آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 2 دقیقه

گلوکال کالج در روز 23 آذر ماه 1400، میزبان دکتر مهدی محمدی، دکترای مدیریت نوآوری فناوری و عضو هیات علم دانشگاه تهران بود. دکتر محمدی در جلسه‌ای که با دانش‌پذیران دوره‌های pre-medical گلوکال کالج داشت درباره سرعت بالای پیشرفت جهان امروز و لزوم یادگیری مهارت‌های جدید برای عقب نماندن از تغییرات جهان اطراف ما صحبت کرد.

دکتر محمدی گفت: در جهان امروز عمق تخصص‌ها آنقدر زیاد شده و از سوی دیگر سرعت تحولات علم و تکنولوژی به‌اندازه‌ای بالا رفته که تنها افرادی که یادگیرنده همیشگی (lifelong learner) هستند می‌توانند موفق باشند. با افزایش عمر مفید انسان، به نظر می‌رسد انسان‌ها به‌زودی باید تا 60 سال در عمر خود کار کنند. در این جهان انسان باید در طول زندگی خود 3 مهارت تخصصی را بیاموزد تا امکان و فرصت کار کردن در این زمان را داشته باشد.

می‌توان گفت مهم‌ترین مهارتی که یک انسان در دنیای امروز باید بیاموزد، توانایی یادگیری مستمر است. برای تبدیل شدن به lifelong learner به چند مهارت مهم نیاز است:

گلوکال کالج

مهارت‌های ارتباطی

قدرت انسان‌ها به تک‌روی‌های‌شان نیست بلکه به ارتباطات‌شان با انسان‌های دیگر است. ساخت شبکه ارتباطی با انسان‌هایی که برای شخص، آورده یادگیری دارند، به آنها قدرت می‌دهد. هرچه تعدد ارتباطات بالاتر می‌رود، شبکه ارتباطی قوی‌تر می‌شود. قابلیت تحمل دیگران از توانایی‌هایی است که شبکه ارتباطی ما را گسترش می‌دهد.

تفکر انتقادی

در دنیای امروز انسان‌ها به‌شدت در معرض اطلاعات هستند. مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است که میزان داده‌ای که بشر بین سال‌های 2018 تا 2020 تولید کرده، 80% کل اطلاعاتی است که بشر تابه‌حال تولید کرده است. در این انفجار اطلاعاتی هر روز مفاهیم جدیدی به گوش ما می‌رسد که اگر در هیاهوی اطلاعات بیهوده گم شود، ما را از یادگیری موضوعات مهم روز بازمی‌دارد. بنابراین لازم است که انسان همواره با تفکر انتقادی اطلاعات را فیلتر کند و اطلاعات بی‌ارزش و اضافی را پس بزند. یکی از راه‌های رسیدن به تفکر انتقادی، استفاده از سه‌گانه تز، آنتی‌تز و سنتز است. تفکر انتقادی مهارت نوآوری را هم پرورش می‌دهد.

حتما بخوانید
گلوکال کالج برگزار می‌کند: "وبینار تحصیل پزشکی در اروپا و دریافت بورسیه"

تفکر طراحی

انسان از ابتدای زندگی‌اش برای آسان کردن زندگی خود، خالق بوده است. کارآفرینان کسانی هستند که این مهارت را به‌خوبی در خود پرورش داده‌اند. تفکر طراحی می‌گوید برای خلق هر چیزی ابتدا باید با کمک تفکر انتقادی، هر ایده‌ای را به‌راحتی نپذیرفت. بلکه باید بررسی کرد که هر تزی چقدر قابلیت و ارزش اجرا دارد. ما در تفکر طراحی باید 3 موضوع را مد نظر داشته باشیم: desirability یا مطلوب بودن، feasibility یا قابل اجرا بودن و viability یا زیست‌پذیری.

گلوکال کالج

البته برای خلق و نوآوری تنها بخش کوچکی توانایی خلاقیت و طراحی است. کارآفرینان علاوه بر داشتن مهارت تفکر خلاق، توانایی دیگری به نام مهارت کارآفرینی دارند. کارآفرین کسی است که از یک ایده ریسک‌زدایی کند.

در انتها دکتر محمدی به دانش‌پذیران گلوکال کالج پیشنهاد کرد 3 تکنولوژی مهم را که در جهان امروز بسیار موثر هستند بشناسد: هوش مصنوعی یا AI، Blockchain و Metaverse.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *