آنچه در این مقاله می‌خوانید

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در روزهای آخر تابستان، گلوکال کالج وبیناری را برگزار کرد که در آن اساتید و مدیران بخش‌های مختلف درباره تحصیل پزشکی در ایتالیا و دریافت بورسیه استانی صحبت کردند. این وبینار برای آن دسته از محصلان و دانشجویانی که هدف‌شان تحصیل در رشته پزشکی در کشور بزرگی مانند ایتالیا است، حرف‌ها و نکات بسیار مفید و کاربردی داشت و حتی به سؤالات بسیاری از متقاضیان برای حضور در دوره‌های گلوکال کالج نیز پاسخ داده شد.

در این سمینار خانم دکتر ثمین حاتمی مدیر مجموعه گلوکال کالج، دکتر سهراب نیک ‌آذر مدیر ارزیابی و مانیتورینگ گلوکال کالج، خانم مریم حیدرزاده سرپرست دپارتمان زبان و جناب آقای دکتر محمد کاظمی مدیر بخش بین‌الملل حضور داشتند و در بخش‌های مختلف درباره مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و شرایط و ضوابط آن و همچنین خدمات گلوکال کالج در این زمینه صحبت کردند.

چه موضوعاتی در این وبینار مطرح شد؟

در این وبینار، ابتدا جناب دکتر کاظمی درباره هر آنچه شما باید به عنوان یک متقاضی تحصیل پزشکی در ایتالیا بدانید، صحبت کردند.

تحصیل پزشکی،‌ دندانپزشکی و داروسازی در ایتالیا

جناب آقای دکتر کاظمی در ابتدای صحبت خود درباره تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا صحبت کردند و به این اشاره کردند که برای ورود به رشته‌های پزشکی در ایتالیا هر فرد باید 12 سال تحصیلی خود را سپری کرده باشد (دیپلم داشته باشد) و در آزمون مربوطه نیز شرکت کرده باشد. برای رشته داروسازی، دانشگاه‌های ایتالیا آزمون‌های مختص خود را دارند، که متقاضی باید آن آزمون‌ها را بگذراند. همچنین دکتر کاظمی عنوان کردند که، پزشکی در ایتالیا 6 سال به طول می‌انجامد و هر دانشجو 360 واحد را باید بگذارند. این میزان برای رشته داروسازی 5 سال خواهد بود و میزان واحد آن نیز 300 واحد خواهد بود.

راهنمایی و دریافت پذیرش و ویزا از ایتالیا

طبق گفته جناب دکتر کاظمی، گلوکال کالج یک مؤسسه اعزام دانشجو نیست، اما برای کسانی که در گلوکال کالج تحصیل می‌کنند و قصد انجام آزمون دانشگاه‌های ایتالیا و دیگر کشورها را دارند، کارهای مربوط به اپلای و دریافت ویزا را انجام می‌دهند. چرا که به خوبی به دانش پذیران و سطح علمی آنها آشنایی دارند و می‌توانند به آنها بهترین دانشگاه و کشور را برای دریافت ویزا معرفی و برای او اقدام کنند.

بورسیه استانی کشور ایتالیا

در این بخش دکتر کاظمی درباره بورسیه استانی و نحوه دریافت آن اطلاعات کاملی را بیان کردند. به گفته وی، در ایتالیا از حدود 50 سال پیش بورسیه‌ای به نام بورسیه‌ای استانی شکل گرفته است که دلیل نام‌گذاری آن این است که هر استان، اداره بورسیه خاص خود را دارد.

شرایط گرفتن بورسیه استانی ایتالیا

طبق گفته جناب دکتر کاظمی: این بورسیه بدون در نظر گرفتن رزومه فرد و با در نظر گرفتن وضعیت مالی خانواده متقاضی و با دریافت فیش حقوق پدر متقاضی، اطلاعات محلی که زندگی می‌کنند و یک نامه اغراق نامه محضری با اطلاعات تمام اعضای خانواده به متقاضی اعطا می‌شود. برای دریافت این بورسیه فرد متقاضی باید از قبل این موارد را ترجمه شده با خود از ایران ببرد و برای دریافت بورسیه به صورت آنلاین ثبت نام کند.

در نهایت نیز کسانی که در فرمول اداره بورسیه هر استان، حقوق پدرشان و درآمد ماهانه وی و همچنین املاکی که در ایران دارند به زیر 30000 یورو در سال برسد، واجد شرایط دریافت بورسیه استانی هستند. طبق گفته دکتر کاظمی تقریبا 95 درصد از محصلان ایرانی به دلیل پایین بودن ارزش ریال نسبت به یورو، واجد شرایط دریافت این بورسیه می‌شوند.

میزان بورسیه استانی ایتالیا

دکتر کاظمی در صحبت‌های خود اعلام کردند که، ایتالیا مبلغ بورسیه برای دانشجویان خارجی را 5200 یورو در نظر گرفته است که تقریبا شهریه سالانه او را به صفر می‌رساند. همچنین وی می‌تواند از خوابگاه‌های وابسته به دانشگاه به صورت رایگان نیز استفاده کند، برای استفاده از رستوران‌های دانشگاه تخفیف داشته باشد و حتی دو وعده غذای گرم رایگان داشته باشد و امکان استفاده از کارت‌های وسایل حمل و نقل عمومی نیز را داشته باشد.

ولکام پکیج‌های گلوکال کالج برای دانشجویان پزشکی ایتالیا

برای بسیاری ورود به شهری غریب می‌تواند در ابتدا سخت باشد. دکتر کاظمی اعلام کردند که گلوکال کالج این امکان را برای دانشجویان ایتالیا فراهم کرده است که در روزهای اول این سختی را متوجه نشوند. ولکام پکیج گلوکال کالج به این صورت است که فرد تازه پذیرش شده در فرودگاه مورد استقبال دانشجویان سابق و همچنین شاغل در ایتالیا قرار می‌گیرد و مواردی مانند ترانسفر فرودگاه، کمک در پروسه انگشت نگاری، افتتاح حساب، صدور بیمه، ثبت نام دانشگاه، خرید کارت‌های حمل و نقل و دیگر موارد به صورت کامل با حمایت این افراد انجام می‌شود.

اقامت دائم پس از تحصیل در اروپا

طبق اعلام دکتر کاظمی تمام دانشگاه‌های ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران هستند و شما اگر قصد کار در ایران علاقه داشته باشید، می‌توانید مدرک خود را در ایران ارزش‌یابی و پروانه طبابت خود را دریافت کنید. اگر قصد شما اقامت اروپا و کار در کشورهای اروپایی باشد، می‌توانید ویزای خود را به ویزای کار تمدید کنید و اگر هدف‌تان گرفتن تخصص باشد، باز هم می‌توانید برای تمدید ویزای تحصیلی اقدام کنید. به صورت کلی، از زمان حضور شما در ایتالیا و پس از گذشت 5 سال شما می‌توانید برای اقامت دائم ایتالیا اقدام کنید که پس از یک سال اقامت 10 ساله به شما تعالق می‌گیرد و بعد از 15 سال هم می‌توانید پاسپورت ایتالیا را دریافت کنید.

در پایان نیز جناب دکتر کاظمی، به سؤالات تمام علاقه‌مندان تحصیل در کشور مدرن ایتالیا پاسخ دادند و می‌توان گفت که نکته‌ای درباره گرفتن مدرک پزشکی از ایتالیا، از قلم نیفتاد.

در بخش بعد جناب دکتر سهراب نیک آذر به صورت کامل درباره خدمات گلوکال کالج برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا صحبت کردند.

حتما بخوانید
اولین پادکست گلوکال کالج با عنوان چرا پزشکی منتشر شد

معرفی سیستم آموزشی گلوکال کالج

دکتر سهراب نیک آذر در بخش اول صحبت‌های خود عنوان کردند که سیستم آموزشی و مدیریت آموزش گلوکال کالج بر مبنای نظارت و ارزیابی پیوسته تعریف شده است که منطبق بر سیستم حمایتی ECSS می‌باشد. این سیستم به صورت یکپارچه از شما در طول دوره تحصیل حمایت می‌کند و به صورت نتیجه‌گرا شما را برای حضور در آزمون آیمت آموزش می‌دهد.

مؤلفه‌های سیستم آموزشی گلوکال کالج

دکتر نیک آذر عنوان کردند که مؤلفه‌های اصلی سیستم آموزش گلوکال کالج آموزش، نظارت و ارزیابی هستند.

آموزش در گلوکال کالج به صورت تلفیقی انجام می‌شود و به این صورت است که تدریس عمومی در کلاس انجام می‌شود و این تدریس بر اساس معتبرترین منابع و کتب خواهد بود. همچنین اساتید بدون توجه به پیش زمینه‌ی دانش پذیران، تمام مباحث را از پایه تدریس می‌کنند و در نهایت نیز دانش پذیران توسط تدریس‌یاران رفع اشکال می‌شوند.

در گلوکال کالج دانش پذیر به صورت مداوم و پیوسته ارزیابی می‌شود و همچنین مشاوران به صورت انفرادی دانش پذیران را راهنمایی می‌کنند. در بحث ارزیابی نیز مدام با آزمون‌های شبیه سازی شده، دانش پذیر و سطح یادگیری وی ارزیابی می‌شود.

معرفی دوره IMAT گلوکال کالج

دکتر نیک آذر توضیحات کاملی نیز در مورد دوره IMAT دادند. طبق گفته وی:

دوره IMAT در گلوکال کالج از ابتدای مهر برگزار می‌شود و هر دانش پذیر برای حضور در این دوره باید حتما سطح B1 یا معادل آن، یعنی نمره 4.5 تا 5 آیلتس را داشته باشد. همچنین، در 4 درس اصلی آن نمره قابل قبول 19 را کسب کرده باشد. این دوره دو بخش دارد؛ بخش اول یادگیری علوم و آموزش و بخش دوم نیز تست و استراتژی امتحان است. در بخش اول دروس تا پایان خرداد تدریس می‌شوند و در بخش دوم، تا زمان تاریخ آزمون آیمت، آزمون‌های شبیه سازی شده و تمرین انجام می‌شود.

دروس دوره IMAT

طبق گفته دکتر سهراب نیک آذر، شیمی، فیزیک، ریاضی، زیست شناسی و استدلال منطقی دروس آزمون IMAT هستند که تمام این دروس با بهترین و معتبرترین منابع در گلوکال کالج تدریس می‌شوند.

نحوه بررسی و ارزیابی گلوکال کالج و آزمون‌هایی که برگزار می‌کند

دکتر نیک آذر عنوان کردند که آزمون‌ها در گلوکال کالج به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • کوییز (Progressive Tests)
  • آزمون جامع (Mock Exam)
  • آزمون پایان ترم

هدف این آزمون‌ها شناخت نقاط قوت و ضعف دانش پذیران و کار کردن روی آنها است. در پایان هر ماه نیز گلوکال کالج گزارشی از عملکرد دانش پذیران به آنها ارائه می‌دهد.

دوره غیرحضوری 100 روزه آیمت

دوره غیرحضوری 100 روزه آیمت آخرین موضوعی بود که دکتر نیک آذر در این وبینار درباره آن صحبت کردند. این دوره برای علاقه‌مندانی است که امکان حضور فیزیکی در کلاس‌ها را ندارند و به صورت آنلاین برگزار می‌شود. در این دوره منابع تدریس در اختیار دانش پذیر قرار می‌گیرد و برای تحصیل آنها برنامه‌ای کامل تدوین می‌شود. انتخاب حضوری بودن و آنلاین بودن آزمون‌ها نیز بر عهده خود دانش پذیر است و همچنین دانش پذیر این امکان را دارد تا به صورت حضوری در کلاس‌های رفع اشکال گلوکال کالج شرکت کند.

همچنین، جناب دکتر نیک آذر در پایان به سؤالات تمام علاقه‌مندان حضور در دوره‌های گلوکال کالج نیز پاسخ دادند.

دوره Pre-sessional گلوکال کالج

در بخش بعد خانم حیدرزاده، سرپرست دپارتمان زبان گلوکال کالج، به صورت جامع درباره دوره Pre-sessional آیلتس در گلوکال کالج برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا صحبت کردند.

وی درباره این دوره عنوان کردند که، یک دوره فشرده است و به عنوان پیش نیاز برای افرادی که قرار است در آزمون IMAT و همچنین کلاس‌های گلوکال کالج شرکت کنند. این دوره برای افرادی است که برای حضور در دوره آیمت و آزمون آن به سطح مطلوب نرسیده‌اند.

منابع آموزشی دوره Pre-sessional

طبق گفته خانم حیدرزاده منابع این دوره همه منابع آکادمیک هستند که دانش پذیر را برای حضور در کلاس‌های علمی و آزمون آیمت آماده می‌کنند. در این دوره، منابع معمولا بر مبنای نیاز دانش پذیر انتخاب می‌شوند و برخی منابع آن مانند کتاب Writing Longman به صورت ثابت در دوره‌ها وجود دارد.

طول دوره Pre-sessional

طول دوره Pre-sessional کوتاه و تقریبا یک و ماه نیم است و به صورت فشرده برگزار می‌شود. هر جلسه این دوره یک و ساعت و نیم خواهد بود و در آن تمام تلاش می‌شود که نتیجه دلخواه دانش پذیر رقم بخورد.

اهداف دوره Pre-sessional

طبق اعلام خانم حیدرزاده، هدف کلی این دوره رساندن سطح زبانی دانش پذیر به سطح B1 و همچنین همسو کردن دانش زبانی وی با دانش زبانی آکادمیک است.

همچنین، خانم حیدرزاده در پایان به سؤالات تمام علاقه‌مندان حضور در دوره Pre-sessional نیز پاسخ دادند.

در بخش بعد نیز، یکی از دانش پذیران دوره‌های IMAT گلوکال کالج درباره تجربه حضور خود در کلاس‌ها و دوره‌های گلوکال کالج و همچنین حضور در آزمون IMAT صحبت کرد و به سؤالات دیگر متقاضیان پاسخ داد.

در پایان هم خانم دکتر ثمین حاتمی درباره گلوکال کالج و هدف این شرکت صحبت کردند و به صورت کامل درباره دوره‌ها اطلاعاتی را ارائه دادند که این اطلاعات شامل می‌شد:

  • هزینه کلاس‌های و دوره‌ها در گلوکال کالج
  • نحوه ثبت نام
  • حضور در کلاس‌ها
  • مزایای گلوکال کالج

وبینارهای گلوکال کالج راهی برای برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل پزشکی در اروپا

گلوکال کالج همچنان به برگزاری وبینارهای آموزشی خود ادامه می‌دهد و قصد دارد تا با برگزاری این وبینارها به تمام سؤالات شما در مورد پزشکی و همچنین تحصیل دندانپزشکی در اروپا پاسخ دهد. منتظر وبینارهای آینده ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *