یک و کیفیت زندگی بالایی برای ساکنان دارد. علاوه بر هزینه‌های ذکرشده در بالا، همه دانشجویان حدود 250 یورو در هر ترم برای پوشش هزینه‌های اداری پرداخت می‌کنند. برلین، یکی از بهترین شهرهای اروپا برای تحصیل پزشکی، در این کشور بزرگ واقع شده است که آلمان را به انتخاب خوبی برای تحصیل پزشکی تبدیل کرده است.

ایتالیا

هزینه تحصیل پزشکی در اروپا

متوسط ​​شهریه سالانه: 950 تا 4000 یورو در دانشگاه‌های دولتی. این رقم برای دانشجویان بین‌المللی برای دانشگاه‌های خصوصی می‌تواند به 15000 تا 20000 یورو برسد.

میانگین هزینه‌های زندگی: 5500 تا 12000 یورو در سال

دلایل تحصیل در ایتالیا:

اگرچه دانشگاه‌های خصوصی در ایتالیا سالانه 20000 یورو دریافت می‌کنند، اما دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌های تحصیل پزشکی به‌شمار می‌آیند و البته، ایتالیا در میان بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در اروپا است. دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط می‌توانند با دریافت بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های مالی که بر اساس شایستگی علمی یا نیاز مالی تخصیص داده می‌شوند، از هزینه‌های خود کم کنند.

روسیه

متوسط ​​شهریه سالانه: 4000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی و این رقم برای دانشگاه‌های خصوصی به 11000 یورو می‌رسد.

میانگین هزینه‌های زندگی: 242160 روبل (2500 یورو) در سال

دلایل تحصیل در روسیه:

بزرگترین کشور جهان، روسیه، پر از مکان‌های جالب فرهنگی، تاریخی و طبیعی برای کاوش است. هزینه زندگی در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر است (به استثنای شهر مسکو، پایتخت این کشور) و هزینه تحصیل نیز در روسیه هم خیلی بالا نیست. همچنین امکان دریافت بورسیه در روسیه را دارید و ممکن است کمک هزینه دولت روسیه برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی با استعداد نیز شامل حال شما شود.

انگلیس

هزینه تحصیل پزشکی در اروپا

میانگین شهریه سالانه: 9000 تا 9250 پوند برای دانشگاه‌های دولتی در انگلیس؛ همچنین، برای دانشگاه‌های خصوصی باید انتظار 32000 پوند هزینه تحصیل داشته باشید.

میانگین هزینه‌های زندگی: 12180 پوند در سال

دلایل تحصیل در انگلیس:

در حالی که پایتخت بریتانیا میزبان تعداد زیادی از دانشگاه‌های برتر جهان است، باید این را در نظر داشته باشید که لندن در میان گران‌ترین شهرهای اروپا به‌شمار می‌آید؛ بنابراین برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های انگلیس که در لندن هستند، باید بودجه بیشتری اختصاص دهید. دانشگاه‌های انگلیس در رتبه‌بندی‌های جهانی، همیشه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان هستند و این می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای انتخاب این کشور برای تحصیل پزشکی باشد.

لهستان

میانگین شهریه سالانه: شهریه تحصیل پزشکی در لهستان بین 6000 تا 8000 یورو برای دانشگاه‌های دولتی و 9000 تا 20000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی است.

میانگین هزینه‌های زندگی: 4500 یورو در سال

دلایل تحصیل در لهستان:

این کشور دارای برخی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل است که توسط IMED ، MCI ، GMC، آمریکا، کانادا و سایر کشورها شناخته شده و معتبر هستند. هزینه تحصیل مقرون‌به‌صرفه و همچنین هزینه زندگی نسبتا پایین در این کشور، آن را به انتخابی مناسب برای تحصیل پزشکی تبدیل کرده است.

جمهوری چک

هزینه تحصیل پزشکی در اروپا

میانگین شهریه سالانه: شهریه تحصیل پزشکی در چک در حدود 3800 یورو برای دانشگاه‌های دولتی و 13000 تا 15000 یورو برای دانشگاه‌های خصوصی متغیر است.

میانگین هزینه‌های زندگی: 2400 تا 4500 یورو در سال

دلایل تحصیل در چک:

دوره‌های تدریس‌شده به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های جمهوری چک، نسبتا مقرون‌به‌صرفه هستند و همچنین مدرک ارائه‌شده توسط دانشگاه‌های این کشور اعتبار بین‌المللی دارند. بر اساس شاخص صلح جهانی، جمهوری چک در فهرست 10 کشور اول جهان از لحاظ امنیت قرار دارد.

در این مقاله با میانگین شهریه دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف اروپا و همچنین هزینه زندگی در آنها آشنا شدید. آیا علاقه‌مند به تحصیل پزشکی در کشورهای اروپایی هستید؟ در مورد دوره پیش‌نیاز پزشکی یا دوره MFP بیشتر بخوانید که آمادگی و مهارت شما برای ورود به دانشگاه‌های کشورهای اروپایی را افزایش می‌دهد و در واقع تضمین ورود به دانشگاه‌های پزشکی اروپا است.

مدت زمان تحصیل پزشکی در اروپا

تحصیل پزشکی در اروپا معمولا ۶ سال طول می‌کشد که شامل ۳ سال تحصیل در موضوعات نظری و ۳ سال تحصیل و کسب دانش و تجربه عملی می‌شود. در سه سال اول نظری موضوعاتی مانند آناتومی، آسیب‌شناسی و موارد مرتبط دیگر تدریس می‌شود. در سه سال بعد بیشتر تمرکز روی کار عملی و استفاده از تجربیات و علوم نظری در کار پزشکی است. مدت زمان تحصیل پزشکی در اروپا ممکن است در برخی کشورها به 7 سال نیز برسد، اما به‌طور کلی در کشورهای مهم این قاره 6 سال طول می‌کشد.

بورسیه پزشکی خارج از کشور

هزینه تحصیل پزشکی در اروپا

تحصیل رایگان پزشکی در اروپا به واسطه دریافت بورسیه و همچنین کمک هزینه مالی از دانشگاه‌ها ممکن است. در سراسر اروپا چیزی در حدود صد هزار بورسیه تحصیلی و طرح‌های حمایت مالی برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. باید بدانید که برای دریافت این بورسیه‌ها و واجد شرایط شدن برای آنها، رقابت بسیار شدید است و تمام دانشجویان بین‌الملل به‌دنبال استفاده از این فرصت هستند که هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهند.

برخی از این بورسیه‌ها تنها بخشی از شهریه را پوشش می‌دهند و برخی دیگر تمام هزینه‌های تحصیل را به علاوه هزینه‌های زندگی پوشش می‌دهند.

سخن پایانی

هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف اروپا متفاوت است و هزینه زندگی نیز با توجه به سبک زندگی فردی و شهرها می‌تواند متغیر باشد. برای اینکه بدانید هر دانشگاه چه میزان شهریه دارد می‌توانید به وب‌سایت آن دانشگاه مراجعه کنید، چرا که این ارقام میانگین هستند و ممکن است دانشگاهی رقم متفاوتی داشته باشد. مشاوران گلوکال کالج نیز می‌توانند به شما در انتخاب دانشگاه پزشکی و همچنین میزان شهریه و دریافت بورسیه کمک کنند و راهنمایی بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *